7 Fjell - Sinterklaas

Har du korrigert refraktometer målingen for alkohol?
Det har jeg ikke. Dette var første bryggerunde jeg brukte refraktometer for avlesing, og var ikke klar over at det måtte korrigeres. Jeg er usikker på om kritikken skal gå til meg som ikke leste godt nok, eller til selgeren på bryggebutikken som ikke nevnte at det måtte korrigeres når jeg spurte hvordan det skulle brukes.

Jeg kan starte egen tråd eller lese, men siden diskusjonen er i gang kan jeg kjapt sjekke her om dette er riktig, slik at andre som søker kjapt kan finne ut av det:

- Målt OG: 1060
- Målt SG: 1030
- Ved å bruke http://www.brewersfriend.com/brix-converter/ fant jeg at SG på 1030 tilsvarer 7,6 Brix
- Ved å bruke http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/ (del II) fant jeg at 7,6 Brix tilsvarer korrigert SG på 1014

Variablene jeg puttet i refraktometer-kalkulatoren var:

OG = 1060 [SG (1.xxx)]
FG - (Brix WRI): 7.6
Wort Correction Factor: 1.00

Som gav følgende resultat:

OG - Corrected:
14.74 °P, 1.060
FG - Corrected:
3.60 °P, 1.014
Alcohol By Volume:
6.24%
 
Virker fornuftig. Jeg ser at denne oppskriften oppgir FG på 1008. Men når jeg legger inn tørrgjær T-58 på denne, så beregner mitt program FG på 1018. Erfaringsmessig er dette litt for høyt når man bruker hvitt sukker, men det er ikke sikkert at 1014-1016 er galt for denne oppskriften, gitt gjæren man velger.
 
Dette virker fornuftig. Brygget også denne oppskriften for en måneds tid siden med T-58. OG var 1062 og jeg endte på FG 1015. Lot den gjære godt og varmt (25-26 grader) så det ble mye banan og tyggegummi :) Men det mildner seg nok litt når flaskene får stå noen uker.

Ellers har jeg tidligere opplevd at T-58 tok seg en pause på rundt 1025 før den etter noen dager startet opp igjen og falt til 1012....
 
Brygget denne 17/9. Begynte på 19 grader og har økt med en halv grad ca hver dag. Er rundt 24-25 grader nå. OG ble 1060. Etter fire dager var den nede i 1013, og etter 11 dager er den nede i 1008. Tror dette kan bli bra.
 
Brygget Sinterklaas 11/9 og fulgte oppskriften så godt som mulig (hadde sukker/dadler/sirup i kok).

Gjær: WLP550 (3 poser)
OG: 1070 (1054 pre-boil)
FG: 1012 (1026 etter dag 3)
Startet på 19c som ble økt til 25c etter stormgjæring

Ølet er flasket og satt på 26c for forhåpentligvis vellykket karbonering.

Smaken var kanskje ikke helt som jeg hadde ventet, men nå får vi se etter lagring før jeg konkluderer.

SPM: er det noen vet hvordan Sinterklaas skal smake, dvs hvilket kommersielt øl kan det sammenlignes mot?
 
Det er vel en belgisk dubbel, så det burde vel smake som det med et ekstra hint av jul (dadler).
 
Brygget sinterklaas 19.08,
OG: 1.070
FG: 1.009
Gjæret med wlp550
Startet på 18*, fikk stige fritt til 28*, sto på 28* mens jeg var på havet.
2dagers cc.
Smaker omtrent som en dubbel.. Kan ikke si jeg merker så mye av selve dadlene, kan hende det forsterker litt smaken av special b.
Ølet er bra nå, men har en litt alkoholisk smak, som jeg håper forsvinner med modning til jul
 
Testet en flaske i går, og ble ikke imponert. Kjøpte settet siden jeg ønsket et kjapt og greit juleøl. Lenge siden sist jeg kjøpte et ferdig sett. Angret da jeg åpnet pakken da jeg hadde nesten alle komponentene på mitt eget lager.
Vurderer å lage en ny halv batch, men med min egenproduserte Kandisirup. Tror kvaliteten på den i settet drar ned helhetsinntrykket. Dropper også dadlene. Mener at maltsammensetningen er bra, og at en dubbel først og fremst dreier seg om gjær og gjæringstemperatur, samt kvaliteten på kandisirupen.
 
