Som andre har nevnt, så er høy ABV noe som begrenser gjærcellene. Ulike gjærstammer har dessuten ulik toleranse for alkohol. Jeg ville forsøkt en gjenopplivning ved å vende på flaskene for å få gjæren i suspensjon og sette varmt (25 grader-ish). Vend gjerne på flaskene igjen etter et par dager. Så tester du karboneringen igjen etter 5-7 dager.Noen som kan forklare?
Satte et brygg. OG 1080, FG 1006. Tilsatte ca. 5,5g sukker pr. liter (i sukkerlake.)
14 dager karbonering på flasker i 25 grader. 14 dager i kjøleskap ca. 5 grader.
Når jeg skulle smake nå så var det bare en liten "ft" når jeg åpnet korken. Lite futt, og når jeg helte i glasset var det dødt, ikke kullsyre.
Måler FG, og den er høyere, så det virker ikke som den har gjæret på flaska.
Folk snakker alltid om at "karboneringstest" bare er et pynteord for "for tidlig tjuvsmaking", men der er jeg faktisk uenig. Jeg gjør nesten alltid en test ved å kjøle ned en flaske etter 4-5 dagers karbonering og så drikke den. Det forteller mye om både karbonering og generell smak, selv om ølet ofte skal modnes/lagres lenger. Graden av karbonering avgjør hva jeg gjør videre. Ingen eller svak karbonering gjør at jeg vender på flaskene og skrur opp temperaturen. Grei karbonering gjør at jeg fortsetter som planlagt. Full karbonering kan gjøre at jeg avbryter karboneringsvarmen tidligere enn planlagt og fremskynder brygging av neste øl.
Så derfor: Karboneringstest er både nyttig og ofte godt. Anbefales.