Tråden for dumme spørsmål.

Er det ein kalkulator / enkel måte å regne ut ca. kor mykje gjær en ender opp med etter endt gjæring på eit øl?

Er det so enkelt som å bruke brewersfriend sin, fylle inn OG på brygget,volum til gjæring og "no agitation" ?
 
Er det ein kalkulator / enkel måte å regne ut ca. kor mykje gjær en ender opp med etter endt gjæring på eit øl?

Er det so enkelt som å bruke brewersfriend sin, fylle inn OG på brygget,volum til gjæring og "no agitation" ?

Nei, det er umulig å beregne nøyaktig, vil jeg tro. Men hvis du pitcher rikelig med god gjær, la oss si 1 dl kremet gjær fra en starter til 25 liter ikke alt for sterkt øl, så skal ikke den trenge å formere seg så mange ganger, og du vil sitte igjen med 3-4 dl fin, tjukk gjær. Det er i alle fall sånn omtrent hva jeg får. Nå er ikke dette helt rein gjær, selvfølgelig, den inneholder noe død gjær, og noe bunnfallmateriale, men ikke så mye.

Dette forutsetter at du tar med så lite av bunnfallet i kjelen som mulig, sånn at du ikke trenger å vaske den gjæren du høster. Da kan du bruke den direkte, men ikke la det gå særlig mye mer enn ei uke.

Jeg vil si at denne inneholder minimum 200 milliarder levende celler pr dl. Men dette er et ganske diskutabelt anslag, selvfølgelig.
 
Nei, det er umulig å beregne nøyaktig, vil jeg tro. Men hvis du pitcher rikelig med god gjær, la oss si 1 dl kremet gjær fra en starter til 25 liter ikke alt for sterkt øl, så skal ikke den trenge å formere seg så mange ganger, og du vil sitte igjen med 3-4 dl fin, tjukk gjær. Det er i alle fall sånn omtrent hva jeg får. Nå er ikke dette helt rein gjær, selvfølgelig, den inneholder noe død gjær, og noe bunnfallmateriale, men ikke så mye.

Dette forutsetter at du tar med så lite av bunnfallet i kjelen som mulig, sånn at du ikke trenger å vaske den gjæren du høster. Da kan du bruke den direkte, men ikke la det gå særlig mye mer enn ei uke.

Jeg vil si at denne inneholder minimum 200 milliarder levende celler pr dl. Men dette er et ganske diskutabelt anslag, selvfølgelig.

Er kun eit anslag eg er ute etter.
Grunnen til at eg spør er at eg tenkte brygge ein RIS med US05. Har regnet ut at eg treng ca 600mrd celler. Lurte derfor på å brygge ein heilt enkel Ale av ettkvart med forholdsvis lite humle og ingen tørrhumle, prøve få minst mulig trub. Tenkte kanskje OG rundt 1.050, ca 19L. Deretter ta RIS'en direkte på den gjærkaka..
 
Er kun eit anslag eg er ute etter.
Grunnen til at eg spør er at eg tenkte brygge ein RIS med US05. Har regnet ut at eg treng ca 600mrd celler. Lurte derfor på å brygge ein heilt enkel Ale av ettkvart med forholdsvis lite humle og ingen tørrhumle, prøve få minst mulig trub. Tenkte kanskje OG rundt 1.050, ca 19L. Deretter ta RIS'en direkte på den gjærkaka..
Det går helt fint. Du vil garantert få mer enn 600 mrd celler ut av en vanlig gjæring. Om man regner 300 mrd celler pr dl, bikker en vanlig gjærkake over 1000 mrd. Som regel anbefales det å fjerne en del av kaka, men siden RIS er sterkøl går det sikkert bra. Ville gitt vørteren en god porsjon oksygen i tillegg til risting/rotering. Et balansebrett er forresten gull som base når man roterer gjæringsbøtter.
 
Ryddet litt i bryggerommet og fant en halv kg slaked lime. Hva i all verden skal jeg bruke det til? Hadde nok en plan da jeg bestillte det, men den har forsvunnet i tåka...
 
Som erstatning for gjærnæring? Ja kanskje det var planen....
I såfall har jeg nok til ca 35 liter sirup hvis en regner 14 gram pr. liter. Sånn omtrent....
 
Er det noe malt som gjør at ølet får en orange farge? Skal brygge en APA til Oktober, og vill gjerne ha en fin orange farge på denne.
Tips til malt sammensetting?
 
Jeg sjekket ut en rekke bilder jeg har tatt av øl jeg har drukket og det som slår meg er at øl som ser oransje ut i ett bilde kan se mer strågult ut i andre bra bilder (samme batch). Det avhenger noe av maltet, selvsagt, men også av lysforhold, dugg på glasset etc.
 
Er det noe malt som gjør at ølet får en orange farge? Skal brygge en APA til Oktober, og vill gjerne ha en fin orange farge på denne.
Tips til malt sammensetting?

5% Caramunich 1 (95 EBC) fra Weyermann, eller Crystal 100 fra Crisp (eller annet tilsvarende) skulle gjøre susen, sammen med MO som basismalt. Det gir deg et øl med 6,5 SRM/13 EBC ("deep gold") med kobberfarge. Ser ingen grunn til å rote det til noe mer, men du kan selvfølgelig bruke et annet basismalt.
 
5% Caramunich 1 (95 EBC) fra Weyermann, eller Crystal 100 fra Crisp (eller annet tilsvarende) skulle gjøre susen, sammen med MO som basismalt. Det gir deg et øl med 6,5 SRM/13 EBC ("deep gold") med kobberfarge. Ser ingen grunn til å rote det til noe mer, men du kan selvfølgelig bruke et annet basismalt.

Supert, takker!
 
Supert, takker!

Nå har jeg aldri prøvd å optimalisere oransje, men jeg tror du kan få den effekten uten å bruke karamell-/krystallmalt, også. 75% pale malt, 20% lyst münchner og 5% Victory (Briess) eller Biscuit (Castle) - begge har 50 EBC - gir også "deep gold" på skalaen. Så kommer det an på hvor glad du er i krystallmalt i apa'n din:).
 
Nå spør jeg etter å ha tatt noen halvlitere, men.... Enzymene i malten, er de "bundet opp" i selve malten, eller "flyter de omring" i vørteren? Altså etter innmesk da :) Funderte litt rundt dette med tjukkmesk vs tynnmesk sånn her helt for meg selv :)
 
Nå spør jeg etter å ha tatt noen halvlitere, men.... Enzymene i malten, er de "bundet opp" i selve malten, eller "flyter de omring" i vørteren? Altså etter innmesk da :) Funderte litt rundt dette med tjukkmesk vs tynnmesk sånn her helt for meg selv :)

De flyter omkring, og når de kommer borti et stivelsesmolekyl, som består av lange kjeder av monosakkarider (i vårt tilfelle glukose), suger de seg fast og kapper en forbindelse mellom to monosakkarider. Det er mye av dem, og de jobber fryktelig fort - men så er det en svær jobb de skal gjøre, også.

Veldig tjukk mesk kan bli et problem fordi stivelsen trenger fritt vann for å kunne løses opp (gelatiniseres), og hvis stivelsen ikke løses opp, blir det veldig vanskelig for enzymene å jobbe effektivt med den. Tynn mesk er ikke noe problem - tar jeg sjansen på å si. Tjukkelsen på mesken er ikke av de tingene vi trenger å tenke noe særlig på - så lenge vi ikke går for langt i retning av å ikke bruke vann:p.
 
Tilbake
Topp