Tråden for dumme spørsmål.

Hvordan kalibrerte du pillen "etter beste evne"?
Jeg la den i en bolle med vann som ikke var så langt unna 20 grader, og skrev verdien inn på nettsiden.
Rotet og prøvde endel frem og tilbake og fikk ikke kontakt med Pillen før på tredje forsøk neste dag

Het det standard kalibrering? Simple? Den enkleste, i alle fall

Jeg la den i en bolle med vann som ikke var så langt unna 20 grader, og skrev verdien inn på nettsiden.
Rotet og prøvde endel frem og tilbake og fikk ikke kontakt med Pillen før på tredje forsøk neste dag

Het det standard kalibrering? Simple? Den enkleste, i alle fall
Dette kan med all respekt ikke kalles noe i nærheten av en kalibrering.
Du bør i det minste gjøre en 2 punkts kalibrering, hvor du har målt gravity som du kan sammenligne med.

Kalibrering er nok verre enn det.

Jeg bruker iSpindel. Prinsippene er de samme i den som i Tilt/Pill. Der har jeg gjerne gjort en 6-10 punkts kalibrering. Starter med en DME løsning på ca 1.080 på 20 grader, måler med hygrometer. Tynner ut, måler på ny og fortsetter så lenge jeg orker. Dataene legges inn
på kalibreringssiden til iSpindelen/apparatet og den genererer en kalibreringsformel. Selv da vil den ikke alltid vise rette verdier, spesielt ikke om jeg gjærer på andre temperaturer enn jeg gjorde da jeg kalibrerte.

En annen og bedre løsning er å bruke en gjærende værter. Putt apparatet oppi, noter OG målt med hydrometer og vinkelen på apparatet. Deretter tar du prøver underveis i gjæringa til hydrometeret og noterer vinkel på apparatet samtidig. Fortsett til ølet er ferdig. Da har du en måleserie som trolig er noe av det bedre du kan bruke.

Uansett kan du nok ikke stole på målingene. Hydrometer er enklest og riktigst for start og sluttmåling. ISpindel, Tilt og Pill gir god hjelp til å vite hva som skjer i gjæringskaret, og når gjæringa har stoppet helt opp. I pilsen jeg gjærer nå har vinkelen på iSpindelen sunket med 0,1 grad det siste døgnet - gjæringa der definerer jeg så godt som ferdig, selv om det bare er dag 10.

Sist redigert:
Kegerator eller Lindr tappetårn?
Jeg skal brygge til to bryllup og vil kjøpe tappeutstyr. Corneliusfatene kan tas rett fra kjøleskapet eller kjeller. Har liten plass.
Hva er mest praktisk?

En annen og bedre løsning er å bruke en gjærende værter. Putt apparatet oppi, noter OG målt med hydrometer og vinkelen på apparatet. Deretter tar du prøver underveis i gjæringa til hydrometeret og noterer vinkel på apparatet samtidig. Fortsett til ølet er ferdig. Da har du en måleserie som trolig er noe av det bedre du kan bruke.
Ja, det høres fornuftig ut. Regner med en bryggedag til helgen, så bør være mulig å kalibrere på denne måten derfra. Ta noen regelmessige hydrometermålinger underveis og få gjort de nødvendige notater/avlesinger

Jeg har ettpat Pill, men bruker de kun som veiledende. De viser til en viss grad SG og gjæringsprosessen. Men jeg bruker hydrometer for å få et mer korrekt tall.
Har du sett noe sted det underveis i gjæringsforløpet, eller ellers for den saks skyld, er mulig å lese av vinkelen den ligger i?
Jeg har bare sett dette i de 10-15 minuttene "vinduet" er åpent når den kobles til strøm

Har du sett noe sted det underveis i gjæringsforløpet, eller ellers for den saks skyld, er mulig å lese av vinkelen den ligger i?
Jeg har bare sett dette i de 10-15 minuttene "vinduet" er åpent når den kobles til strøm
Jeg trur det stemmer med Rapt Pill. Du må kalibrere i det du kan koble opp direkte til enheten som du sier. Jeg har kun brukt "simple calibration" i vann, og har en ganske nøyaktig måling ved start og underveis ved mine målinger. Kanskje jeg har hatt flaks :)

• Like
Reaksjoner: Ove
Jeg trur det stemmer med Rapt Pill. Du må kalibrere i det du kan koble opp direkte til enheten som du sier. Jeg har kun brukt "simple calibration" i vann, og har en ganske nøyaktig måling ved start og underveis ved mine målinger. Kanskje jeg har hatt flaks :)
Fisker den ut av gjæringskaret på fredag. Skal gjøre noen tester i forskjellig sukkervann og se hvordan den oppfører seg der, så blir det vel greit nok etter hvert
Har to hydrometere og de måler heller ikke lik verdi i samme væske, men nå er det ikke Nobelpris jeg jakter. Bare noe godt å drikke ;)

Selv om det kan være artig å følge med på SG underveis, er det viktigste uansett å måle OG og FG på pålitelig vis.

Selv har jeg ikke brukt Tilt-en min på mange år - fordi det ikke gir meg noe.

Bør en glykolkjøler glykolnivå stå i høyde over tankene den kjører glykol i så man ikke risikerer flow som gjør at glykol forlater kjøleren i overflow exiten? Tenket å sette lindr’en i ei hylle på veggen. Tankene har lukkede sløyfer, det har ikke kjøleren

Tror du bare kan kalibrere Rapt pill i det vinduet som du nevner. Det jeg gjorde var og først ta 0 punktet i vann og deretter slapp jeg den i gjæringskaret og tok en måling til. Det blir jo med forbehold at OG er målt med korrekt hydrometer e.l Hadde både Rapt pill og en Tilt i forrige brygg da jeg kalibrerte Tilt etter batteribytte også. Må si at Rapt Pill er mindre påvirket av gjærguffe som fester seg på.
Bruker de mest til å skru opp tempen til diacetyl rest når det nærmer seg slutten om ikke målingene er helt ute av på grafen. Selv om FG kan være litt utafor det jeg måler med Anton Paar EasyDens så viser den konsekvent en helt rett strek når gjæringa er over.

Tilbake
Topp