15 min koking ekstrakt

Hei,

ettersom det vert mindre og mindre tid til brygging og meir til plenklypping, sandkasse, klasvask med meir så må eg prøve å brygge meir effektivt. Vil no prøve å lage noko god øl av ekstrakt. Har lest ein del på nett om korte koketider på ekstrakt og eg har difor to spørsmål:
- nokon på forumet som har erfaring med 15 eller 30 min koketid på ekstrakt? Er det forskjell?
- Nokon som har erfaring på 15 min eller 30 min koketid på ekstrakt + spesialmalt? Får eg ut DMS og all anna trollskap med korte koketider?

mvh
J

Hei

Jeg har lagd helt greie pale ales med kort koketid (edit: Dvs. ned til 15 min) basert på 100% ekstrakt. Har da lagd ting der humla står i fokus, og malten ligger mer i bakgrunnen.

Hvis du drar litt opp i alkoholprosent kan det være greit å gå til 30 min bare for å få tilstrekkelig med bitterhet for å balansere det hele uten å måtte bombardere kjelen med humle. Dette kan jo igjen føre til ganske store tap til trub. Men bortsett fra dette ser jeg ingen grunn til at du ikke kan bare kjøre med 15min.

Har også lagd Pale Ales med noen få % crystal/caramalt. Da har jeg kokt i en halvtime for å være litt mer på den sikre siden mtp DMS. Det har også gått greit.

Har ikke erfaring, men tror det vil gå helt fint med 15 min koketid på ekstrakt + spesialmalt så lenge du har <20% [Kilde: tatt rett ut av lufta] spesialmalt og ølet ditt i hovedsak fortsatt er ekstraktbasert. Og du unngår pilsnermalt.

Sjekk også denne angående koketid: http://brulosophy.com/2015/03/11/the-impact-of-boil-length-ale-exbeeriment-results/

Jeg tror du får litt dårlig utnyttelse av humla hvis du bare koker 15 min med ekstrakt
Ihvertfall bitterhumla
Ville kokt en del humle 15 -20 min uten ekstrakt først

Sent from my iPhone using Tapatalk

jeg har forsøkt, øllet ble ikke så inmari bittert selv med 50 g amarillo 15 min og 50 g amarillo på 1 min, det er drikkbart men jeg overdrev litt med crystallmalten så utgjæringa var ikke helt tipp topp.

Som de to siste svarene antyder, så er dette kanskje ikke den beste metoden på store, bitre øl. Men så lenge OG ikke er for høy, så du får noenlunde utbytte av humla, og det er et øl der IBU ikke ønskes altfor høyt uansett, så bør det ikke være noe problem.

Jeg har kun ett ekstraktbrygg under beltet, men etter den erfaringen sikter jeg mot kort koketid, og lav effekt på plata. Grunnen er faren for karamellisering og mørkere farge. Jeg har sjekket litt på beercalc.org, og det ser ut til at man kan få ok bitterhet fra høyalfahumle etter bare 25-30 minutter.

Det finnes jo oppskrifter som kun har humle siste 30 minutter og ut. Det er vel også mulig å hente ut noen IBU både med FWH (humling før kok), og med steeping/whirlpooling før nedkjøling?

Humle kan man justere med mengde, men er mer bekymret for DMS. DMS halveres etter ca.40 min kok, deretter halveres igjen etter nye 40 min. Man beregner å komme under grensen for hva vi klarer å smake på 60min.men ideelt er 90min.
Dette er basert på allgrain vørter, men ekstrakt er vel ikke kokt på høye temperaturer? Den kokes under vakum for å kunne senke temperaturen, og det vil redusere noe sikkert. Så er det mer DMS i lyse maltyper enn i mørke, hvilket er grunnen til at vi koker oppskrifter med mye pilsnermalt i 90min. Så skal man ned på koketid så er vel teorien at mørkere malt = mindre behov for kok.

Jeg har bare ettt ekstraktbrygg bak meg og dermed lite erfaring, men uansett. Jeg gjorde slik:
Etter at spesialmalten var trukket, fyllte jeg opp til 8 liter vann og kokte opp. (Oppskriften lyder på 20 liter vørter, men kjelen er ikke stor nok. ) Jeg hadde oppi 8/20 av maltekstrakten og kokte i 60 minutter. Humlet etter planen.
Ved kokeslutt hadde jeg i resten av maltekstrakten og kokte opp igjen. Kjølte vørteren til ca 30 grader og hadde den oppi gjæringskaret. Fyllte på med kaldt springvann til 20 liter. Ristet og tilsatte gjær.

Det slo meg at virkningen av en eventuell karamellisering blir mindre når bare en del av ekstraktet kokes så lenge.

Smak og farge synes jeg ble innenfor øltypen. Nå var dette en porter, så eksemplet kunne vel vært bedre.

Så var det dette ned DMS, da. Jeg vet ikke om jeg ville gjenkjent den, men ølet smaker i grunnen godt. Jeg kommer nok til å prøve fremgangsmåten på andre øltyper også.

Jeg har laget 10 minutters ekstraktøl (LME) en gang eller to. Ingen spor av DMS. Jeg er vanligvis veldig følsom for DMS.

Da er det på tide å dra frem en gamel klassiker; 15 min pale ale fra Basic Brewing Video (10 okt 2007). Jeg begynte bryggekariæren med variasjoner av dette temaet (dersom man ser bort fra noen runder med ølsett), og det er absolutt en bra teknikk for pale ale og andre øl med humlefokus. Litt sløsling med humle kanskje, aromaen blir bra. Merket aldri noe DMS, selv med en deg krystallmalt tilsatt (ikke så rart da vi kan anta at krystallmalten er varmebehandlet ved så høy temperatur at mesteparten av utgangstoffene for DMS er drevet bort fra malten alt).

Tilbake
Topp