Tråden for dumme spørsmål.

Leste en del på amerikanske forum at det var en del delte meninger om dette. Lot starteren min stå over natten med bare en gjærlås, men den ser veldig fin ut alikevel. Byttet til alufolie og rørte nå nettopp.

Jeg tenkte jo at starter i prinsippet er det samme som en liten batch med øl, slik at det ikke burde tilsettes oksygen.

Forstår jeg det riktig hvis jeg sier at gjæren trenger oksygen for å formere seg på optimalt vis?

En batch øl optimeres for å lage best mulig øl.
* Da trenger gjæren nok oksygen i starten, men ikke utover i gjæringsforløpet.
* Vi styrer også temperaturen slik at vi får de smakene vi vil at ølet skal ha.

En starter optimeres for å lage best og mest mulig gjær.
* Da kjører vi som regel høyere temperaturer fordi gjæren trives bedre da og formerer seg lettere
* Vi tillater også tilførsel av oksygen mye lenger enn vi gjør i et øl.

Så en starter er en liten batch øl, men man har forskjellig mål med batchene.

:)

Edit: la inn quote slik at man kan se hvilen post jeg har svart på, så ikke de nyere postene før jeg svarte.
 
Når du bruker høstet gjær eller fersk gjær er det anbefalt å bruke gjærnæring. Tørrgjær har det den trenger i posen. Øl blir det uansett. :)
 
Tenkte vel mer på om det var noe ytterligere man måtte gjøre for å forberede/behandle gjæren før pitch :)

Ikke noe annet enn at det er lurt å ikke helle av alt starterølet. La det være igjen nok til at du får blandet det med gjæren slik at den blir flytende. Da får du blandet gjæren godt ut i vørteren.

Angående gjærnæring, så råder Palmer til å ikke bruke det i både ølet og starteren - og han mener det beste er å bruke det i starteren. Men jeg har en følelse av at det kanskje ikke er så dumt å bruke det i ølet når du brygger undergjæret øl, i alle fall om du blir plaget med overdreven svovelproduksjon. Nok sink er visst et middel mot det, så pass på å bruke en som inneholder sink. Jeg bruker Wyeast sin. Den tilsvarende fra Whitelabs har visstnok ikke sink. (Jeg er ikke sikker; har ikke kunnet finne noen bekreftelse på hevrken det ene eller det andre.)

De første par bryggene med ny fersk gjær trenger heller ikke gjærnæring så lenge du brygger med bare malt. Har du mye sukker eller annen råfrukt bør du bruke det.
 
Hva skjer om man har i sukker med pektin i under kok.. driter man seg ut, eller får man en hazy ipa?

Jeg vil gjette på at det felles ut, på samme måten som karragenan. Det er vel stoffer av noenlunde samme type; polysakkarider som brukes som fortykningsmiddel i næringsmiddelindustrien.
 
Har en pilsner som har fått cc i 48t.
Denne står i kjelleren og skal tappes i tredje etasje.
Kan jeg bære den opp eller ødelegger jeg alt cc arbeidet da?
Alternativt tenkte jeg å stikke om til et rent gjærkar som jeg så bærer opp.

Innspill?
 
Har en pilsner som har fått cc i 48t.
Denne står i kjelleren og skal tappes i tredje etasje.
Kan jeg bære den opp eller ødelegger jeg alt cc arbeidet da?
Alternativt tenkte jeg å stikke om til et rent gjærkar som jeg så bærer opp.

Innspill?
Er det ikke greiere å bare tappe i kjelleren?
 
Hvor reint det er, bør vel også tas med i betraktningen? Jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen på å gjøre noe i kjelleren min:).
Jeg vil vel tro det er færre spennende mikroorganismer i kjelleren enn i leiligheten hvor det stadig er tilgang på mat. Kjøkkenbenken har jo langt flere bakterier enn toalettsetet, nettopp på grunn av tilgang på fôr. Nå er min kjeller ganske tørr, da. Hadde den vært fuktig hadde jeg nok vært mer bekymra, siden det gir et gunstig miljø for sopp.
 
Jeg vil vel tro det er færre spennende mikroorganismer i kjelleren enn i leiligheten hvor det stadig er tilgang på mat. Kjøkkenbenken har jo langt flere bakterier enn toalettsetet, nettopp på grunn av tilgang på fôr. Nå er min kjeller ganske tørr, da. Hadde den vært fuktig hadde jeg nok vært mer bekymra, siden det gir et gunstig miljø for sopp.

Mengden støv er også et poeng, tror jeg.

Jeg er litt paranoid, og har innført forbud mot "svinsing" - LIML er en dreven svinser, lett på foten og elegant - omkring i rommet under følsomme momenter:confused:. Jeg er ikke helt der hvor jeg skriker "Freeze, motherfucker!" om katta skulle komme vandrende inn, men det er ikke langt unna.

Og som vi alle vet: At du er paranoid betyr slett ikke at du ikke blir forfulgt;).
 
Mengden støv er også et poeng, tror jeg.

Jeg er litt paranoid, og har innført forbud mot "svinsing" - LIML er en dreven svinser, lett på foten og elegant - omkring i rommet under følsomme momenter:confused:. Jeg er ikke helt der hvor jeg skriker "Freeze, motherfucker!" om katta skulle komme vandrende inn, men det er ikke langt unna.

Og som vi alle vet: At du er paranoid betyr slett ikke at du ikke blir forfulgt;).
Hunden min ligger i senga si og demonstrerer veldig att ølbrygging er kjedelig, det blir lite oppmerksomhet, og null klapping, men han får kos etterpå.
 
Noen som kan forklare?
Satte et brygg. OG 1080, FG 1006. Tilsatte ca. 5,5g sukker pr. liter (i sukkerlake.)
14 dager karbonering på flasker i 25 grader. 14 dager i kjøleskap ca. 5 grader.
Når jeg skulle smake nå så var det bare en liten "ft" når jeg åpnet korken. Lite futt, og når jeg helte i glasset var det dødt, ikke kullsyre.
Måler FG, og den er høyere, så det virker ikke som den har gjæret på flaska.
 
Noen som kan forklare?
Satte et brygg. OG 1080, FG 1006. Tilsatte ca. 5,5g sukker pr. liter (i sukkerlake.)
14 dager karbonering på flasker i 25 grader. 14 dager i kjøleskap ca. 5 grader.
Når jeg skulle smake nå så var det bare en liten "ft" når jeg åpnet korken. Lite futt, og når jeg helte i glasset var det dødt, ikke kullsyre.
Måler FG, og den er høyere, så det virker ikke som den har gjæret på flaska.
Tja, du har en ABV på rundt 10%.
Gjæren fra primærgjæringen er nok sliten og daff. Dersom du ikke har tilsatt ny, frisk gjær når du har flasket vil det nok ta litt lenger tid å karbonere enn 14 dager.
Sett det ut igjen i varmen og la det stå noen uker til. Eventuelt kan du åpne flaskene, tilsette 3-4 dråper rehydrert karboneringsgjær, og så korke på nytt.

Nok tid vil sannsynligvis fungere.
 
Tilbake
Topp