Batch sparge - tapping av vørter til kok

Hei,

Mulig dette er beskrevet andre steder på forumet, men jeg har ikke klart å finne noe godt søkebegrep for å finne infomasjonen jeg er ute etter.

Jeg mesker etter batch sparge metoden, med tilnærmet lik mengde vann i begge rundene.

Det jeg lurer på er hvor lang tid dere bruker på de to avrenningene med vørter til kok ?
Bruker dere helt åpen kran / halveis åpen ?

Snakker vi om tappehastighet på 1L/min eller noe i den duren ?

Til informasjon så er mitt meskeoppsett uten maltrør eller meskepose, kun silbunn.

Ta gjerne utgangspunkt i at man tilsammen ønsker 35 liter til kok.
Bruker vannmengde 20L / 20L på de to trinnene, noe som gir meg ca. 35L til kok med 5 kg malt

Mvh. Knut
 
Sist redigert:
Du har en gitt konsentrasjon i løsningen før begge avrenninger, så i utgangspunktet kan du tappe så fort som det går. Så jeg ser ingen grunn til at rask avtapping skal påvirke dette utover at mesken ikke rekker å dreneres fullstending og du får mindre volum til kok. Dette er også hva "Mr. Batchsparge" Denny Conn anbefaler. Jeg kjørte hvertfall full åpning på det gamle oppsettet mitt og hadde fylt batchen innen 5 minutter. Med det nye oppsettet pumper jeg over til kokekjelen, og ligger nok rundt samme tid uten å ha målt her. Førkokeffektiviteten min ligger ved 70-75%. Tidsbesparelse var en av grunnene til at jeg gikk fra Fly til Batch.
 
Hei,

Mulig dette er beskrevet andre steder på forumet, men jeg har ikke klart å finne noe godt søkebegrep for å finne infomasjonen jeg er ute etter.

Jeg mesker etter batch sparge metoden, med tilnærmet lik mengde vann i begge rundene.

Det jeg lurer på er hvor lang tid dere bruker på de to avrenningene med vørter til kok ?
Bruker dere helt åpen kran / halveis åpen ?

Snakker vi om tappehastighet på 1L/min eller noe i den duren ?

Til informasjon så er mitt meskeoppsett uten maltrør eller meskepose, kun silbunn.

Ta gjerne utgangspunkt i at man tilsammen ønsker 35 liter til kok.
Bruker vannmengde 20L / 20L på de to trinnene, noe som gir meg ca. 35L til kok med 5 kg malt

Mvh. Knut

Enig med @Old Era , det er bare å åpne krana. Du kan eventuelt strupe den litt mot slutten av hver tapping; det kan nok gi deg litt bedre utbytte. Men forskjellen er minimal.

Det er ikke vannmengden som skal være lik i de to omgangene, men det volumet du tapper ut. Skal jeg ha 35 liter til kok, beregner jeg vannmengden i første runde slik: 1 liter vann pr kilo malt + 2 liter tap til meskekjelen (basert på erfaring) = 7 liter + 17,5 liter. Når jeg har tappet ut de 17,5 literne, tilsetter jeg så nye 17,5 liter, lar det stå en 10 minutters tid, og tapper dem ut igjen. Til sammen 42 liter.

Effektiviteten ligger på 82/83% (til kok/"meskeeffektivitet") når jeg brygger øl med 4,7 - 5% alkohol. Så synker effektiviteten gradvis når du øker styrken/OG.
 
Da jeg brukte denne måten så var krana ca 25% open,jeg fikk råde at en skule tapp ut som en gammel mann later vannet og jeg målte ikke men vil tro det var ca en liter per minutt

Det rådet gjelder "fly sparging" (kontinuerlig skylling). Her må det gå sakte fordi det vannet du hele tida tilfører i takt med tappinga, skal få blande seg med vørteren. Du vil hele tida prøve å få tynnet ut vørteren så effektivt som mulig. Og du vil unngå at det danner seg kanaler, og at maltet komprimeres. Du kan gjerne tappe saktere enn en liter per minutt, også. Jo saktere, jo bedre - innenfor rimelighetens grenser, så klart.

Tapper du fort, vil det bli igjen mer sukker i masken. Men ved batch sparging er jo konsentrasjonen, som @Old Era sier, gitt. Den påvirkes ikke av tappehastigheten.
 
Enig med @Old Era , det er bare å åpne krana. Du kan eventuelt strupe den litt mot slutten av hver tapping; det kan nok gi deg litt bedre utbytte. Men forskjellen er minimal.

Det er ikke vannmengden som skal være lik i de to omgangene, men det volumet du tapper ut. Skal jeg ha 35 liter til kok, beregner jeg vannmengden i første runde slik: 1 liter vann pr kilo malt + 2 liter tap til meskekjelen (basert på erfaring) = 7 liter + 17,5 liter. Når jeg har tappet ut de 17,5 literne, tilsetter jeg så nye 17,5 liter, lar det stå en 10 minutters tid, og tapper dem ut igjen. Til sammen 42 liter.

Effektiviteten ligger på 82/83% (til kok/"meskeeffektivitet") når jeg brygger øl med 4,7 - 5% alkohol. Så synker effektiviteten gradvis når du øker styrken/OG.
Så tapping av to like volumer gir bedre utbytte enn feks to tappinger med hhv 15 og 20 liter i mitt tilfelle ? Samt struping mot slutten, det skal jeg ta med meg :)
 
Så tapping av to like volumer gir bedre utbytte enn feks to tappinger med hhv 15 og 20 liter i mitt tilfelle ?

Det er i alle fall teorien, og den går tilbake på Denny Conn. Palmer oppgir også at dette er det beste. Poenget er jo å få lavest mulig SG i den andre tappingen, men jeg klarer ikke å forklare hvorfor å tappe ut to like volum skal være mest effektivt.

Jeg veit ikke om det trengs "rocket science" for å finne ut av dette, men Palmer har i alle fall jobbet for NASA i et tidligere liv:p.

edit: Palmer sier, for ordens skyld, at det holder å tappe "sånn omtrent" like volum.
 
Gode nok svar for meg dette. Skal legge det på minne til neste bryggedag. Når det gjelder dine erfaringsmessige 2 liter som tapes i meskekjelen, så er jeg så heldig at dette tallet er 0 hos meg :) Her meskes det i en SS BrewTech Infussion kjele med konet dren under silbunnen
 
Tilbake
Topp