Bård Mathisen
Norbrygg-medlem
Gjærer under trykkHvis det er mye co2 kan du rolig la brygger stå litt lenger før du måler igjen ;-)
Gjærer under trykkHvis det er mye co2 kan du rolig la brygger stå litt lenger før du måler igjen ;-)
Det er helt normalt at en prøve som står på kjøkkenbenken over natta ikke smaker godt. Sier ingenting om hvordan resten av batchen smaker.Smakte litt rart, så fikk litt angst
Jeg ville aldri latt en prøve av et brygg stå natten over for å måle SG.Gjærer under trykk
Egentlig er det vel bare å snurre litt på måleglasset til man ser at det ikke sitter noen bobler på det så er man good to goJeg ville aldri latt en prøve av et brygg stå natten over for å måle SG.
Hvis du i tillegg gjærer under trykk så blir det stor forskjell i SG på det som står under trykk og det som er utsatt for oksygen, en annen ting er at den prøven kan fort bli infisert av villgjær som vil føre til en helt annen gjæring og som du sier "smake rart".
Hvis du rører godt rundt i bryggeprøven så bør vel det holde for å ta en SG prøve, du kan i tilfelle også sile prøven gjennom et kaffefilter, da blir du kvitt oksygenet og får en mye mer relevant SG måling.
Helt enig, det er det jeg gjør.Egentlig er det vel bare å snurre litt på måleglasset til man ser at det ikke sitter noen bobler på det så er man good to go
Du blir ikke kvitt kullsyra på den måten. Jeg aner ikke hvor stor feilen blir, men skal du ha ei nøyaktig måling, må du få ut all gass.Egentlig er det vel bare å snurre litt på måleglasset til man ser at det ikke sitter noen bobler på det så er man good to go
For en gjennomsnittlig ølbrygger vil jeg tro det er tilstrekkelig nøyaktig å snurre på måleren et par ganger.Du blir ikke kvitt kullsyra på den måten. Jeg aner ikke hvor stor feilen blir, men skal du ha ei nøyaktig måling, må du få ut all gass.
For en gjennomsnittlig ølbrygger burde det vel være et poeng å være nøyaktigFor en gjennomsnittlig ølbrygger vil jeg tro det er tilstrekkelig nøyaktig å snurre på måleren et par ganger.
Vel, som du selv sier, det kan dreie seg om +/- 1 poeng. For meg er ikke ett poeng viktig. Hvis det betyr at jeg ikke er en gjennomsnittsbrygger så er jeg vel ikke det da.For en gjennomsnittlig ølbrygger burde det vel være et poeng å være nøyaktig
Dette medførte at vår tre-fas vannpumpe nesten ikke pumper vann lenger.Vi har her vært så uheldige og fått byttet om to faser ved skjøting av hengekabel. Hengekabelen hadde brent av flere faser, og da er det ikke mulig å finne tilbake til samme fasene. Beklager så mye for dette.
Hvis pumpen roterer feil vei, så kan du bare bytte om to av fasene. Slå av strømmen før du kobler. Sjekk med måleinstrument at strømmen er borte hvis du har et tilgjengelig.Strømleverandøren på hytta har goofet det skikkelig til:
Dette medførte at vår tre-fas vannpumpe nesten ikke pumper vann lenger.
Hvis vi kaller fasene for L1, L2 og L3, er det da bare å bytte om to av dem? F. eks, ledningen som gikk til L1 går til L2 og den som gikk til L2 går nå til L1.
Er det samme som svartsurbær?Har fått noen svartvinbær
Ide om hva jeg kan bruke dem til foruten likør?
Er det samme som svartsurbær?
Nei det er der ikke, det er heller et svorsk ord for solbær.Er det samme som svartsurbær?
Nei det er der ikke, det er heller et svorsk ord for solbær.![]()
Kan du poste bilde?Solbær er det ikke jeg har fått i hvertfall