Hei! (første post her...! )
I et innfall av stormannsgalskap kasta jeg meg rundt og ekstraktbrygga denne saken. Det ble mitt andre brygg ever om man ser bort fra diverse ungdomssynder med kit...
Dog har jeg enda ikke våget meg helt ut på whole-grain isen, tenkte å prøve et par brygg med ekstrakt og så teste litt mini-mesking og denslags før jeg utsetter familien for meske-opplevelser ut over de får timene ekstraktbrygging med litt steeping tar.
Uansett - jeg har begynt å brygge fordi jeg er lei av å måtte gå til polet for skikkelige IPA-opplevelser. Derfor prøvde jeg meg på denne oppskriften. Og den sitter jeg nå her og nipper på. Og det gjør jeg med et utrolig stort smil! For det funka. Til tross for at jeg juksa endel på malten...jeg brukte ganske enkelt 5 kg Muntons pale ale ekstrakt til ca 20 liter vann. Og fulgte humle-seddelen som i oppskrifta.
Tydeligvis har jeg regnet feil, fordi OG ble 1064, men som den ferskingen jeg er turde jeg ikke gjøre noe med det, og satte ganske enkelt i gang med Wyeast 1098 - british ale på ca 20°C. Den snurra og gikk i litt under to uker, til FG1014 hvor det ganske enkelt ikke bluppa mer i gjærlåsen i det hele tatt. Den har nå stått på flaske i ca to uker romtemp, flytta den på kaldkjølen i går.
Og fyttigrisen, det ble jo en IPA!!!
Med en så enkel malt-base og lav OG er den er nok langt fra Nøgne Øs kompleksitet og smaksbalanse. Men fyttigrisen - dette er jo en IPA! Som jeg har brygget!
Veldig artig. For en aroma! For en bitterhet! For et lekkert skum! Og så klar!
Med dette bryggets enkle malt-utgangspunkt - hvordan tror dere dette vil påvirke det endelige produktet? Smaken er en smule tynn, men siden humlen er så vill og gal, og jeg så begynnerentusiastisk, så merker jeg lite til dette.
Anyway - dette var veldig artig. Har "Can you brew it?"s klone av Nøgne Øs #100 på gang. Der har jeg forsøkt å tilpasse malten bedre, og til og med lekt litt med steeping&minimesking.
Slik ser min Nøgne Ø IPA-"etterligning" ut: