Finn Berger
Moderator
Jo det er sant, jeg føler (litt uvitenskapelig) at jo senere jo bedre, mht at humla forsvinner ut gjærlåsen. Samtidig påstår brewdog at 14C gir best humleutbytte og da sier det seg selv at en humle tilsettes helt i slutten, og gis en tempdrop når du er fornøyd med utgjæring. For å strekke dette litt lenger så kunne jeg tenke meg å ta de siste poengene under trykk og dermed beholde mest mulig aroma. Men om fermentasaurusen fremdeles er noe ræl så får jeg finne noe annet å leke med. Blir spennede å se. Jeg liker tanken med å trykke øllet over på fat også.
Jeg har alltid gjort som du sier, med samme begrunnelse - og det har jo ikke fungert dårlig. I det siste har jeg begynt å leke meg med to tilsetninger, en på slutten av gjæringa - når det er igjen 8-10 poeng til forventet FG - og en fire dager etter det igjen. Og så tapper jeg fire dager etter den siste tilsetninga.
En grunn til å bare bruke den første av disse, er at det oksygenet som uvegerlig komme til når du har i humla, da blir tatt opp av gjæren. Det skjer ikke når du venter til gjæringa er over.