Tråden for dumme spørsmål.

Etter at jeg solgte GF30, og kjøpte Speidel50, for noen år siden, har jeg kun skylt med varmtvann fra springen. Har ikke merka noen forskjell, annet at det tar lengre tid å oppnå kok. Men det er kanskje viktig hva slags varmtvannsbereder man har ?
 
Så 15 grader rett fra springen gjør tilnærmet samme nytten som 78 og der omkring?
Ja, jeg trur det. Det er en del rapporter om det.

Mine egne forsøk er med batch sparging. Da fyller du jo alt vannet på med en gang. Når du blander det kalde vannet i den varme masken, får du jo en høyere temperatur - jeg trur jeg tappa ut noe som holdt noen og tredve. Og ikke noe tyda på at utbyttet blei dårligere.

Denne væska er jo mye mindre sukkerholdig enn den første væska, og følgelig uansett mer tyntflytende. Andre komponenter, som beta-glukaner, vil også være like mye fortynna. Om du driver med kontinuerlig skylling, slik en normalt gjør i en maskin, vil dessuten temperatursenkinga være mer gradvis, og jeg trur det går helt fint.

Jeg trur generelt at snakket om temperatur og viskositet er sterkt overdrevet. At det skal være noen viktig forskjell for effektiviteten av skyllinga på vørter som holder 67 og 77 grader, slik det gjerne hevdes, virker veldig rart.
 
Etter at jeg solgte GF30, og kjøpte Speidel50, for noen år siden, har jeg kun skylt med varmtvann fra springen. Har ikke merka noen forskjell, annet at det tar lengre tid å oppnå kok. Men det er kanskje viktig hva slags varmtvannsbereder man har ?
Ja, jeg ville nølt med å bruke vann fra en gammel bereder, i alle fall. Jeg veit lite om hva slags forurensninger som kan være i det - og så lenge jeg ikke veit det, vil jeg ikke bruke det. (Min egen er ny, men uansett lar jeg være. Det er antakelig tull.)
 
Noen som har fundert på holdbarheten til Antioxin? Har oppbevart det på et syltetøyglass i ganske mange år nå og syntes det lukter ganske stramt, det har det kanskje alltid gjort, men ble ikke så veldig beroliget da jeg leste dette

On opening, us e the product as quickly as pos s ible. Pa cks which
have been opened a nd part-us ed s hould be kept tightly s ealed. If
there are any s igns of s poilage during s torage of an opened bag
do not us e and dis card the contents appropriately.
 
Noen som har fundert på holdbarheten til Antioxin? Har oppbevart det på et syltetøyglass i ganske mange år nå og syntes det lukter ganske stramt, det har det kanskje alltid gjort, men ble ikke så veldig beroliget da jeg leste dette


Kjøpte SBT og SB hos Maltmagnus i Sverige for noen år siden, og hatt den på glass siden. Noe av innholdet på glassene har blitt litt "forstenet" og lukter også ganske stramt, men det har det gjort hele tiden. Det er ikke noen best før dato på kilospakken og er jo usikker på hvordan den utvikler seg over tid, og om den mister virkning eller påvirkes/påvirker øl, helse på en eller annen måte. ellers er den godt beskrevet i vedlegget fra Maltmagnus, etter å ha lest den bør man kanskje sløyfe tilsetning og drikke ølet fortere;)
 

Vedlegg

  • ANTIOXINSBT_3.0.pdf
    275,1 KB · Sett: 7
Kjøpte SBT og SB hos Maltmagnus i Sverige for noen år siden, og hatt den på glass siden. Noe av innholdet på glassene har blitt litt "forstenet" og lukter også ganske stramt, men det har det gjort hele tiden. Det er ikke noen best før dato på kilospakken og er jo usikker på hvordan den utvikler seg over tid, og om den mister virkning eller påvirkes/påvirker øl, helse på en eller annen måte. ellers er den godt beskrevet i vedlegget fra Maltmagnus, etter å ha lest den bør man kanskje sløyfe tilsetning og drikke ølet fortere;)
Jeg lever greit med det som står der - om jeg ikke dør, da - men dette synes jeg blir litt vanskelig: "Undvik kontakt med människor och djur ". Jeg er bare moderat asosial, og jeg liker katter.
 
