Hvordan lykkes med ekstrakt(sett)?

Jørgen O

Dommer
Sentralstyre
Jeg skal brygge tysk pils neste helg, og siden jeg er bortimot helt tom for hjemmebrygg nå vurderer jeg å benytte anledningen til samtidig å sette et ekstraktsett.

Tidligere har jeg hatt middels opplevelser med det. Jeg har satt et par-tre forskjellige sett fra Mangrove Jack's (bl.a. NZ pale ale og Helles), men selv når jeg har byttet ut gjæren og gjæret under temperaturkontroll har resultatet fremdeles hatt den umiskjennelige, cideraktige "ekstraktsmaken".

Finnes det noen øltyper det er lettere å lykkes med med ekstraktsett? Konkrete anbefalinger?

Er det bedre å droppe ferdigsettene og heller brygge som vanlig men bruke DME istedenfor malt? (Men det må vel bli dyrt?)

Målet er altså å få godt øl fra en ganske begrenset innsats - og noe jeg kan gjøre innimellom all ventingen på bryggdagen.
 
Jeg, men ikke pils ;). Trodde først du skulle brygge det
Uansett er min erfaring at jeg ikke ville brygget de aller lyseste med LME.
Jeg har brygget en del IPA med LME og det har alltid blitt godt, men siden du på forhånd ikke vet hvor ferskt det er
så er det litt vanskelig å forutse fargen. Jeg har derfor kommet til at det er bedre med DME.
I mørke øl, juleøl f.eks er LME perfekt
 
Jeg kjøper Pilsen Light DME i 22 kg sekker og da er prisen meget hyggelig og den kan brukes til de fleste øltyper utenom hveteøl:rolleyes: Når jeg har en ny sekk i hus åpner jeg den og fordeler det i ziplock-poser på 3 og 5 liter, brygger 13 og 20 liter, og bruker stort sett 1.5 og 2.5kg. Har hatt ziplockene liggende i plastbokser i over 8 måneder uten at det har blitt klumper og antar det kunne lagt i flere år uten problem.

Jeg koker i 45 min og tilsetter DME'en så fort vannet er blitt varmt, sånn 40ish grader, rundt kok eller etter kok skaper bare stress pga sjansen for at det koker over. En annen fordel med DME er at den ikke synker til bunnen, så det har aldri brent seg fast noe i bunnen.

Jeg har brygget over 1 år med kun DME og spesialmalt og syns jeg brygger godt øl, det jeg oppdaget noen måneder inn var at DME allerede har en vannprofil, dette løste jeg med å kjøpe flaskevann, det er nesten ikke mineraler i de billigste (first price, x-tra og biltema for å nevne noen) og det gjør at det stort sett er den originale vannprofilen fra produsent, som jeg antar er tilnærmet optimal.

Jeg brygger 2 brygg de dagene jeg brygger og det går fint på 4-5 timer :)
 
Hvis jeg skal lage pils basert på DME, er det så enkelt som å koke opp DME med så mye vann jeg får plass til i en kjele, tilsette bitter- og aromahumle tilpasset fullt volum, og så bare blande denne superkonsentrerte blandingen med resten av vannet i gjæringskaret og deretter pitche ved riktig temperatur?
 
Hvis jeg skal lage pils basert på DME, er det så enkelt som å koke opp DME med så mye vann jeg får plass til i en kjele, tilsette bitter- og aromahumle tilpasset fullt volum, og så bare blande denne superkonsentrerte blandingen med resten av vannet i gjæringskaret og deretter pitche ved riktig temperatur?
Jupp, anbefaler som sagt å toppe opp med flaskevann :)
 
Jupp, anbefaler som sagt å toppe opp med flaskevann :)

Da skal jeg jammen prøve det: Lys DME, Magnum og Mittelfrüh/Saaz/Tettnang, samt fire (?) poser W 34/70 på en 22-liters batch på 9 grader, parallelt med allgrain-batchen.

Vanlig, norsk overflatevann, som jeg har, er bortimot nøytralt i utgangspunktet, så jeg tror det går fint.
 
Da skal jeg jammen prøve det: Lys DME, Magnum og Mittelfrüh/Saaz/Tettnang, samt fire (?) poser W 34/70 på en 22-liters batch på 9 grader, parallelt med allgrain-batchen.

Vanlig, norsk overflatevann, som jeg har, er bortimot nøytralt i utgangspunktet, så jeg tror det går fint.
Jeg ville like greit kjøpt Briess sin Pilsen Light, så får du pilsner Malt, og jeg ville minimum styrt unna de 5 kg posene fra brewferm, jeg vet ikke hva det er, men jeg liker virkelig ikke den spraymalten.

Jeg liker både S-23 og W 34/70 alt ettersom hva du er ute etter, og jeg bruker 2 pakker rehydrert på 20 liter, 3 er sikkert bedre, 4 blir kanskje unødvendig? Det tok i alle fall ikke mange timene før det ploppa godt, nå kjører jeg 11° da.

Vannet er sikkert godt nok, hva sier TDS meteret?
 
Tilbake
Topp