Brewtools bryggemaskin

Tenkte mest på den sprederen i sirkulasjonen som kaster den varme vørteren gjennom luft.
Joa, skjønte vel egentlig det. Men har sett store bryggerier med en sånn kule på toppen som spredte på samme måte. Tror jammen meg den gikk rundt også jeg, men jeg kan huske feil også. Har lest om Lodo, men sliter litt med å "akseptere" påvirkningen av HSA da det kokes (godt) etterpå... :)
 
15. Januar 2018
Ved å forlenge sirulasjonsstigerøret, kan man bruke den trinnløse pumpen til å skylle mesken. Bare å kople på skyllevann på treveisventilen på høyre side. Her kan sikkert Brewtools lage noe sikkelig ekstrautstyr med høy blingfaktor. En tilpasset skyllemanifold ala SS-brewtech sin sirkulære modell kan være et mulig ekstrautstyr.

Med glede ser jeg at Brewtools har lansert denne skylleløsningen. Siden noen har nevnt LODO, så må man regne med at det kommer noe ekstrautstyr for redusere HSA under mesk og skylling. Maltheisen som er annonsert kan sikkert benyttes for LODO-bryggere under skylleprossesen. Litteraturen slår fast at man skal unngå å blottlegge maltsengen under skylling.
 
Dette synes jeg er vanskelig å ta inn over seg som "alvorlig ment"..
Væske som holder over 60 grader inneholder knapt oksygen, og om du plasker / sildrer så varm væske over en rist, eller en plate så vil væsken kvitte seg med oksygen, snarere enn å knytte det til seg..
Hvordan kan da oksygen være et stort problem etter at det har kommet over en plate med tynne sildrende stråler..?? [emoji848]

Sent fra min G8441 via Tapatalk
 
Dette synes jeg er vanskelig å ta inn over seg som "alvorlig ment"..
Væske som holder over 60 grader inneholder knapt oksygen, og om du plasker / sildrer så varm væske over en rist, eller en plate så vil væsken kvitte seg med oksygen, snarere enn å knytte det til seg..
Hvordan kan da oksygen være et stort problem etter at det har kommet over en plate med tynne sildrende stråler..?? [emoji848]

Sent fra min G8441 via Tapatalk

Hvis den ikke plasker i det hele tatt vil det ta opp mindre oksygen enn en væske uansett temperatur som plasker.
 
Hvis den ikke plasker i det hele tatt vil det ta opp mindre oksygen enn en væske uansett temperatur som plasker.
Er du sikker på det..? [emoji848]
En vanlig måte å kvitte seg med uønskede gasser i f.eks fiskeoppdrett er å plaske dem over hullete rister.. Her snakker vi om vann på ca 8-12 grader..
Da tar dette vannet opp oksygen, fordi det er kaldt nok..
Om du gjør dette med vann som er for varmt til å holde på oksygen.. hva da..?

Sent fra min G8441 via Tapatalk
 
Dette synes jeg er vanskelig å ta inn over seg som "alvorlig ment"..
Væske som holder over 60 grader inneholder knapt oksygen, og om du plasker / sildrer så varm væske over en rist, eller en plate så vil væsken kvitte seg med oksygen, snarere enn å knytte det til seg..
Hvordan kan da oksygen være et stort problem etter at det har kommet over en plate med tynne sildrende stråler..?? [emoji848]

Sent fra min G8441 via Tapatalk

Mener du at vi altså starter med oksygenfritt vann når vi varmer det opp til f.eks. 72 grader før vi har i malten?
 
Er du sikker på det..? [emoji848]
En vanlig måte å kvitte seg med uønskede gasser i f.eks fiskeoppdrett er å plaske dem over hullete rister.. Her snakker vi om vann på ca 8-12 grader..
Da tar dette vannet opp oksygen, fordi det er kaldt nok..
Om du gjør dette med vann som er for varmt til å holde på oksygen.. hva da..?

Sent fra min G8441 via Tapatalk

Slik jeg tolker det du sier er at ved mesketemperatur så skal vann ikke klare å holde på oksygen.. Om du gjør det i vann ved eller over hundre grader er jeg med, men ikke ved vanlig mesketemperatur. Noen mesker inn ved 35 grader og.
 
Mener du at vi altså starter med oksygenfritt vann når vi varmer det opp til f.eks. 72 grader før vi har i malten?
Nei Finn - jeg mener at vannets evne til å holde på oksygen minker med økende temperatur..
Og derfor vil det samme vannet slippe oksygen, snarere enn å ta det til seg når du plasker i det..
Dette er velkjent..

Sent fra min G8441 via Tapatalk
 
Slik jeg tolker det du sier er at ved mesketemperatur så skal vann ikke klare å holde på oksygen.. Om du gjør det i vann ved eller over hundre grader er jeg med, men ikke ved vanlig mesketemperatur. Noen mesker inn ved 35 grader og.
Selvsagt mesker man avogtil inn på lave temperaturer.. Og om man mener at det da er stor risiko for oksygenering, så får det bli en kalkulert risk for de som bryr seg om dette.. Jeg bryr meg ikke om dette.
Et eksempel på andre som ikke bryr seg er under mesking av Duvel... Her begynner man med vann fra springen, og tilfører varmt vann underveis, til man når mesketemperatur..
Er Duvel oksygenskadet..??!

Sent fra min G8441 via Tapatalk
 
Selvsagt mesker man avogtil inn på lave temperaturer.. Og om man mener at det da er stor risiko for oksygenering, så får det bli en kalkulert risk for de som bryr seg om dette.. Jeg bryr meg ikke om dette.
Et eksempel på andre som ikke bryr seg er under mesking av Duvel... Her begynner man med vann fra springen, og tilfører varmt vann underveis, til man når mesketemperatur..
Er Duvel oksygenskadet..??!

Sent fra min G8441 via Tapatalk

Nå er du inne på om HSA har en effekt, som er en annen diskusjon enn om plasking opptar oksygen. Akkurat den diskusjonen hører ikke helt hjemme i denne tråden.
 
Nå er du inne på om HSA har en effekt, som er en annen diskusjon enn om plasking opptar oksygen. Akkurat den diskusjonen hører ikke helt hjemme i denne tråden.
Beklager om jeg lot meg rive med, og dra diskusjonen av sporet..
Men det var jo akkurat det jeg begynte med å si - at HSA ikke har en effekt som jeg noen gang kommer til å bry meg om..
Og dette er nettopp fordi plasking i vørter vil fjerne oksygen, snarere enn å tilføre det..
Tar gjerne denne diskusjonen i en annen tråd.. [emoji6]

Sent fra min G8441 via Tapatalk
 
Beklager om jeg lot meg rive med, og dra diskusjonen av sporet..
Men det var jo akkurat det jeg begynte med å si - at HSA ikke har en effekt som jeg noen gang kommer til å bry meg om..
Og dette er nettopp fordi plasking i vørter vil fjerne oksygen, snarere enn å tilføre det..
Tar gjerne denne diskusjonen i en annen tråd.. [emoji6]

Sent fra min G8441 via Tapatalk

Hvis du ikke bryr deg om det er det jo greit :)
 
Nei Finn - jeg mener at vannets evne til å holde på oksygen minker med økende temperatur..
Og derfor vil det samme vannet slippe oksygen, snarere enn å ta det til seg når du plasker i det..
Dette er velkjent..

Sent fra min G8441 via Tapatalk

... hvis du har litt greie på fysikk, ja:p.
 
Tilbake
Topp