Tråden for dumme spørsmål.

Jeg er helt fersk innen dette og kan ingenting annet enn det jeg har lest meg opp på.
Nå har jeg lyst til å prøve min første batch (BIAB og ferdig allgrainsett), og det dukker jo opp spørsmål jeg ikke finner ut av. Jeg ønsker å prøve meg på porter (kun fordi det er godt!) Er det litt ambisiøst sånn i første omgang?
Etter at flaskene har stått i romtemperatur et par uker, hvor kaldt må jeg da sette de for videre lagring og hvor lenge kan de stå sånn? Jeg har bare et standard kjøleskap og må jo ha plass til mat også. Hvis batchen er på 20 liter, så vet jeg faktisk ikke hvor jeg skal sette alle flaskene, har et gjesterom som holder ca 17-18 grader. Hvordan løser folk det, et kjøleskap til..?
På forhånd takk :)
Velkommen - og veldig hyggelig at du fant fram til forumet. I all beskjedenhet; her får du veldig godt kvalifisert hjelp til det meste som har med brygging å gjøre:). Og heldigvis finner du ofte mer enn en mening om det du lurer på, for det er mange spørsmål det ikke finnes noen endelig fasit på.

Porter er et greit øl å brygge, og det tåler sikkert 17-18 grader en måned eller to eller fire, litt avhengig av hvor godt du får skjerma det mot oksygen under tappinga.

Generelt er hjembrygg ferskvare, og har du plass til et ekstra kjøleskap er det ei fornuftig investering. Forøvrig er temperaturkontroll under gjæringa viktig. Kjøl ned til 16 grader før du tilsetter gjæren, og så lar du ølet stå på gjesterommet til gjæringa begynner å avta. Da kan du flytte det ut i vanlig romtemperatur.

Tusen takk for alle svar, tips og råd :)
Nå har jeg kommet over et allgrainsett på bare 5 liter som jeg tror det er greit å begynne med. Da får jeg plass til alle flaskene i kjøleskapet, (skaffer meg nok et ekstra kjøleskap dersom det blir mye brygging fremover) og det føles kanskje litt mer overkommelig siden det blir mitt første brygg. Pluss at det blir ikke så mye å helle ut hvis det skulle skjære seg. Nå er utstyr og ingredienser bestilt.

Nå har jeg kommet over et allgrainsett på bare 5 liter som jeg tror det er greit å begynne med. Da får jeg plass til alle flaskene i kjøleskapet, (skaffer meg nok et ekstra kjøleskap dersom det blir mye brygging fremover) og det føles kanskje litt mer overkommelig siden det blir mitt første brygg. Pluss at det blir ikke så mye å helle ut hvis det skulle skjære seg. Nå er utstyr og ingredienser bestilt.
Lykke til! Dette blir sikkert bra. Det er på mange vis enklere, og bokstavelig talt lettere å brygge et lite kit, men du får en god ide om hvor mye og hva slags jobb det er. Et alternativ er også å bestille maltblandinger fra en bryggebutikk, så kan du få akkurat så stort sett du ønsker.

Tips
Tråd 'Fermzilla 30 l trykkgjæringskar'
https://forum.norbrygg.no/threads/fermzilla-30-l-trykkgjaeringskar.46814/

Hei igjen. Nok et spørsmål i kategorien dumme spørsmål fra meg... Dersom jeg setter brygget mitt til gjæring (14 dager) rett før julaften og reiser bort 4 dager i romjula, er det innafor? Eller er det sånn at gjæringskaret skal ha daglig tilsyn? Jeg kommer jo tilbake før det har gjæret i 14 dager. Jeg tenker jo at det går greit, men jeg har jo ingen erfaring innen dette

Hei igjen. Nok et spørsmål i kategorien dumme spørsmål fra meg... Dersom jeg setter brygget mitt til gjæring (14 dager) rett før julaften og reiser bort 4 dager i romjula, er det innafor? Eller er det sånn at gjæringskaret skal ha daglig tilsyn? Jeg kommer jo tilbake før det har gjæret i 14 dager. Jeg tenker jo at det går greit, men jeg har jo ingen erfaring innen dette

Det er jo ikke så mye du får gjort uansett. Det er det som er det fine med brygging. Mesteparten av tiden klarer det seg selv ;-)

Det er helt uproblematisk. Sett det et sted med stabil temperatur og bli borte en drøy uke, så kan du sette det litt varmere når du kommer hjem.

Som de andre sier, så går det antakelig bra. Men egentlig blir du borte i de dagene da ølet trenger mest tilsyn. Grunnen er først og fremst at det helst ikke skal synke i temperatur når hovedgjæringa avtar, - hvilket det vil gjøre - fordi gjæren da kan ta det som et signal om å ta kvelden.

Det går høyst sannsynlig bra; de fleste gjærtyper fikser det der. Men det er jo greit å være klar over at det er i de første dagene av gjæringa det er viktigst å være tilstede for eventuelt å kunne gripe inn med regulerende tiltak. Og noen gjærtyper er nok mer sensitive enn andre. Det gjelder de typene som flokkulerer (klumper seg når de er ferdige med jobben) raskest, og dermed går ut av suspensjon og legger seg til rette på bunnen av karet - der de går i dvale. Har gjæren gjort det, kan det være vrient å overtale den til å gå tilbake på jobb.

Når hovedgjæringa er over, er det ikke så farlig med tilsyn, men dunken bør stå i stabil vanlig romtemperatur. Og den kan da godt stå mer enn 14 dager, sjøl om ølet er klart til å tappes opp. Ingen grunn til panikk om du av en eller annen grunn må vente til kanskje så mye som 4 uker etter at du har satt det.

Forøvrig: Ikke heng deg opp i det med 14 dager. Ølet kan være ferdig på både kortere tid enn det, og på lengre tid. Gjæren ser ikke på kalenderen:). Så ølet er ferdig når det er ferdig, dvs. når det ikke lenger foregår noen aktivitet i dunken, og SG har vært stabil to-tre dager, sånn at du kan fastslå at den nå er blitt til FG. (Gjærprodusentene oppgir om gjæren er rask, middels eller sein til å flokkulere. Gå på hjemmesida til produsenten for å finne informasjon om gjæren.)

Sist redigert:
Hvilken gjær har kjøpt? En del gjær er mer eller mindre ferdige etter 2-3 dager. Da kan du sette karet i et litt varmere rom slik at du er sikker på full utgjæring. Uansett om du har mulighet til dette eller ikke, er det i grunn detaljer. De aller fleste gjær vil fint håndtere å få stå i ro på samme temperatur i 14 dager, det er sånn de aller fleste hjemmebryggere gjør.

Jeg ville ikke bekymret meg noe for det. Det eneste som kan gå galt er om det gjærer så heftig at det kommer skum ut av gjærlåsen, det blir litt søl (det skjer med kombinasjonen av ivrig gjærtype og for fullt gjæringskar, har bare skjedd meg en gang i min bryggerkarriære) Det andre å huske er å ikke gjøre tabben jeg gjorde nylig: Jeg satt et øl til gjæring rett før jeg reiste bort en langhelg. Da jeg kom hjem igjen var det null aktivitet i gjærlåsen, så jeg ble stresset, satt til mer gjær, fortsatt ikke noe som skjedde så jeg satt til enda mer gjær, fortsatt null aktivitet, så jeg postet her og lurte på hva som hadde gått galt. Da fikk jeg et godt hint, "Har du sjekket om den har gjæret ferdig?" Det viste seg at ølen min hadde gæret ferdig til jeg kom hjem og stillheten skyltes at gjæren hadde gått og lagt seg i bunnen av karet. Eneste problemet med dette til slutt var bortkastet gjær, ølet er helt fint.

Tilbake
Topp