ASIBA / CDA / ABA / svart IPA

Kjetil S

Norbrygg-medlem
Jeg skal brygge min første øl av varianten, og tenkte det kunne være greit å høre hva folks erfaringer var. Hva fungerer, hva er vondt?

Foreløpig plan er noe slikt:
23 liter
5 kg Maris Otter
250 g Carafa Special II (alt jeg har)
100 g Black Patent? Chocolate Malt? En mindre mengde sukkerkulør? En litt større mengde pale chocolate?
400 g Dark Crystal
250 g havregryn? hvetemalt?

Columbus 17.9% AA all the way:
15 g 85 min
20 g 45 min
35 g 15 min
55 g 0 min
50 g tørrhumle (pluss 50 g chinook)

WLP007 slørry.

OG rundt 60 og rikelig med IBU.

Ting jeg ikke har bestemt meg for: tilsette den svarte malten sent i meskeprosessen?

Men jeg er også interessert i å vite ting som jeg ikke vurderer. Noen som har forsøkt å gå for skikkelig røstet preg? Uamerikanske humlevarianter? Spesielle prosesser?
 
Hadde i grunnen håpet på litt respons på denne. Etter Haandbryggekonkurransen må det jo være rikelig med erfaringer omkring denne typen øl på forumet, og de andre trådene stammer stort sett fra tiden før.
 
Jeg ville droppa krystallmalten, eller hvertfall mye av den, for å få den tørr nok. Ville også vurdert å meske ganske lavt - 63-64 grader.
 
Jeg ville kun hatt carafa spesial som mørk malt. Ville også byttet dark crystal med en lysere variant. Hvis du ikke har lysere bør du halvvere mengden dark. 200gr før holde lenge! Kunsten er jo å få dette til en IPA med svart farge, men ikke smak. Evnt ville jeg hatt ørlite pale sjoko malt. 50 gram? Ville helt klart brukt hvetemalt og mesket lavt som Martin sier!
 
Har nylig brygget en amber ale med 400 gram Special B, så jeg er ikke bekymret for at 400 gram mørk krystallmalt skal gjøre ølet plagsomt søtt. Men lav mesketemperatur er notert.
 
Jaså? Jeg er ganske sikker på at Special B er en krystallmalt.

Edit: Og første forsøket på Arrogant Bastard på Can You Brew It brukte 500 gram Crystal 150 (pluss store mengder av annen krystallmalt) og endte opp på 1.013 fra 1.071.  Altså: ingen grunn til bekymring.
 
Er det sånn at carafa special 3 er bedre å bruke enn de to andre variantene pga høyere EBC? Eller vil det også gjøre utslag på smaken, sånn at det egentlig ikke har så mye å si?
 
Jeg brukte også en del krystallmalt i mitt forsøk på ASIBA (BlackHops PF nm2011), og syntes den ble bra. Tror det hjelper på å dempe de brente tonene fra brent malt.
 
Kjetil S skrev:
Har nylig brygget en amber ale med 400 gram Special B, så jeg er ikke bekymret for at 400 gram mørk krystallmalt skal gjøre ølet plagsomt søtt. Men lav mesketemperatur er notert.
Hadde ca 350 gr mørk crystalmalt i mitt brygg på 21 liter til Haandbryggerkonkuransen og fikk tilbakemelding på for mye crystalmalt i brygget. Mulig det vil gå bra siden du har "relativt" lav OG, og det ikke vil kræsje så mye med alkoholsødmen ift et sterkere brygg..
Ville uansett gått for en lysere variant.. men smaken er jo delt (sånn ca på midten) :)
 
Kyrre D K skrev:
Hadde ca 350 gr mørk crystalmalt i mitt brygg på 21 liter til Haandbryggerkonkuransen og fikk tilbakemelding på for mye crystalmalt i brygget. Mulig det vil gå bra siden du har "relativt" lav OG, og det ikke vil kræsje så mye med alkoholsødmen ift et sterkere brygg..
Ville uansett gått for en lysere variant.. men smaken er jo delt (sånn ca på midten) :)

En konkret og verdifull kommentar! Husker du hva OG og FG var på brygget ditt?
 
Kjetil S skrev:
Jaså? Jeg er ganske sikker på at Special B er en krystallmalt.

Mulig jeg har misforstått her. Kan se ut som om du har rett på den infoen jeg finner, men jeg følte på gikta at Special B var mer forgjærbart enn krystall.

Når det gjelder mengde krystallmalt, brukte jeg 1 kg forskjellige krystallmaltsorter i min ASIBA på 50 liter, som gjæret fra 1.080 til 1.016. Da fikk jeg tilbakemelding om at den var for søt av dommerpanelet. Da hadde jeg i tillegg brukt 50/50 pils og marris otter som basismalt og mesket på 63 grader for å sikre god utgjæring. Men, som Kyrre sier, smaken er delt osv.
 
olavgn skrev:
Er det sånn at carafa special 3 er bedre å bruke enn de to andre variantene pga høyere EBC? Eller vil det også gjøre utslag på smaken, sånn at det egentlig ikke har så mye å si?

