1 uke til 2 uker

Hei.
Vist ein ikke stiller dei dumme spørmålene, kan ein aldri bli klok...

Kan ett brygg bli ferdig på 7 dager. synest att det var lite liv i læsen i dag. har våre mye liv før. tok ut en liten test i dag. ligger ei god kake på toppen. som minner om brunt tykt skumm.
Og var ca 1.040 på dette brygget og vekten viser nå 1.011-1.010, som vekten kalle "flaske"
Skal eg vente til i morga og måle på nytt? vist denne da er lik, bør eg vente noen dager til. eller kan eg bare stikke den om og flaske?

detter er en middels lys ale. Har brukt US-5 som startet etter bare noen få timer

Per Marius
 
Eg har hatt øl som er ferdi på 4 dager. En grei regel er å sjekke FG noen dager på rad, hvis den er jevn så er det ferdi og du kan stikke om/flaske
 
Da måler eg i morga :) men hva gjør eg med kaken på toppen?
Og en liten ting til.. eg hadde planer og bruke gelantin til klarning. sette denne til i dag? går vel greit i grunnen å røre dette lett ut, siden den får stå stille til i morga?
 
Om du vil, kan du sikkert flaske. Det blir sikkert øl av det. Men hvorfor så travelt?

Ølet har gjæret fra 1040 til 1010 - da er du oppe i 4% øl. At det ligger en kake på toppen er vel et greit tegn på at du bare skal la det stå lenger. Om ikke mange dagene faller denne ned og gjæringen roer seg. Hvorfor ikke bare la det stå ut de 10-14 dagene man vanligvis anbefaler? Ikke bare vil ølet bli bedre utgjæret og mindre søtt, gjæren vil også ha fått tid til å jobbe seg gjennom diverse avfallstoffer fra gjæringen, og ølet vil ganske enkelt begynne å smake bedre.

Ikke bry deg om det ikke plupper i gjærlåsen. Om du ikke ha det travelt, så vent. Det skjer utrolig mye med ølet smaksmessig i den neste uka før flasking.

frode
 
frode_skarstein skrev:
Om du vil, kan du sikkert flaske. Det blir sikkert øl av det. Men hvorfor så travelt?

Ølet har gjæret fra 1040 til 1010 - da er du oppe i 4% øl. At det ligger en kake på toppen er vel et greit tegn på at du bare skal la det stå lenger. Om ikke mange dagene faller denne ned og gjæringen roer seg. Hvorfor ikke bare la det stå ut de 10-14 dagene man vanligvis anbefaler? Ikke bare vil ølet bli bedre utgjæret og mindre søtt, gjæren vil også ha fått tid til å jobbe seg gjennom diverse avfallstoffer fra gjæringen, og ølet vil ganske enkelt begynne å smake bedre.

Ikke bry deg om det ikke plupper i gjærlåsen. Om du ikke ha det travelt, så vent. Det skjer utrolig mye med ølet smaksmessig i den neste uka før flasking.

frode

Var vel på jakt etter svarene i dette innlegget :) eg har det ikke trevelt, men er det ferdig, så er det ferdig. tenkte eg :)
Men så lenge ølet bare vil bli bedre av den siste uken, er jo svaret ganske enkelt :) smakte så klart på ølet, og det var bare helt lekkert (men dette har sikker en grunn i att det er mitt første brygg )
 
Og dette er en ale som har stått ved 18-22 grader?
Isåfall virker det sannsynlig at mesteparten av gjæringen er over etter 3-5 dager er min erfaring, men her er det mye som kan forandre seg og som kan være forskjellig fra gang til gang. Du har ganske lag OG, som skulle tilsi rask gjæring, men temperatur og pitchet gjærmengde osv spiller også inn.

Derfor er det viktig å vente til OG er stabil, men leser du av samme OG 2 dager på rad, så er den nettop - stabil.
Da er det i prinsippet bare å flaske.

Enkelte vil nok likevel mene at det er greit å la ølet stå til gjæring i to uker for å la gjæren få god tid til å "rydde opp etter seg", og få modnet ølet skikkelig. Jeg har ikke hatt tradisjon for å gjøre dette, og har brygget mange gode øl uten å vente lenger enn jeg må.
 
står i kjeller, med stabilt 20 grader.
Dette er bastert på en ale ja. men da med pilsnermalt som basemalt.

Føler selv att ting er ferdig. Men så har ein vel lov og vere rastløs på sine første brygg  :klovn: Så hadde det våre kjekt og frigjære ett gjæringskar, slik att neste brygg kan lages :)
 
Var det mitt øl, så hadde jeg da definitivt tappet dette hvis OG er samme 2 dager på rad.
Er jo moro å få det ferdig :)

Kaka på toppen kan det hende blir liggende i både 2 og 3 uker, så ikke vent på at den faller til bunns iallfall.
 
olab skrev:
Kaka på toppen kan det hende blir liggende i både 2 og 3 uker, så ikke vent på at den faller til bunns iallfall.
Bare å tappe under denne da?... selv om det faktisk ikke er lett å tappe over den  :bank2: men dere forstår . hehe
 
Per Marius skrev:
olab skrev:
Kaka på toppen kan det hende blir liggende i både 2 og 3 uker, så ikke vent på at den faller til bunns iallfall.
Bare å tappe under denne da?... selv om det faktisk ikke er lett å tappe over den  :bank2: men dere forstår . hehe

Nja, Njei.

Jeg ville ikke gjort det. Som sagt skal fortsatt gjæren jobbe videre en uke til og rydde opp litt i ølet. Om du har hastverk og må frigjøre et kar så er det bare å stikke om og flaske, det er jo ditt øl  ;)

Gjærkaka vil nok i løpet av de neste dagene falle til bunns, den kan bli liggende i noen tilfeller, men ofte blir den liggende fordi gjæren fortsatt har en jobb å gjøre.
 
eg trur faktisk eg prøver, så lar eg det andre karet stå tiden ut. da får eg jo smake og se forskjellen :) det er same ølet i begge karene.

Takker for alle svar :)
 
Tilbake
Topp