Tråden for dumme spørsmål.

Jeg vurderer å prøve meg på en cold crash av en kraftig stout som nå skal være ferdig gjæret. Tok en FG test for ca 3 døgn siden og den hadde da kommet ned på 1.050 som også oppskriften oppgir som mål. Den var imidlertid noe grumsete og oppskriften anbefaler cold crash.

Dog har jeg kun "vanlig" flat-bottom gjæringskar i plast og tenkte i utgangspunktet ikke å gå til innkjøp av mye ekstra utstyr nå. Det er ca 18 liter i et 30 liters gjæringskar. Er dette å anbefale og bør jeg evt. gjøre noen grep for å unngå at det suges inn vann fra vannlåsen eller oksygen under nedkjølingen?
Jeg hadde droppet CC dersom du ikke kan hindre innsug av O2

Gjærer under trykk
Jeg ville aldri latt en prøve av et brygg stå natten over for å måle SG.
Hvis du i tillegg gjærer under trykk så blir det stor forskjell i SG på det som står under trykk og det som er utsatt for oksygen, en annen ting er at den prøven kan fort bli infisert av villgjær som vil føre til en helt annen gjæring og som du sier "smake rart".
Hvis du rører godt rundt i bryggeprøven så bør vel det holde for å ta en SG prøve, du kan i tilfelle også sile prøven gjennom et kaffefilter, da blir du kvitt CO2 og får en mye mer relevant SG måling.

Sist redigert:
Jeg ville aldri latt en prøve av et brygg stå natten over for å måle SG.
Hvis du i tillegg gjærer under trykk så blir det stor forskjell i SG på det som står under trykk og det som er utsatt for oksygen, en annen ting er at den prøven kan fort bli infisert av villgjær som vil føre til en helt annen gjæring og som du sier "smake rart".
Hvis du rører godt rundt i bryggeprøven så bør vel det holde for å ta en SG prøve, du kan i tilfelle også sile prøven gjennom et kaffefilter, da blir du kvitt oksygenet og får en mye mer relevant SG måling.
Egentlig er det vel bare å snurre litt på måleglasset til man ser at det ikke sitter noen bobler på det så er man good to go

Tilbake
Topp