Hei,

Usikker rpå om dette fortjener en egen tråd, eller om det bare er et dumt spm.

Nesten alle oppskriftene jeg leser har betydelig mindre skyllevann enn meskevann.
Det gir mening, da de som oftest er ment for bryggemaskiner.

Jeg brygger på igloo kjøleboks med falsk bunn.
Der mener jeg at John Palmer i en 12 år gammel youtubevideo (
) sier at han ønsker like mye avrenning 1. Gang som ved skylling (partis kylling?).

Jeg mener jeg har lest at det er flere her på forumet som mesker på old school kjøleboks.

Er dette fortsatt best practice?
 
Hei,

Usikker rpå om dette fortjener en egen tråd, eller om det bare er et dumt spm.

Nesten alle oppskriftene jeg leser har betydelig mindre skyllevann enn meskevann.
Det gir mening, da de som oftest er ment for bryggemaskiner.

Jeg brygger på igloo kjøleboks med falsk bunn.
Der mener jeg at John Palmer i en 12 år gammel youtubevideo (
) sier at han ønsker like mye avrenning 1. Gang som ved skylling (partis kylling?).

Jeg mener jeg har lest at det er flere her på forumet som mesker på old school kjøleboks.

Er dette fortsatt best practice?
Like mye avrenning for hver runde er det som gir best utbytte i batch sparge ja, og så er det ikke veldig følsomt om det varierer litt den ene eller andre veien :)
 
Hei,

Usikker rpå om dette fortjener en egen tråd, eller om det bare er et dumt spm.

Nesten alle oppskriftene jeg leser har betydelig mindre skyllevann enn meskevann.
Det gir mening, da de som oftest er ment for bryggemaskiner.

Jeg brygger på igloo kjøleboks med falsk bunn.
Der mener jeg at John Palmer i en 12 år gammel youtubevideo (
) sier at han ønsker like mye avrenning 1. Gang som ved skylling (partis kylling?).

Jeg mener jeg har lest at det er flere her på forumet som mesker på old school kjøleboks.

Er dette fortsatt best practice?
Ja, men som Petter sier, er det ikke veldig viktig. Det skal avvike en del før det betyr noe særlig. Jeg mener Palmer overdriver betydningen av det i How to Brew.
 
Hei,

Usikker rpå om dette fortjener en egen tråd, eller om det bare er et dumt spm.

Nesten alle oppskriftene jeg leser har betydelig mindre skyllevann enn meskevann.
Det gir mening, da de som oftest er ment for bryggemaskiner.

Jeg brygger på igloo kjøleboks med falsk bunn.
Der mener jeg at John Palmer i en 12 år gammel youtubevideo (
) sier at han ønsker like mye avrenning 1. Gang som ved skylling (partis kylling?).

Jeg mener jeg har lest at det er flere her på forumet som mesker på old school kjøleboks.

Er dette fortsatt best practice?
Jeg kan jo legge til at det ikke er noe problem - i alle fall ikke med normale brygg - å treffe 50/50-fordelinga, så jeg gjør det alltid. Hvis du skal ha f.eks. 34 liter til kok, beregner du bare 17 liter "skyllevann", og så legger du til en liter for hvert kilo malt pluss det du erfaringsmessig veit blir igjen som grums i meskekaret når du beregner hvor mye du skal ha til mesking. Jeg pleier å beregne 2,5 liter som tap til karet, så hvis jeg bruker 5 kilo malt, blir det 17+5+2,5 liter, altså 24,5 liter. Jeg mesker med hele den mengden hele tida, altså en rimelig tynn mesk, men det er uproblematisk.

Det går jo an å fordele vannmengden på tre tappinger, også, om meskekaret ditt har begrensa kapasitet. Da får du antakelig litt bedre utbytte i bytte for den ekstra tida det tar. Jeg har aldri gjort det; jeg mesker i en 60 liters kjele og koker i en 36-liter, så det trenger jeg ikke. (60-liter'n er en SS Brewtech, og den er bedre å meske i, så sjøl om det blir litt trangt i kokekjelen, foretrekker jeg å gjøre det sånn.)

