Finn Berger
Moderator
Jeg kan jo legge til at det ikke er noe problem - i alle fall ikke med normale brygg - å treffe 50/50-fordelinga, så jeg gjør det alltid. Hvis du skal ha f.eks. 34 liter til kok, beregner du bare 17 liter "skyllevann", og så legger du til en liter for hvert kilo malt pluss det du erfaringsmessig veit blir igjen som grums i meskekaret når du beregner hvor mye du skal ha til mesking. Jeg pleier å beregne 2,5 liter som tap til karet, så hvis jeg bruker 5 kilo malt, blir det 17+5+2,5 liter, altså 24,5 liter. Jeg mesker med hele den mengden hele tida, altså en rimelig tynn mesk, men det er uproblematisk.Hei,
Usikker rpå om dette fortjener en egen tråd, eller om det bare er et dumt spm.
Nesten alle oppskriftene jeg leser har betydelig mindre skyllevann enn meskevann.
Det gir mening, da de som oftest er ment for bryggemaskiner.
Jeg brygger på igloo kjøleboks med falsk bunn.
Der mener jeg at John Palmer i en 12 år gammel youtubevideo () sier at han ønsker like mye avrenning 1. Gang som ved skylling (partis kylling?).
Jeg mener jeg har lest at det er flere her på forumet som mesker på old school kjøleboks.
Er dette fortsatt best practice?
Det går jo an å fordele vannmengden på tre tappinger, også, om meskekaret ditt har begrensa kapasitet. Da får du antakelig litt bedre utbytte i bytte for den ekstra tida det tar. Jeg har aldri gjort det; jeg mesker i en 60 liters kjele og koker i en 36-liter, så det trenger jeg ikke. (60-liter'n er en SS Brewtech, og den er bedre å meske i, så sjøl om det blir litt trangt i kokekjelen, foretrekker jeg å gjøre det sånn.)
Dette var sikkert ikke nytt for deg, men det kan jo være nyttig lesning for andre som funderer på å brygge på det som nå kanskje er en litt gammeldags måte. Jeg vil anbefale det; jeg kan ikke tenke meg å gå over til maskin
Sist redigert: