Tråden for dumme spørsmål.

Man kan sikkert finne det online. Fordelen med dette opplegget er at det er grundig metodebasert, og at aller variablene er underlagt kontroll.
Man laster ned foobar2000 (portabel installasjon), og laster inn pluginen. Enkelt og greitt.
 
Man kan sikkert finne det online. Fordelen med dette opplegget er at det er grundig metodebasert, og at aller variablene er underlagt kontroll.
Man laster ned foobar2000 (portabel installasjon), og laster inn pluginen. Enkelt og greitt.

Sorry at jeg spør dumt, men hva er foobar og hva gjør pluginen? Jeg har lagt igjen lydkortet mitt på jobben så gidder ikke teste med laptop-DA-converter i dag uansett.
 
foobar er et enkelt avspillingsprogram for musikk på komputeren, slik som f.eks winamp.
Pluginen lager testopplegget for deg. Man følger bare instruksjonene, laster inn musikkfilene, og krysser av på det som kommer opp -om man tror det er mp3 eller flac.
Denne pluginen har blitt en slag industristandard i debatten om filformater. En svært informativt test, både med hensyn til testobjektet og metodikken.
 
foobar er et enkelt avspillingsprogram for musikk på komputeren, slik som f.eks winamp.
Pluginen lager testopplegget for deg. Man følger bare instruksjonene, laster inn musikkfilene, og krysser av på det som kommer opp -om man tror det er mp3 eller flac.
Denne pluginen har blitt en slag industristandard i debatten om filformater. En svært informativt test, både med hensyn til testobjektet og metodikken.

Artig, skal teste etter ferien når jeg har fått tilgang til lydkortet mitt igjen, takker.
 
Right, seff, alt av lossless. Må finne noen filer da. Artig. Merker sikkert 0 forskjell, men greit å ha testet det og.
 
Woodo eller ikke, jeg mener jeg kjenner bordsukkerkarbonert øl, og synes faktisk det ikke den smaken jeg kjenner er god. Spesielt merkbart på lyse øl. Har sluttet helt å sukkerkarbonere noe som helst. Jeg vet at feks Mike Murphy har uttalt følgende: lenke «I dont like the refermentation taste left behind by white sugar, it dominates many home brews I taste.» og denne smaken jeg ikke liker har også gjort at jeg ikke lenger setter pris på flere belgiske øl.
 
Man laster ned foobar, og starter installasjonen. Da kan man krysse av for portabel installsjon. Som betyr at man ikke tuller opp komputeren med installsjonsfiler og lignende. Man installerer i en valgfri mappe, og kan så bare slette denne når man er ferdig, om man ønsker. Foobar er da borte, uten å ha lagt igjen rester på pc'en.

Så laster man ned pluginen jeg linket til ovenfor.

Så åpner man foobar, og:

Foobar2000 ~ How to install a component
  1. Open the Foobar Preferences dialog (File | Preferences or press CTRL+P)
  2. Go to the Components page (click components at the top of the list)
  3. Click the “Install…” button and select the component archive, or drag the component file to the Installed components list box.

Resten får man sjekke ut på nettet, om det ikke er selvforklarende. Det er noe år siden jeg gjorde dette selv.
 
Man laster ned foobar, og starter installasjonen. Da kan man krysse av for portabel installsjon. Som betyr at man ikke tuller opp komputeren med installsjonsfiler og lignende. Man installerer i en valgfri mappe, og kan så bare slette denne når man er ferdig, om man ønsker. Foobar er da borte, uten å ha lagt igjen rester på pc'en.

Så laster man ned pluginen jeg linket til ovenfor.

Så åpner man foobar, og:

Foobar2000 ~ How to install a component
  1. Open the Foobar Preferences dialog (File | Preferences or press CTRL+P)
  2. Go to the Components page (click components at the top of the list)
  3. Click the “Install…” button and select the component archive, or drag the component file to the Installed components list box.

Resten får man sjekke ut på nettet, om det ikke er selvforklarende. Det er noe år siden jeg gjorde dette selv.

Nice! Takk, jeg lette bare raskt etter "plugins". (Jeg bruker fortsatt winamp av og til).
 
Pluginen kan brukes til alle typer blindtesting, f.eks mellom en remaster og original cd'en. Den justerer gain og volum, slik at alt er likt, og man kan blindeste av hjertens lyst. Svært informativt og underholdende, man kan også risikere å møte seg selv i døra. Blindtesting, med riktig metodikk, er genialt, det er derfor jeg insisterer på det i denne debatten om karbonering. Man kan få svært uventede resultater!
 
@TommyH Dette kommer jo helt an på hva du sammenligner.

0. Tvangskarbonerer du med kullsyre, så er det kun det du tilfører. End of story.

1. Tilfører du sukker uten væske, så øker du alkoholprosenten. Det er målbart og endrer også BU:GU-forholdet. Ingen grunn til å rope placebo her. Det blir omtrent som å tilsette kullsyre og alkohol.

2. Tilfører du sukkerlake, så vil du, avhengig av konsentrasjonen kunne øke alkoholprosenten eller ikke. Jeg tror det er uvanlig å bruke så lav konsentrasjon på sukkerlaken at man faktisk senker alkoholkonsentrasjonen. Det som er sikkert er at desto mer vann du bruker, desto mer tynner du ut smakskomponentene fra vørteren. Dette er også målbart og burde kunne påvirke smaken. Det blir som å tilsette kullsyre, vann og alkohol.

3. Tilfører du vørter av samme type som i ølet for karbonering, så vil det gjære ut under karbonering, omtrent likt med det opprinnelige ølet. Den eneste forskjellen er at man lukker inne kullsyren som produseres. Det blir altså som å tilsette mer av samme øl, samt kullsyre.

Likheten mellom 0. og 3. på det teoretiske planet her er ganske slående. Om man skulle snakke om placebo noe sted så burde det muligens være forskjellen mellom tvangskarbonering og å karbonere med vørter. Når man karbonerer med sukker (1.) eller sukkerlake (2.) så er forskjellene tydelige. Her er det nesten merkelig dersom det ikke er noen forskjeller å smake ift. å karbonere med vørter, spør du meg.

Klarere og greiere kan det vel ikke sies:).

Jeg foretrekker helt klart å bevege meg på det teoretiske planet her:p. Jeg er nokså usikker på om smaksløkene mine er følsomme nok til å registrere de forskjellene som reint teoretisk være der. Og det jeg er helt sikker på, er at "dagsformen" deres svinger mye mer enn smaken på ølet varierer mellom de ulike karboneringsmetodene.

Når du bruker speise, må du koke den. Om du ikke kompenserer for det gjennom å tilsette vann, vil du konsentrere den, og dermed vil du øke både alkoholinnholdet og smaksintensiteten. Helt minimalt, selvfølgelig - men effekten er der. Om det er mulig å merke den, er en annen sak. Det vil øke forskjellen til karbonering med sukkerlake - og også skape en forskjell når vi sammenligner med tvangskarbonering.

Sammenligner vi tvangskarbonering med naturlig karbonering er det også vanskelig å tenke seg at gjæringsprosessen ikke skaper en forskjell. Men igjen; om den kan merkes, er en annen sak.
 
Klarere og greiere kan det vel ikke sies:).

Jeg foretrekker helt klart å bevege meg på det teoretiske planet her:p. Jeg er nokså usikker på om smaksløkene mine er følsomme nok til å registrere de forskjellene som reint teoretisk være der. Og det jeg er helt sikker på, er at "dagsformen" deres svinger mye mer enn smaken på ølet varierer mellom de ulike karboneringsmetodene.

Når du bruker speise, må du koke den. Om du ikke kompenserer for det gjennom å tilsette vann, vil du konsentrere den, og dermed vil du øke både alkoholinnholdet og smaksintensiteten. Helt minimalt, selvfølgelig - men effekten er der. Om det er mulig å merke den, er en annen sak. Det vil øke forskjellen til karbonering med sukkerlake - og også skape en forskjell når vi sammenligner med tvangskarbonering.

Sammenligner vi tvangskarbonering med naturlig karbonering er det også vanskelig å tenke seg at gjæringsprosessen ikke skaper en forskjell. Men igjen; om den kan merkes, er en annen sak.

Som en anektote, eller et eller annet iallefall. Jeg har aldri kokt min speise. Men den står ikke lengre enn åtte dager, jeg har aldri prøvd forskjellen men, jeg får iallefall grei nok score fra dommere mtp infeksjon.
 
Som en anektote, eller et eller annet iallefall. Jeg har aldri kokt min speise. Men den står ikke lengre enn åtte dager, jeg har aldri prøvd forskjellen men, jeg får iallefall grei nok score fra dommere mtp infeksjon.

Jeg antar jo også at det er unødvendig. Har aldri sett eller luktet tegn til at noe er galt med den vørteren som har stått et par uker i kjøleskapet, men jeg er nok litt feigere enn deg:). (Brygger større batcher, da - så jeg har mer å tape;).)
 
Jeg antar jo også at det er unødvendig. Har aldri sett eller luktet tegn til at noe er galt med den vørteren som har stått et par uker i kjøleskapet, men jeg er nok litt feigere enn deg:).

Jeg har jo fått infisert speise da, men da er sannsynligheten veldig stor for at hovedbatchen også var infisert. Og det var den.

Men jeg har latt speise stå noen uker i kjøleskapet, og lukter alltid på den før tilsetting, og det har alltid gått greit, bortsett fra den ene. Men å koke den ser jeg bare vil hemme en infeksjon, ølet vil være ødelagt hvis du koker en infisert speise uansett og så tilsetter. Du hemmer bare videre vekst, så hygiene fra starten av er viktigst, obviously. Og hvis speisen har vært infisert, så kan du lure på om det bare er speisen, eller hele batchen og.
 
Jeg antar jo også at det er unødvendig. Har aldri sett eller luktet tegn til at noe er galt med den vørteren som har stått et par uker i kjøleskapet, men jeg er nok litt feigere enn deg:). (Brygger større batcher, da - så jeg har mer å tape;).)

Jeg editerte kraftig over, du er altfor rask på labben.
 
Jeg editerte kraftig over, du er altfor rask på labben.

Har nok lest for mye Lucky Luke - men du er jo ellers vanligvis rimelig kvikk sjøl;).

Det trenger jo ikke være en utviklet infeksjon ennå, sjøl om det har sneket seg noe uhumskheter nedi. Og sånn sett hjelper det ikke så mye å lukte og smake. Better safe than sorry, tenker jeg.
 
Har nok lest for mye Lucky Luke - men du er jo ellers vanligvis rimelig kvikk sjøl;).

Det trenger jo ikke være en utviklet infeksjon ennå, sjøl om det har sneket seg noe uhumskheter nedi. Og sånn sett hjelper det ikke så mye å lukte og smake. Better safe than sorry, tenker jeg.

Sant nok, men da heller jeg selv heller ut ølet enn å koke speisen, ekstra jobb å koke og så finne ut av ny SG.
 
Tilbake
Topp