Carafa er "de-bittered". Du får mindre bitter-brendt espresso-smak ved å bruke carafa III, enn å bruke roasted barley eller black malt.
Bruker du roasted barley eller black malt i en Asiba tror jeg kanskje man nærmer seg en American Stout
 
Erlendso skrev:
olavgn skrev:
Er det sånn at carafa special 3 er bedre å bruke enn de to andre variantene pga høyere EBC? Eller vil det også gjøre utslag på smaken, sånn at det egentlig ikke har så mye å si?

Carafa er "de-bittered". Du får mindre bitter-brendt espresso-smak ved å bruke carafa III, enn å bruke roasted barley eller black malt.
Det er vel carafa special som er de-bittered.

I vår "humlebombe" som fikk 2. plass i HB konkurransen brukte vi carafa special, men ikke rosar barley eller svartmalt. Men vi hadde vel ca 0,5 kg  krystallmalt av en total vekt på drøyt 8 kg. Fg var 1,025 men med høy bitterhet ble det bra balansert.
 
Kjetil S skrev:
Jaså? Jeg er ganske sikker på at Special B er en krystallmalt.

Det har du nok rett i. Special B er en mørk krystallmalt og jeg synes den er så godt som identisk med Weyermann Caraaroma i bruk, selv om malten smaker litt forskjellig.
 
Ahem, Carafa Special er "Dehusked", det hjelper på tanniner etc, men har ikke hørt at det er "Debittered" da.

Og skulle vel tro at 3'eren ville være bedre siden du kan bruke mindre av den for å få fargen du trenger uten å få for mye smak(?), men bruker du 1 eller 2, så må du ha mer for å få samme farge.
Spørs vel også om man burde trekke carafa i egen kjele for å få fargen slik at man ikke kjører full mesking på den som kan gi for mye av smaken..

Er jo som tidligere nevnt en ipa du ønsker, ikke en stout... Ser endel har laget Black IPA, men som minner endel om stout, f.eks Hornbeer, mens andre har klart å lage en veldig frisk og god blackipa som bare har fargen, men ikke den "mørke" smaken.. (Glemte navnet på den nå...)
 
neslekkim skrev:
Ahem, Carafa Special er "Dehusked", det hjelper på tanniner etc, men har ikke hørt at det er "Debittered" da.

Det er vanlig å kalle den "debittered", nettopp fordi fjerningen av skallet gjør maltet mindre bittert.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Smakte Brew Dog's AB06, som bryggaren sjølv kalla noko slikt som double black IPA. Godt å vel 11% og det var brukt de-husked malt for farge og smak, og 5 forskjellige humler bl.a ein del chinook.
Når eg smakte den tenkte eg at den var veldig lik noko eg hadde smakt før. Kom på at det sjølvsagt var NØ#100, som har chinook og 2% sjokolademalt om eg ikkje huska heilt feil.

Den bitterheiten ein får frå mørke maltsortar rundast av med tida syns eg, men carafa-spesial typane har liksom allereie denne avrunda smaken frå dag ein.
 
Har ikke rukket å brygge IBA/IDA ennå, men har prøvd å lese meg opp om øltypen.  Den skal helst ikke ha brent smak (toasted men ikke roasted) og da ville jeg nok vært svart forsiktig med svartmalt.  Dvs jeg ville nok ikke brukt den i det hele tatt.  Min erfaring med Carafa Special er at selv om den er uten skall, så gir den likevel noe brent smak.  Mener også at Weyermann skriver noe om at det er ikke mer enn 30% av skallet som er fjernet - men her kan hukommelsen være noe svekket.....

Tilsette mørk malt sent? Iflg Gordon Strong i "Brewing Better Beer", så skal en likevel få ut både sukker og farge og mye av smaken - bare ikke de mest bitre/brente tonene. Så det kommer nok jeg til å prøve, men uansett ville jeg nok heller brukt sjokolade istedet for svartmalt i en IDA.

Tørr nok?  Jeg liker smaken av krystallmalt, og særlig de mørke som special B.  Bruker da gjerne en del sukker for å få en gjennomsnittlig bedre utgjæring.  10 % merkes ikke så veldig på maltprofilen ikke med min gane iallefall.

Havregryn og hvete?  Tja, jo - vel... Hvorfor?  De vil ikke bidra til smak, og sannsynligvis ikke til noe annet heller.  Jeg hadde en lang periode hvor jeg brukte en dæsj hvete eller havregryn i det meste jeg brygget.  Motivet var bedre skum og en fyldigere munnfølelse.  Det oppnår en beklageligvis ikke så lett.  Liker i grunnen Arne Brimi sin filosofi; En rett er først perfekt når det ikke er noe mer som kan tas vekk.

Synd at de gikk vekk fra navnet Cascadian Dark Ale - men når så har skjedd håper jeg at vi etterhvert lander på India Dark Ale.  En IDA i motsetning til en IPA.  Iallefall er svart India Pale Ale at språklig misfoster :bank2:
 
Tilbake
Topp