Dette var sikkert ikke nytt for deg, men det kan jo være nyttig lesning for andre som funderer på å brygge på det som nå kanskje er en litt gammeldags måte. Jeg vil anbefale det; jeg kan ikke tenke meg å gå over til maskin:).
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Ove
Det finnes mange veier til Rom.

Jeg brygger på Speidel 20 liter, og med 30 liter til mesking og 4 til skylling får jeg over 80% meskeeffektivitet. Da blir hele maltrøret stående under vann, maskina er nesten full, og jeg må tappe av litt før jeg skal løfte det og skylle.

Foruten "low sparge", hender det også at jeg kjører no-sparge.
 
Det finnes mange veier til Rom.

Jeg brygger på Speidel 20 liter, og med 30 liter til mesking og 4 til skylling får jeg over 80% meskeeffektivitet. Da blir hele maltrøret stående under vann, maskina er nesten full, og jeg må tappe av litt før jeg skal løfte det og skylle.

Foruten "low sparge", hender det også at jeg kjører no-sparge.
Så ofte som du er i Roma, er det åpenbart at det funker:).

At skylling med bare 4 liter vann gir god effektivitet er jo interessant. Du kunne riktignok antakelig økt den ganske mye med en annen fordeling, men du brygger såpass lite at maltforbruket kanskje ikke er så interessant?

Jeg har lurt på å kjøre et par brygg med no sparge for å teste om det gjør noen forskjell. Jeg har jo gjort det før, og kan ikke huske at ølet blei noe annerledes, men gjør jeg det nå, skal jeg gå litt mer metodisk fram. Tenker jeg venter til vinteren, med helt trygge værforhold i kjelleren:).

Med no sparge ligger effektiviteten på et pilsbrygg på 72-73% i mitt bryggeri. Da forsvinner det et par liter i grums på bunnen av meskekjelen, i tillegg til det som blir med masken. Det er jo egentlig ikke avskrekkende.
 
Takk for mange gode svar. Rent praktisk er det enklere for meg å måle opp og varme opp alt meskevannet samtidig, og med elendige målestreker (som i tillegg er montert opp ned) på min gode gamle BB30, så har jeg i dag fylt opp dødvolum+ 1.runde mesk, og så målt opp og fylt opp skyllevannet mens jeg mesker.

Med barnetravle dager er ønskelig å holde antall aktive bryggetimer så lave som mulig under en bryggedag.
Så om jeg bare kan åpne krana for 1.avrenning og starte påfyll av skyllevann en god halvtime etterpå, så ser jeg jo at dette blir vesentlig enklere om man bare kan eye-balle meske-skyllevann-vomunene :)
 
Ja, jeg ville nølt med å bruke vann fra en gammel bereder, i alle fall. Jeg veit lite om hva slags forurensninger som kan være i det - og så lenge jeg ikke veit det, vil jeg ikke bruke det. (Min egen er ny, men uansett lar jeg være. Det er antakelig tull.)
Før i tiden var det normalt at varmtvannsberedere hadde kjeler av kobber, eller kobberbelagt stål. Jeg er usikker på når en sluttet med dette, men vi har for tiden ett prosjekt med å bytte ut beredere på en plattform fra 1990, den har Oso beredere som er kobberbelagt.

Det var også vanlig med kobberrør i hus før PEX plasten kom og rør-i-rør først ble standarden og enda senere kravet.

Kobber i kaldtvann er normalt ikke ett problem, men etterhvert som temperaturen øker vil det felle mer og mer kobber ut i vannet, det er dette som er hovedgrunnen til at en skal være forsiktig med varmtvann til matlaging.

I ett hus som er nytt nok til at det har plastrør er sannsynligvis også berederen av rustfritt stål, jeg har selv ett slikt hus og har ingen betenkeligheter med å bruke varmtvann til mat eller øl.
 
Hva er forskjellen på 10 meter spiralkjøler i kobber og 10 meter varmtvannsrør i kobber? Bortsett fra at spiralkjøler settes i vørter som er surere og varmere en varmtvannet fra springen og derfor skulle korodere mer. :cool:
 
Tilbake
Topp