Finn Berger
Moderator
Enig med @Holmentoppen.
Lage candisyrup kanskje? Lest at noen bruker det...Ryddet litt i bryggerommet og fant en halv kg slaked lime. Hva i all verden skal jeg bruke det til? Hadde nok en plan da jeg bestillte det, men den har forsvunnet i tåka...
Er det noe malt som gjør at ølet får en orange farge? Skal brygge en APA til Oktober, og vill gjerne ha en fin orange farge på denne.
Tips til malt sammensetting?
5% Caramunich 1 (95 EBC) fra Weyermann, eller Crystal 100 fra Crisp (eller annet tilsvarende) skulle gjøre susen, sammen med MO som basismalt. Det gir deg et øl med 6,5 SRM/13 EBC ("deep gold") med kobberfarge. Ser ingen grunn til å rote det til noe mer, men du kan selvfølgelig bruke et annet basismalt.
Supert, takker!
Nå spør jeg etter å ha tatt noen halvlitere, men.... Enzymene i malten, er de "bundet opp" i selve malten, eller "flyter de omring" i vørteren? Altså etter innmesk daFunderte litt rundt dette med tjukkmesk vs tynnmesk sånn her helt for meg selv
![]()
Mange schlags tackk!![]()
HeheDu har visst ikke gått for langt i retning av å drikke vann, i alle fall. Ha en god mandag
.
Åja, må jo ha ungene på skolen før jeg selv skal på jobbJøss, alt oppe og ikke gråter!
Åja, må jo ha ungene på skolen før jeg selv skal på jobbOpp 0630 hver dag
![]()