Skumfasthet

SveinB

Norbrygg-medlem
Jeg er ingen erfaren brygger. Jeg har 11 brygg på samvittigheten, hvorav 10 har vært vellykket. Karboniseribg på flaske går alltid bra, klaringen er OK (når jeg husker klaringstabletten), men skummet i glasset varierer sterkt.
Hva er årsaken til dette - ligger det i maltet, i meskingen, i kokingen, eller i karboniseringen? Jeg brygget en Citrus Pale Ale for noen måneder siden, den har et nyyydelig og fast skum, og akkurat nå drikker jeg enSmåtøs fra 7 Fjell - smaker herlig, med frisk og fin kullsyre, men null skum. Hvorfor så store forskjeller??
 
Virkelig dårlig skum kommer antakelig av urenheter (fett, såpe) eller av dårlig gjæring (fusel). Du kan få godt skum med kun pilsner- eller palemalt og bitterhumle, om gjæringen er på stell.

Om du vil ha skum som ligger som en marshmallow i toppen av glasset, kan det hjelpe å bruke en del korn med mye proteinter, som rug eller hvete, eller cara/crystal med dekstriner, og sjenerøse mengder humle. Men ingenting av dette vil hjelpe om glassene dine er smurt inn med grønnsåpe og ribbefett, og du gjærer pilsen din på 25 grader.

Som vanlig, altså: renslighet og kontroll på gjæringen.
 
Proteinene som lager skummet, skummer bare én gang, har jeg hørt. Og jeg mener at de bryggene som jeg rørte luft inn i med malingblander, fikk litt dårlig skumfasthet, hvilket kanskje er en bekreftelse på teorien om skumming bare en gang. For malingblanderen lagde et voldsomt skumbad av vørteren.
 
Sist redigert:
Når jeg tapper vørter skummer det som eff, før jeg tilsetter oksygen.

Det med malten som nevnt over hjelper på skummet, men det bør ikke være dårlig skum uansett.

Men som nevnt tidligere så har glasset mye å si. Men mest for hvor lenge skummet holder seg. Du vil ha et helt rent glass med slik at de mikroskopiske ujevnhetene i glasset blir blottlagt. Vask de i krystall eller kaustisk soda.

Ikke:

Vask det i oppvaskmaskinen
Bruk en oppvaskbørste som du bruker til noe som helst annet
Bruk oppvaskmiddel type zalo
 
Oppvaskmaskin eller Zalo er kanskje ikke optimalt, men det skal ikke få skummet til å forsvinne.
 
Min erfaring er at oppvaskmaskin fungerer vel så bra som noe annet dersom en vasker glassene alene på høy temperatur, og gjerne med enkelt oppvaskpulver uten glansemiddel som First Price e.l. Har prøvd manuelle metoder uten bedre resultat.
 
Min erfaring er at oppvaskmaskin fungerer vel så bra som noe annet dersom en vasker glassene alene på høy temperatur, og gjerne med enkelt oppvaskpulver uten glansemiddel som First Price e.l. Har prøvd manuelle metoder uten bedre resultat.
Yup!

Er litt kritisk og vasker de alene, uten andre ting. 70grc og minimalt med oppvaskpulver. Fine gardiner hver gang!
 
Jeg har hørt folk si at dersom du har brukt glasset til noe fettholdig, f.eks. melk, bare én gang, så er det "ødelagt". Det da være tull? Fett lar seg faktisk fjerne. Jeg har vondt for å tro at det blir noe igjen etter en god omgang med kaustisk soda.

Jeg vasker ølglassene mine med zalo, men har riktignok en egen børste til dem. Jeg lever godt med resultatet.
 
Testet i dag med å ta ett glass rett fra oppvaskmaskinen og skummet forsvant fort. Så en dusj starsan eller tre. Etterpå holdt skummet lengre og satt mer fast i glasset etterhvert som jeg drakk.
 
På gamle engelske puber hadde de vistnok ett kar med lutvann og ett kar med rent vann. Bartenderen ble nok ren på hendene...

Meskimgen kan også ha noe å si på skummet. Proteinhvile på moderne fullmodifisert malt har vi erfaring med at gir dårligere skum, noe teorien også er enig med oss i. Hvile på 71-72 grader skal visstnok gi bedre skum men jeg husker ikke hvorfor her og nå. Kan finne det i en av bøkene mine en dag...
 
Nå har jeg kjøpt 6 nye ølglass og skal teste. Med melk, vasket i oppvaskemaskin, med zalo og baconfett osv. Jeg skal lage stativ slik at ølet jeg heller oppi alle glassene helles likt. . Det er ikke snakk om å helle ut ølet, så jeg må samle et panel som hjelper til med tømming av glassene. For at resultatet skal bli pålitelig må jo testen gjentas noen ganger....
 
Sist redigert:
Nå har jeg kjøpt 6 nye ølglass og skal teste. Med melk, vasket i oppvaskemaskin, med zalo og baconfett osv. Jeg skal lage stativ slik at ølet jeg heller oppi alle glassene helles likt. . Det er ikke snakk om å helle ut ølet, så jeg må samle et panel som hjelper til med tømming av glassene. For at resultatet skal bli pålitelig må jo testen gjentas noen ganger....


Venter på resultatet!
 
Nei vent, vi har jo en vert og
Da må du drikke for 4 og jeg for 3


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Men det blir kanskje litt feil å drikke seg full mens verten er edru


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp