Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Når du bruker høstet gjær eller fersk gjær er det anbefalt å bruke gjærnæring. Tørrgjær har det den trenger i posen. Øl blir det uansett. 
Tenkte vel mer på om det var noe ytterligere man måtte gjøre for å forberede/behandle gjæren før pitch![]()
Eller så heller du av alt og har oppi en dl eller to med fersk, fiiiin vørter... Det er herrrrlig!Ikke noe annet enn at det er lurt å ikke helle av alt starterølet. La det være igjen nok til at du får blandet det med gjæren slik at den blir flytende. Da får du blandet gjæren godt ut i vørteren.
Eller så heller du av alt og har oppi en dl eller to med fersk, fiiiin vørter... Det er herrrrlig!![]()
Hehe, nei gjæren vil vi spare på, mente bare den utgåtte vørteren i starterenSant nok. Det funker jo like godt, det. Bare man ikke slenger en klump med gjær nedi.
Hva skjer om man har i sukker med pektin i under kok.. driter man seg ut, eller får man en hazy ipa?
Er det ikke greiere å bare tappe i kjelleren?Har en pilsner som har fått cc i 48t.
Denne står i kjelleren og skal tappes i tredje etasje.
Kan jeg bære den opp eller ødelegger jeg alt cc arbeidet da?
Alternativt tenkte jeg å stikke om til et rent gjærkar som jeg så bærer opp.
Innspill?
Det er en liten kjellerbod i blokk, så syntes egentlig ikke detEr det ikke greiere å bare tappe i kjelleren?
Det er jo stor forskjell på boder, men jeg flasker i min heller enn å flytte ting opp i leiligheten.Det er en liten kjellerbod i blokk, så syntes egentlig ikke det![]()
Det er jo stor forskjell på boder, men jeg flasker i min heller enn å flytte ting opp i leiligheten.
Jeg vil vel tro det er færre spennende mikroorganismer i kjelleren enn i leiligheten hvor det stadig er tilgang på mat. Kjøkkenbenken har jo langt flere bakterier enn toalettsetet, nettopp på grunn av tilgang på fôr. Nå er min kjeller ganske tørr, da. Hadde den vært fuktig hadde jeg nok vært mer bekymra, siden det gir et gunstig miljø for sopp.Hvor reint det er, bør vel også tas med i betraktningen? Jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen på å gjøre noe i kjelleren min.
Jeg vil vel tro det er færre spennende mikroorganismer i kjelleren enn i leiligheten hvor det stadig er tilgang på mat. Kjøkkenbenken har jo langt flere bakterier enn toalettsetet, nettopp på grunn av tilgang på fôr. Nå er min kjeller ganske tørr, da. Hadde den vært fuktig hadde jeg nok vært mer bekymra, siden det gir et gunstig miljø for sopp.
Hunden min ligger i senga si og demonstrerer veldig att ølbrygging er kjedelig, det blir lite oppmerksomhet, og null klapping, men han får kos etterpå.Mengden støv er også et poeng, tror jeg.
Jeg er litt paranoid, og har innført forbud mot "svinsing" - LIML er en dreven svinser, lett på foten og elegant - omkring i rommet under følsomme momenter. Jeg er ikke helt der hvor jeg skriker "Freeze, motherfucker!" om katta skulle komme vandrende inn, men det er ikke langt unna.
Og som vi alle vet: At du er paranoid betyr slett ikke at du ikke blir forfulgt.
Tja, du har en ABV på rundt 10%.Noen som kan forklare?
Satte et brygg. OG 1080, FG 1006. Tilsatte ca. 5,5g sukker pr. liter (i sukkerlake.)
14 dager karbonering på flasker i 25 grader. 14 dager i kjøleskap ca. 5 grader.
Når jeg skulle smake nå så var det bare en liten "ft" når jeg åpnet korken. Lite futt, og når jeg helte i glasset var det dødt, ikke kullsyre.
Måler FG, og den er høyere, så det virker ikke som den har gjæret på flaska.
CBC1 har jeg inført som standard på alt over 6,5% er en enkel og grei forsikring. Ja jeg vet att det er enkelte som ikke liker sånt og hels skal dra til Belgia for å karbonere en belgisk blond og gjøre alt mulig annet rart for att ølet skal bli helt fantastisk. Jeg lager godt øl, men øl uten kulsyre synest ikke jeg er noe særlig, så da gjør jeg det på min måte..Tja, du har en ABV på rundt 10%.
Gjæren fra primærgjæringen er nok sliten og daff. Dersom du ikke har tilsatt ny, frisk gjær når du har flasket vil det nok ta litt lenger tid å karbonere enn 14 dager.
Sett det ut igjen i varmen og la det stå noen uker til. Eventuelt kan du åpne flaskene, tilsette 3-4 dråper rehydrert karboneringsgjær, og så korke på nytt.
Nok tid vil sannsynligvis fungere.