6kw element i labbdunk

Hei! Jeg er i full gang med å bygge opp mitt fattigmannsbryggeri, og lurer i den forbindelse på om noen har vært borti ei element av denne typen som jeg fant på ebay. Jeg har en 16A 3-fasekurs i garasjen som akkurat skal holde til dette elementet, så sant det går an å få koblet/montert

Vedlegg

• bilde element.jpg
    bilde element.jpg
    25,2 KB · Sett: 441
Hvordan har du tenkt å montere det? Klarer ikke helt å se hvordan dette blir tett uten noen form for gjenger...

Det kommer vel litt an på om det er festemuligheter på elementet eller ikke.  Det kan hende at det er et skruehull eller noe i den  duren. I så fall kan det lages en slags brakett/mothold på innsiden. Alternativt må det lages ei skive som er litt større enn plata på elementet, og at denne drar elementet inntil fra utsiden. Da blir det i tillegg skruehull som må tettes.

Evig optimist :)

Ska være litt forsiktig med dette lange elementet i LABB dunk da dunken blir veldig myk når den blir varm. Det kan føre til at elementet siger ned til bunnen og smelter høl.  funker fint med vannkokerelementer fra Clasohlsen: 99kr 2kw pr stykk. Da setter du inn så mange du vil og har også muligheten til å kjøre med mindre effekt.

Kan anbefale LABB med vannkokerelementer. Har dette både i HLT og kokekaret mitt. Kjører på 2xelement for å få oppkok og holder fint rullende kok med bare 1 element koblet inn etterpå. Har ikke tidene på hvor lang tid det tar å få oppkok osv men kan sikkert gjøre notater på det neste gang.

Samme her. Har 6kw I 34l gryte og i 26l hlt. Bruker I praksis bare 4kw. Vannkokerelementer er lett å montere. (Hvis godset I dunken er for tynt for sporet I pakningen så kan du lage en plastskive av gammel emballasje og legge imellom.)

Med 2kw element - gjerne tre stykker - i en labbdunk, hvor lang tid bruker da labbdunken på å få kok? En labbdunk er 50-60 liter?

Ska være litt forsiktig med dette lange elementet i LABB dunk da dunken blir veldig myk når den blir varm. Det kan føre til at elementet siger ned til bunnen og smelter høl. funker fint med vannkokerelementer fra Clasohlsen: 99kr 2kw pr stykk. Da setter du inn så mange du vil og har også muligheten til å kjøre med mindre effekt.
Kjøper dere hele vannkokere og tar ut elementet, eller har de elementene løst?

Mvh
TSH

Jeg holder på å hjelpe en kompis med å bygge nytt elektrisk bryggeri i sommer. Ser at vannkokere skjelden er mulig å få tak i til 99kr lenger, noe som gjør at varmeelementene er mye dyrere enn før. Er det noen som har oppdaterte linker til rimelige 3.5kW elementer som er lette å montere?

Heh, nå sjekket jeg igjen og det er jo mulig å få vannkokere til 99kr fortsatt... Overså det sist gang jeg sjekket...

Fordelen med 3 elementer fremfor 1 på 6kw er at du kan seriekoble dem når du har fått kok. Minimerer risk for svidd vørter. Laaaang erfaring med svidd vørter i labbdunk..

Jeg bruker en KYOTTO SSR med potmeter for å justere styrken på kok, så svidd vørter har ikke vært noe problem hos meg selv om elementene ikke er koblet i serie.

Tilbake
Topp