Tråden for dumme spørsmål.

Trur 70 også er vel optimistisk.
Jeg har i min tid som hjemmebrygger, som tross alt strekker seg helt tilbake til 2025, aldri tatt noe hensyn eller notis til det tallet. Det popper frem når jeg velger gjær, så har antatt det har vært korrekt. Hvorfor skulle det ellers stå der?

Jeg lærer faktisk noe hver dag her inne. Hadde jeg vært yngre ville jeg nok husket en litt større andel av det, men det får gå.

Trur 70 også er vel optimistisk.
Jeg er helt enig i at Brewfather er vel optimistiske i sine anslag, jeg sjekker alltid med dataene fra produsentene, når det gjelder S-33 så sier Fermentis et den ligger mellom 68 og 72 så 70 er vel greit i dette tilfellet.
Jeg skal brygge en Tsjekkisk Pils nå og skal bruke WLP802, Brewfaather angir 80% mens Whitelabs sier mellom 70-75%, men opp til 80%, jeg velger å legge meg mellom 70 og 75%.

• Like
Reaksjoner: Ove
Jeg er helt enig i at Brewfather er vel optimistiske i sine anslag, jeg sjekker alltid med dataene fra produsentene, når det gjelder S-33 så sier Fermentis et den ligger mellom 68 og 72 så 70 er vel greit i dette tilfellet.
Jeg skal brygge en Tsjekkisk Pils nå og skal bruke WLP802, Brewfaather angir 80% mens Whitelabs sier mellom 70-75%, men opp til 80%, jeg velger å legge meg mellom 70 og 75%.
Dave Taylor sier 67% er typisk (https://docs.google.com/spreadsheet...LRBmmya7Jo/edit?gid=1846233287#gid=1846233287). Jeg er ganske tilbøyelig til å stole på ham. Han sier også at WIndsor ligger på lave 60.

Dave Taylor sier 67% er typisk (https://docs.google.com/spreadsheet...LRBmmya7Jo/edit?gid=1846233287#gid=1846233287). Jeg er ganske tilbøyelig til å stole på ham. Han sier også at WIndsor ligger på lave 60.
Jeg har den tabellen hans jeg også og bruker den mest til å se på gjærstammer.
Han nevner ikke hvor han har tallene fra, når det gjelder S-33 skriver han (fast, clean, good body, 67% atten, newc?)
Har han testet selv eller samlet data fra internettet?
Jeg velger å stole mer på produsentenes estimater, som faktisk må forholde seg til industri bryggerier.

Hei igjen

Jeg tenker å snart prøve meg på en India Pale Ale fra Nøgne Ø, "Problemet" med den er at den er på 7,5% og da må jeg enten begrense inntaket veldig, eller legge meg til Dagsrevyen. Ingen av de alternativene frister noe særlig.

Spørsmålet er da hvordan jeg på beste måte kan redusere den til ca 5,5% uten å tape for mye kvalitetsmesig?
Redusere basemalt. Alkoholen bidrar til å "møte" humlebitterhet, så litt mindre bitterhumle også hadde vært min løsning. Resten ville jeg beholdt som det er

Jeg har den tabellen hans jeg også og bruker den mest til å se på gjærstammer.
Han nevner ikke hvor han har tallene fra, når det gjelder S-33 skriver han (fast, clean, good body, 67% atten, newc?)
Har han testet selv eller samlet data fra internettet?
Jeg velger å stole mer på produsentenes estimater, som faktisk må forholde seg til industri bryggerier.
Han har nok sanka mye erfaringer fra hjemmebryggere, ganske enkelt. I hvor stor grad han har egne erfaringer, varierer sikkert mye.

Produsentene gjærer en stadardvørter. Industribryggeriene forholder seg nok bare til egne erfaringer, trur ikke produsentenes oppgitte verdier er viktige for dem. For min egen del har jeg sett mye rart fra produsentene - kanskje særlig fra Whitelabs når det gjelder saisongjær.

67% vil jeg tru er basert på hva folk pleier å få med single infusion på 67 grader, som er nokså vanlig blant hjemmebryggere. Men sjølsagt vil tallet variere med hvordan du mesker, og med gristen.

Jeg har noen batcher med S-33
65°C 1.062 til 1.016 73% 4. gen slurry
65°C 1.062 til 1.017 72% 3. gen slurry
63°C 1.052 til 1.013 74% 2. gen slurry (150g sikker)
63°C 1.048 til 1.013 72% 1. gen slurry
Det stemmer bra, det, med mesketemperaturen og maksprosenten som Fermentis oppgir.

Hva slags øl er det snakk om?

Bør vel nevne at jeg aldri har brukt denne gjæren.

Redusere basemalt. Alkoholen bidrar til å "møte" humlebitterhet, så litt mindre bitterhumle også hadde vært min løsning. Resten ville jeg beholdt som det er
Takk. Jeg prøvde den igjen i kveld og den er kanskje en liten smule for bitter originalt også, så jeg skal prøve det

Hei

Jeg driver jo på med den noe ufornuftige heftige stouten som jeg har fått en del tips i forhold til tidligere. Nå har den stått til gjæring på 20 grader i drøyt 3 døgn og det er greit med aktivitet og bobler i syltetøyglasset. Mulig det har gått fra å ploppe en gang i sekundet til hvert halvannet sekund nå. Dersom OG-målingen jeg tok før gjæring var riktig skal vørteren bevege seg fra 1.130 til nærmere 1.050 og det er jo en del.

Saken er den at jeg har tenkt på om jeg bør øke temperaturen med 2-3 grader når stormgjæringen (mer liten kuling enn storm i gjæringsskapet mitt) avtar. Jeg gjærer med Safale US-05 som har en anbefalt "temperaturskala" fra 18-26 grader.

I tillegg skal jeg bort fra i morgen til fredag så dersom det anbefales en temperaturøkning lurer jeg på om jeg bør gjøre det før jeg reiser eller om det vil være helt greit å avvente ett par døgn?

Tilbake
Topp