#1 2008/04 - IPA Hjemmebryggversjon - Nøgne Ø

Flytende maltekstrakt inneholder en god del vann, dette vil i alle fall utgjøre noe av forskjellen.

Hei! (første post her...! )

I et innfall av stormannsgalskap kasta jeg meg rundt og ekstraktbrygga denne saken. Det ble mitt andre brygg ever om man ser bort fra diverse ungdomssynder med kit...

Dog har jeg enda ikke våget meg helt ut på whole-grain isen, tenkte å prøve et par brygg med ekstrakt og så teste litt mini-mesking og denslags før jeg utsetter familien for meske-opplevelser ut over de får timene ekstraktbrygging med litt steeping tar.

Uansett - jeg har begynt å brygge fordi jeg er lei av å måtte gå til polet for skikkelige IPA-opplevelser. Derfor prøvde jeg meg på denne oppskriften. Og den sitter jeg nå her og nipper på. Og det gjør jeg med et utrolig stort smil! For det funka. Til tross for at jeg juksa endel på malten...jeg brukte ganske enkelt 5 kg Muntons pale ale ekstrakt til ca 20 liter vann. Og fulgte humle-seddelen som i oppskrifta.
Tydeligvis har jeg regnet feil, fordi OG ble 1064, men som den ferskingen jeg er turde jeg ikke gjøre noe med det, og satte ganske enkelt i gang med Wyeast 1098 - british ale på ca 20°C. Den snurra og gikk i litt under to uker, til FG1014 hvor det ganske enkelt ikke bluppa mer i gjærlåsen i det hele tatt. Den har nå stått på flaske i ca to uker romtemp, flytta den på kaldkjølen i går.

Og fyttigrisen, det ble jo en IPA!!!

Med en så enkel malt-base og lav OG er den er nok langt fra Nøgne Øs kompleksitet og smaksbalanse. Men fyttigrisen - dette er jo en IPA! Som jeg har brygget! :) Veldig artig. For en aroma! For en bitterhet! For et lekkert skum! Og så klar!

Med dette bryggets enkle malt-utgangspunkt - hvordan tror dere dette vil påvirke det endelige produktet? Smaken er en smule tynn, men siden humlen er så vill og gal, og jeg så begynnerentusiastisk, så merker jeg lite til dette.

Anyway - dette var veldig artig. Har "Can you brew it?"s klone av Nøgne Øs #100 på gang. Der har jeg forsøkt å tilpasse malten bedre, og til og med lekt litt med steeping&minimesking.

Slik ser min Nøgne Ø IPA-"etterligning" ut:

Vedlegg

• IMG_0496.jpg
    IMG_0496.jpg
    3 MB · Sett: 3.893
Jeg brygget denne Nøgne Ø versjon av IPA i dag.

Jeg hadde alle ingrediensene 100%.

Jeg gjorde det litt anderledes i meske temp. jeg meska 45 min 63C, og ca 20 min 72 grader.

Jeg brukte totalt 36 kilo malt og nesten 1,5 kilo humle + tørrhumling.

Det jeg endte opp med etter kok var 135 liter med vørter OG 1.067 jeg sikta på 1.o70.

Når jeg skulle tappe dette i gæringskar så klarte jeg kun å tappe av en plass mellom 90 og 100 liter, resten var en kjempetykk "guffe" av humlerester m.m.

Et lite spørsmål: Burde jeg prime denne litt med sukker etter primærgjering siden jeg ikke klarte å oppnå optimal OG? Jeg klarte 1.067 og målet var 1.070.  Isåfall hvor mye sukker bør jeg tilsette?

Ramsvatn skrev:
Et lite spørsmål: Burde jeg prime denne litt med sukker etter primærgjering siden jeg ikke klarte å oppnå optimal OG? Jeg klarte 1.067 og målet var 1.070.  Isåfall hvor mye sukker bør jeg tilsette?

Nei, det hadde jeg ikke giddi. Du er relativt nærme. Dersom du tilsetter 5 gram primingsukker per liter for karbonering uansett (gitt at du bruker naturlig karbonering), ender du på 1.069 i OG...

Trist med over 35 liter med svinn. Hva slags avtapningsutstyr har du? Hopstopper?

Jeg bruker ikke hopstopper. Det jeg gjorde var å kjøle ned til 20 grader, deretter rørte jeg kraftig rundt og lot det stå i ca 2 timer før jeg startet å tappe av i gjæringskar.

Vørteren var klart og fint helt til jeg kom ned mot bunnen. De siste 35 literene var minst 50% humlerester og annet gørr. Jeg vet ikke om en kunne fått ut noe mere av dette ved bruk av en hopstopper.

OG'en ville jeg heller ikke ha endret noe på. Bare greit å vite for fremtidige brygg hvor du havner sånn circa. :)

35 liter var mye svinn ja. Brukte du humleblomst eller pellets? Og hvor heftig kokte det? God koking gir som regel bedre utfelling. Evt kan Irish Moss brukes et kvarter før kokeslutt. Og det er ikke så veldig farlig å få med en del rester over i gjæringskaret. Evt så kan man stikke om etter noen dager når det meste har lagt seg.

Vurderer å forsøke meg på ekstrakt versjon av IPA selv
Men usikker på mengdene maltekstrakt i gram.
Hvis man bruker følgende;

Pale Malt Syrup
Pilsen Malt Syrup
Wheat Malt Syrup
Munich Malt Syrup

Hvilke mengder av dette trenger man til 20-23 liter vørter?
Evt er det en av disse ekstraktene jeg kan/bør kutte ut?

Humlen er jo ganske enkelt å følge oppskriften på, med pellets.
Og gjæren skal jeg kunne følge, med flytende gjær i gjærstarter.
Noen gode tips for en som ikke er helt klar for maltbrygging og mesking enda?

Bjørn,

Jeg brygget en omgang kun basert på pale malt. Det ble nok ingen klone, men veldig godt - se over.

Om jeg bruker BeerAlchemy til å regne på det, så vil du få rett OG med denne kombinasjonen av de ekstraktene du har:

Pale malt ekstrakt: 4.1kg
Wheat malt ekstrakt: 0.8kg
Munich malt ekstrakt: 0.1kg

...eller noe deromkring. :)

frode_skarstein

Takker for svar! Bra verktøy det der, skal begynne å bruke det.
Det du hadde kommet frem til ser i utgangspunktet riktig ut, i forhold til hvordan maltbrygger-versjonen så ut.
Blir selvfølgelig ingen kopi nei, men så lenge man får en god IPA opplevelse, har man det fint  :sikle

Man kan jo eksperimentere med litt pilsner malt også, se hvordan det blir. Ha det litt morro.
Men foreløpig vil jeg vel holde meg til råd om både gjær og humle.

Satt igang forsøk på en "paulaner" etterligning som mitt første brygg.
Og merker med stor glede at det allerede lukter meget velkjent  ;D

Jeg har nå brygget denne med 100% av ingrediensene.

Brygget har nå gjæret i en uke og OG var 1.067 og jeg målte nå SG 1.015.

Jeg fikk gjærslurry fra Nøgne Ø  (007) og jeg er ganske sikker på at jeg tilsatt nok gjær (kansje for mye).

Hvor langt ned bør denne komme? Er målet å komme ned til 1.010?

Det er vanskelig å si på forhånd hvor langt den bør gjære ut. Dette vil avhenge av mesketemperatur, oksygentilsetting, gjærmengde osv. Det gjærer uansett til det stopper... Om det stopper på 1015, så er det helt ok. Smaker det bra, har du gjort noe rett!

Oppskriften sier jo ca 1015 SG, så det burde vel funke?

To ting jeg lurer på her...

- Hvorfor snakker man om at FG bør bli omtrent 1/4 av OG? Hva er det som bestemmer slikt?

- Gir Nøgne Ø bort gjærslurry? Høres spennende ut - hva er det? Er det bare å møte opp? :)

Ah - takker - jeg har jo faktisk lest om attenuation på gjærposene...men det er så mye man ikke helt har fått med seg enda at noe må man skippe over. :)

F.

Tallet som oppgis fra gjærprodusentene om utgjæringsgraden (attenuasjonen) er bare ment som en pekepinn på hvor god utgjæring de gir i forhold til hverandre. Det betyr ikke at man med en gitt gjærtype kan forvente seg akkurat den og den utgjæringen i alle øl. Det er flere faktorer som bestemmer dette, f.eks. mesketemperatur, gjærmengde og lufting av vørteren.

Nøyaktig hvordan Wyeast kommer fram til sine tall, vet jeg ikke, men white Labs bruker en standardvørter på 13 °P (ca. 1.052 OG) som alltid produseres med samme mesketemperatur og prosess. Så bruker de et snitt av attenuasjonsprosenten som tallet de gir kunden.

Jeg flasket denne IPA i dag..

Det luktet utrolig godt og smaken var lovende å.

OG var 1.067
FG ble 1.012

Det burde vel bli ca 7,2% det ;-)

Forsøkte her om dagen å lage denne kopien.
Spesialmalt og spraymalt, alt virket veldig lovende, riktig farge, riktige prosenter malt, FG 1071.
Lagde også 1 liter gjærstarter, der gjæren fikk bygge seg dobbelt opp, over to doser med kokt hvete spraymalt.
Gjæren jeg brukte, var 1 rør med WLP007

Ser i bøtten nå, etter 1 dag, pga lokket "buler" ikke, ikkeno trykk. Og gjærlåsen plopper ikke.
Oppi bøtten er det et tykt og fint skumlag.
Er det noe seriøst galt her, eller er dette en "normal" oppførsel av gjæren?

Kan forresten legge til at gjæren ikke ble pitchet på sitt mest aktive.
Men alikevel, etter en dag..

Hvis det ligger et skumlag på toppen av vørteren, vil jeg tro det er gjæringsaktivitet. Mulig du har en lekasje i gjæringsdunken din som gjør at gassen ikke går igjennom vannlåsen.

Leste på et amerikansk forum at denne gjæren kunne finne på å stoppe litt opp, og at man kunne hjelpe den igang igjen ved å røre litt.
Så desinfiserte en sleiv, og rørte rundt slik at det bli litt oksidering.
Vørteren var ganske lysende orange under, og jeg fant ingen åpenbare lekasjer på dunken.
Håper ting er igang når jeg kommer hjem idag..

Eduard skrev:
Nøgne Ø IPA Hjemmebryggversjon

Mineralisk vann er en fordel til dette ølet.  Vi tilsetter calcium til minimum 200 ppm.

Er hypp på å gjøre denne til mitt første (uhumlet) ekstraktbrygg, og lurer da på hvordan man måler og beregner kalsium-nivå ppm i vann?

Tilbake
Topp