Bryggertabber

I dag var det tappedag ;) Tabben oppdaget jeg etter at jeg stakk om ølet over i tappekar. og det begynte å danne seg en dam under karet. Først tenkte jeg at krana var åpen, men uheldigvis så var den det. Det var en stund igjen til jeg skulle tappe øl så jeg måtte stikke hånda neddi karet, som var fullt av øl, for å skru igjen plastikkranen fra innsiden. Håper virkelig ikke det blir infeksjon.
 
9588943dcfee59a75a927c0f7d1effb8.jpg


På bildet ser dere 8 kasser med knuste bjørneunger... Min bryggekompis hadde kjøpt 10 kasser pant på butikken, gylt disse med vann, og satt de ut for å løse opp skitt i bunnen. Desverre ble det minusgrader på vestlander og 8 kasser gikk i 1000 knas...[emoji21] vi klarte å redde 2 av kassene... [emoji6]

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Forrige helg klarte jeg det store. Brygger vanligvis på en 30 liter, men jeg fikk lånt meg en 60 liter forrige helg. Hengte da opp en talje for å hjelpe meg med maltkurven. Er jo tross alt tyngre enn 30 literen. Jeg løftet maltkurven gradvis opp og skulle la den renne av seg. Begynte å gjøre litt vondt i fingrene av å holde i tauet, så jeg satt benet på den isteden.

Sto i et par minutter og snakket med medbryggeren min, og så kjente jeg at tauet glapp under benet mitt. Endte selvfølgelig med bøtta ned i kokeren, og vørter utover hele meg og halve garasjen. Skulle hatt 54 liter vørter, men endte plutselig opp med 40 liter.
 
Selvfølgelig. Hehe. Sto i garasjen, så det var kaldt. Hadde heldigvis på meg jakke og vanter, så jeg slapp veldig billig unna selv. Fikk av meg vantene veldig fort, men det var varmt allikevel. Fikk i hvert fall ikke brannskader. Neste gang blir det talje med brems.

Hadde vel kanskje vært mer oppmerksom og klart å unngå dette hvis vi ikke hadde smakt en del på det forrige brygget mens vi holdte på.
 
I dag var det dags for å brygge en IPA. Hadde varmet opp til ønsket mesketemperatur og helte maltet oppi. La merke til at det var så lett å røre inn maltet. Deretter skulle jeg tappe fra kranen oppi et 3 litersmål for sirkulasjon. Var ingenting så kom ut kranen... Må være tett tenkte jeg.... Og da slo det meg. Hadde glemt å sette oppi maltrøret... Måtte helle hele greia over i et gjæringskar for så å spyle meskekaret og demontere kran for rens. Gikk heldigvis greit til slutt... :)
 
Jeg presterte å fate en hefe på den åttende dagen. Dama og jeg spratt det fatet i går kveld. Masse svovel, men drakk, det gjorde vi.

Idag har jeg følt meg som en vandrende medisinball i form, og som et gasskraftverk i funksjon.

Hadde jeg vært svømmer kunne jeg helt sikkert tatt OL-gull med den ekstra rakettdrevne propulsjonen jeg har vært i besittelse av i dag. Dama beskriver det som å være gravid i sjette måned og nyter også godt av litt ekstra fremdrift idag.
 
Sist redigert:
og ekstra oppdrift

Jessir. Dama kan ikke svømme skikkelig for hun sier at hun har så dårlig oppdrift, så å gjenta denne når badetemperaturene er akseptable er nok helt prima.

"Mjøsas Marinebiologforening har idag fått meldinger om et vesen i Mjøsa som ser ut som ei dame i bikini men har et blåsehull som en hval midt på kroppen.
"Vi tar helst avstand fra disse observasjonene", meddeler vakthavende biolog Bajsàr Klumpàr, som for tiden er på utplassering fra India."
 
Det var et rått felt av solide tabber å hive seg inn i, men jeg forsøker:

Noen ganger blir det for mye. I går flasket jeg en Irish Stout - trodde jeg. Men det var en Irish Red - oppdaget jeg akkurat nå :p/:(. Den ble karbonert med 1,8 liter vørter fra stouten, så dette blir en Red med litt i overkant av det svarte. Den var sant å si i mørkeste laget i utgangspunktet, og det var vel grunnen til at jeg ikke reagerte underveis.

Den har da bare fått 13 dager siden den ble brygget, og burde antakelig fått stå noen dager til, sjøl om jeg er sikker på at den var utgjæret. Men forhåpentligvis går de prosessene som skulle foregått i dunken videre sånn noenlunde på flaske. Kanskje blir det til og med kjempegodt:rolleyes:?
Og så har jeg funnet opp en ny ølstil. Irish Red'n Black:confused:.
 
Første gang for meg, men kan ikke tenke meg annet enn at dette må være en gjenganger á la å ikke skru igjen tappekranen:

Jeg bikket på omstikkingskaret og la noe under i bakkant på kjøkkenbenken for å få med meg de siste literne. Men karet slo kollbøtte og ølet havnet på parketten og ikke på flaske, gitt.
 
Første gang for meg, men kan ikke tenke meg annet enn at dette må være en gjenganger á la å ikke skru igjen tappekranen:

Jeg bikket på omstikkingskaret og la noe under i bakkant på kjøkkenbenken for å få med meg de siste literne. Men karet slo kollbøtte og ølet havnet på parketten og ikke på flaske, gitt.

Å ikke skru igjen tappekranen er vel mer en rutine enn en tabbe? Og du har rett; det var ikke spesielt originalt å fore opp gjæringskaret i bakkant slik at det kan skli over kanten av hva det nå måtte være du setter det på, heller. Jeg fikk riktignok fanget det opp slik at resultatet ikke ble riktig så ille som du beskriver, men den slanten som ble igjen ble aldri godt øl.

Hver eneste gang jeg flasker, sitter jeg der mot slutten, mens det verker i den armen jeg holder gjæringskaret i skråposisjon med, og tenker at skal jeg mekke noe smart så jeg slipper dette neste gang. Men gjør jeg det:oops:?
 
Hver eneste gang jeg flasker, sitter jeg der mot slutten, mens det verker i den armen jeg holder gjæringskaret i skråposisjon med, og tenker at skal jeg mekke noe smart så jeg slipper dette neste gang. Men gjør jeg det:oops:?
Jeg bruker også en plankebit i bakkant for å tilte karet under flasking for å få med de siste slantene. Jeg har aldri hatt det problemet, og grunnen er at bryggebenken min har en uttrekksplate med en kant som stikker ca 1 cm opp i forkant og dermed holder imot. Veldig enkel og praktisk løsning. Hvis det er mulig for deg, så vil jeg tro at nettopp en list som stikker opp i forkant av benken er den enkleste løsningen.
 
Note to self: Wlp380 lukter helt jævlig svovel. Ikke la den stå på kontoret og gjære. Finn et mer egnet sted hvor det ikke trafikkeres like mye. Da holder kona seg blidere...
 
Tilbake
Topp