2308 Munich lager

Mc.

Norbrygg-medlem
Noen som har erfaring med denne?
Kjøpte en smækkpækk som går ut på Februar. Den har stått på røreren ca 21 timer. Virker mistenkelig tam. Ingen krausen å se.
Burde jeg la den stå på røreren over natta.
Den skal steppes opp en gang til.
Startervørteren holdt 1036.
Må tilføye at den gikk omtrent rett fra kjøleskapet til kolben. Ja ja, jeg vet at den skulle stått 2-3 timer i romtemperatur, men orket ikke å stirre på den i 2 timer så sent på kvelden.
Jeg ristet den godt etter å ha smækket den. Det står også på pakken at det også er mulig.

Men så ser den altså mistenkelig tam ut....?
 
Ja kanskje det går bra. Ser det ligger en del gjær på bunnen. Tyder på at det har vært aktivitet. Skal måle FG når den har klarnet mer. Tenker jeg venter til i morgen tidlig.
 
Har brukt Wy2308/wlp838 endel. Jeg synes dette er en knallgod gjær til mer maltdrevne lagerøl, inkl helles. Oppfører seg forutsigbart og greit underveis. Produserer litt svovellukt, men denne gir seg mot slutten av gjæringa. Diacetylrast anbefales av produsenten, jeg har aldri tatt sjansen uten . Har fått denne til å funke både med og uten trykk under gjæringa
 
Har brukt Wy2308/wlp838 endel. Jeg synes dette er en knallgod gjær til mer maltdrevne lagerøl, inkl helles. Oppfører seg forutsigbart og greit underveis. Produserer litt svovellukt, men denne gir seg mot slutten av gjæringa. Diacetylrast anbefales av produsenten, jeg har aldri tatt sjansen uten . Har fått denne til å funke både med og uten trykk under gjæringa
Høres bra ut.
Men hadde den like tam oppførsel som i kolben som det jeg beskrev?
Jeg regner med at det er vanlig med litt krausen i starteren.
Riktignok var det bare 13 grader i rommet, men det skulle vel gå bra for en lagergjær.
Bruker å sette starteren varmere på kjøkkenet, men en pågående oppussing gjorde det vanskelig.
 
Høres bra ut.
Men hadde den like tam oppførsel som i kolben som det jeg beskrev?
Jeg regner med at det er vanlig med litt krausen i starteren.
Riktignok var det bare 13 grader i rommet, men det skulle vel gå bra for en lagergjær.
Bruker å sette starteren varmere på kjøkkenet, men en pågående oppussing gjorde det vanskelig.
Kommer ikke på at det var noe spesielt, men tilfeldighetene skal ha det til at jeg setter en starter av en slant av samme stamme akkurat nå.
Wlp838, men bør oppføre seg noenlunde likt. Skal rapportere om hva jeg finner ut
 
Høres bra ut.
Men hadde den like tam oppførsel som i kolben som det jeg beskrev?
Jeg regner med at det er vanlig med litt krausen i starteren.
Riktignok var det bare 13 grader i rommet, men det skulle vel gå bra for en lagergjær.
Bruker å sette starteren varmere på kjøkkenet, men en pågående oppussing gjorde det vanskelig.

Om du har lagertemp på startern tar det jo lengre tid enn om du kjører vanlig romtemperatur 20-21 grader.
 
Om du har lagertemp på startern tar det jo lengre tid enn om du kjører vanlig romtemperatur 20-21 grader.
Ja det vil det nok gjøre, men det skulle vel bli litt krausen uansett. Skal straks måle FG og sjekke om det har vært aktivitet.
Edit..
Da har jeg målt sg. 1036 :confused:.
Setter kolben i et varmere rom og gir den noen timer på røreren.
Alt håp er ikke ute...
 
Sist redigert:
Den er ikke veldig offensiv. Min har stått siden ca midnatt. Magneten ble kastet av i natt + at slanten var 3 mnd gammel. Det er tydelig ting på gang, men den skal få stå til i morra tidlig.
2B3B9A24-E4D5-47EC-A975-1E9E5DAB2A87.jpeg
 
Ser ut som min ca ja.
Får vurdere om jeg skal stanse røreren når jeg tar kvelden eller om jeg lar den gå lengre.
 
Tilbake
Topp