Jeg laget sirupen selv, la meg litt lenger mot amber en svart sirup. For se hvordan den blir litt nærmere jul.
 
Dette øl'et ble ikke noen suksee for mine smaksganer heller, så for å frigjøre litt plass så blir nok dette helt ut i god stund før jul :)
 
Nei, har null tro på at dette er en jeg kommer til å gidde å drikke :) skal la den stå til jeg trenger fatet, og mottrykksfylle noen flasker til svigemor.. kommentaren hennes "Dette var ikke mye til manneøl, men fin som desert" .. må si meg enig i det første :)

Men dette er min subjektive mening, ikke min øl type :)
 
Litt foruroligende at det ikke faller i smak. Jeg hadde tenkt å basere en egen belgisk dubbel på oppskriften, men droppe dadlene og være litt kreativ med andre humletyper.

Smaken er hos bryggselv beskrevet slik:
- "Sinterklaas er en belgisk dubbel. Det er et mykt og smaksrikt øl med toner av tørket frukt, karamell og malt. Gjæren gir ølet et hint av pepper og plomme, og dadler og kandisssirup gir ølet en sødmefull men tørr avslutning med innslags av toffee."

Dere som er skuffet, hvordan opplever dere at ølet avviker fra dette smaksbildet?

Jeg ser også at det i oppskriften anbefales kald lagring i minst 3 måneder før det drikkes. Kan det være at det endrer seg mye i smak gjennom slik lagring?
 
Mulig 3 måneder kald lagring hadde gjort susen :), men har ikke troa på at det blir nok.

Beskrivelsen der kan nok stemme den, men i mitt tilfelle så mangler jeg den tørre avsluttningen :) Syntes rett og slett det ble litt mange smaker i denne som dro meg litt hit og ditt, og i utgangspunktet et ALT for søtt øl i forhold til hva jeg foretrekker, derfor "manneøl" og "desert" kommentaren fra Svigemor :)

Husk på, gjæringen hos meg stoppet på 1016 og ikke 1008 som oppskriften i utgangspunktet sier jeg skal komme, så hjelper nok ikke på det heller, kunne fort ha vært et helt annet øl hadde jeg truffet FG :)
 
Min mangler litt av alt. Rett og slett et lite spennende øl. Tviler på at 3 mnd lagring produserer nye smaker... heller en demping / avrunding. Da blir det lite igjen.
Tviler på at endring av malt eller humle hadde gjort mye fra eller til. Det er ikke det som 'lager' en god dubbel
 
Interessant. Ang. gjæren så skal jeg skal brygge et annet belgisk øl til helgen, og da blir det split batch med T-58, og i den ene bøtta skal jeg ha US-05 etter stormgjæring for litt mer utgjæring.

Når det gjelder humling av Sinterklaas, så må det kunne gjøre noe å tilføre litt mer humle med karakter i de senere tilsetningene?
 
Jeg brukte wlp550, og den gjæret godt ut til 1.008. Den trenger ikke gå så langt for å bli god.
Ville heller splittet med to forskjellige belgiske. Nyttig å dele på to kar siden belgisk gjær er rene Harry Houdini.
Temp kontroll er ekstremt viktig. Ingen brå endringer. Bruk ramping over lang tid. Brukte 18->25 ℃ over 5 dager hvis jeg husker riktig. Ingen temp reduksjon
 
Takk for råd. Det kommende brygget vil nok bli gjort slik jeg har tenkt. Også fordi det er et eksperiment jeg har lyst til å prøve, nemlig å pitche en ny gjær underveis for å se om det ikke bare gjærer lenger ned, men også gjør noe med smaksbildet. Det er uansett ikke en Sinterklaas. ;)
 
Smaken settes hovedsakelig under hovedgjæringen. Us-05 vil trolig bli overdøvet av en belgisk gjær uansett.
Gøy med eksperimenter, men utfallet her er ganske forutsigbart
 
Tilbake
Topp