Tråden for dumme spørsmål.

Strømleverandøren på hytta har goofet det skikkelig til:
Vi har her vært så uheldige og fått byttet om to faser ved skjøting av hengekabel. Hengekabelen hadde brent av flere faser, og da er det ikke mulig å finne tilbake til samme fasene. Beklager så mye for dette.
Dette medførte at vår tre-fas vannpumpe nesten ikke pumper vann lenger.

Hvis vi kaller fasene for L1, L2 og L3, er det da bare å bytte om to av dem? F. eks, ledningen som gikk til L1 går til L2 og den som gikk til L2 går nå til L1.

Strømleverandøren på hytta har goofet det skikkelig til:

Dette medførte at vår tre-fas vannpumpe nesten ikke pumper vann lenger.

Hvis vi kaller fasene for L1, L2 og L3, er det da bare å bytte om to av dem? F. eks, ledningen som gikk til L1 går til L2 og den som gikk til L2 går nå til L1.
Hvis pumpen roterer feil vei, så kan du bare bytte om to av fasene. Slå av strømmen før du kobler. Sjekk med måleinstrument at strømmen er borte hvis du har et tilgjengelig.

Vi har svartsørbær i hagen.
Jeg pleier å lage gele, perfekt til både ost og kjøtt.

Jeg lager selvfølgelig likør.
Det da skal tenke på når dy lager likør av svartsurbær er at frøene inneholder cyanid (blåsyre) så de bør ikke trekke for lenge i sterk sprit.
Jeg pleier å fylle et stort norgesgless med bær, helle på sukker til det fyller hulrommene og helle på så mye 60% som det går, lar det stå og trekke i 3-4 uker, snur glasset minst 2 ganger pr. dag. Heller av og tapper på flasker.
Aronia som den heter er full av antioksidanter og veldig sunn.

Jeg skal flaske øl som for tiden er nedkjølt. Hvis jeg skal fylle flaskene til randen, bør jeg bekymre meg for at væsken utvider seg i romtemperatur? Altså: bør ølet få komme til romtemperatur før jeg flasker det? Jeg har følelsen av at ekspansjon fra 3C til 20C er minimal, men ble litt usikker.

Jeg skal flaske øl som for tiden er nedkjølt. Hvis jeg skal fylle flaskene til randen, bør jeg bekymre meg for at væsken utvider seg i romtemperatur? Altså: bør ølet få komme til romtemperatur før jeg flasker det? Jeg har følelsen av at ekspansjon fra 3C til 20C er minimal, men ble litt usikker.
Har alltid flasket (nesten full) direkte fra coldcrash, og ikke hatt noe problem. Setter dem som oftest på baderomsgulvet et par dager etterpå (25 grader ish....)

Tilbake
Topp