Tråden for dumme spørsmål.

Hei igjen

Jeg tenker å snart prøve meg på en India Pale Ale fra Nøgne Ø, "Problemet" med den er at den er på 7,5% og da må jeg enten begrense inntaket veldig, eller legge meg til Dagsrevyen. Ingen av de alternativene frister noe særlig.

Spørsmålet er da hvordan jeg på beste måte kan redusere den til ca 5,5% uten å tape for mye kvalitetsmesig?
Eller vente med å drikke til etter nyhetene ;-)
Jeg tror litt av greia med at den er så god er styrken.
Du kan evt. meske litt høyere og velge en gjær som attenuerer lavere enn 007, 002 f.eks

Eller vente med å drikke til etter nyhetene ;-)
Jeg tror litt av greia med at den er så god er styrken.
Du kan evt. meske litt høyere og velge en gjær som attenuerer lavere enn 007, 002 f.eks
Å vente er utelukket :)

Gjær kan jeg ikke all verdens om (heller), men lavere atten ... det du sa, skal jeg se på

Hei igjen

Jeg tenker å snart prøve meg på en India Pale Ale fra Nøgne Ø, "Problemet" med den er at den er på 7,5% og da må jeg enten begrense inntaket veldig, eller legge meg til Dagsrevyen. Ingen av de alternativene frister noe særlig.

Spørsmålet er da hvordan jeg på beste måte kan redusere den til ca 5,5% uten å tape for mye kvalitetsmesig?
Du kutter bare ned på mengden Maris Otter, men beholder mengden av de andre, og så bør du justere bitterheta ned sånn at det blir et rimelig forhold mellom OG og IBU. Sikt deg inn på et 1:1-forhold mellom OG og IBU, og reguler bitterheta gjennom å kutte ned på bitterhumla. Ikke rør de andre.

Lykke til med et prosjekt jeg har stor forståelse for:).

Sist redigert:
Du kutter bare ned på mengden Maris Otter, men beholder mengden av de andre, og så bør du justere bitterheta ned sånn at det blir et rimelig forhold mellom OG og IBU. Sikt deg inn på et 1:1-forhold mellom OG og IBU, og reguler bitterheta gjennom å kutte ned på bitterhumla. Ikke rør de andre.

Lykke til med et prosjekt jeg har stor forståelse for:).
1:1-forhold mellom OG og IBU? Om du hørte et dunk, var det jeg som ramlet av
Er det det som står ved BU/GU?

Fjernet 10% Maris Otter
Økte mesketemp fra 64 til 67
Skiftet gjær til S-33 eller Windsor
Økte bryggevolum med 1 liter

= Senket ABV fra 7,5 til 5,8.
Da skulle jeg få med meg Derrick også

men det må da gå ann å ha mer enn type øl tilgjengelig
Så kan du drikke pils til middag og NØ IPA i full styrke til Derrick

Ingenting er forresten som å døse av inntil dagsnytt 18 etter en god middag og øl ;-)

Sist redigert:
men det må da gå ann å ha mer enn type øl tilgjengelig
Så kan du drikke pils til middag og NØ IPA i full styrke til Derrick

Ingenting er forresten som å døse inn til dagsnytt 18 etter en god middag og øl ;-)
Joda :) Det er sant. Men når det er veldig godt så er det så enkelt å bare tappe seg en til. Og en til. Og en til. Og så begynner lammelsene i ansiktet å bli fremtredende ;)

Spøk til side, så er det viktigste at ølet er godt, så vi får se hvor jeg lander

Jeg har et fermzilla gjæringskar som er infisert. Alt jeg fermenterer på det blir surt. Jeg har enda en fermzilla og der blir det godt øl hver gang.
Jeg har forsøkt med sterkere star san blanding uten hell, og etter tips fra en annen brygger forsøkte jeg meg nå med klorblanding på ca. 6-7 prosent, ca en halvtime. Forhåpenligvis tok det knekken på ulumskhetene. Jeg vil helst ikke kaste fermzillaen.

Jeg ønsker å teste å fermentere en eller annen billig sukkerlake i fermzillaen FØR jeg setter en ny batch. Har noen et forslag til hvordan jeg kan lage en billig "vørter" for å bekrefte at jeg er kvitt infeksjonen? Jeg har noe spraymalt liggende. Det er en mulighet.

Jeg har et fermzilla gjæringskar som er infisert. Alt jeg fermenterer på det blir surt. Jeg har enda en fermzilla og der blir det godt øl hver gang.
Jeg har forsøkt med sterkere star san blanding uten hell, og etter tips fra en annen brygger forsøkte jeg meg nå med klorblanding på ca. 6-7 prosent, ca en halvtime. Forhåpenligvis tok det knekken på ulumskhetene. Jeg vil helst ikke kaste fermzillaen.

Jeg ønsker å teste å fermentere en eller annen billig sukkerlake i fermzillaen FØR jeg setter en ny batch. Har noen et forslag til hvordan jeg kan lage en billig "vørter" for å bekrefte at jeg er kvitt infeksjonen? Jeg har noe spraymalt liggende. Det er en mulighet.
Neste gang du lager f.eks pils eller et annet billig øl, tyn utstyret med tanke på mengde. Dvs lag en sterkere vørter enn du egentlig ønsker. Vann ut denne til ønsket OG. Husk å kompensere bitterhet. Så gjærer du f.eks 10 liter i karet du minstenker er infisert. Minimalt med ekstra arbeid og kostnad, så får du en reell sammenligning.

Klarer denne varmematten å opprettholde 30c inni et kjøleskap i et rom som er 20-23c? Skal lage seltzers til fruen og den skal gjære på 30c i 4 dager.

Tilbake
Topp