BBAUTOMATIC 30

Tenkte jeg måtte fortelle litt om BBAUTOMATIC.

Jeg har brygget på speidel 20 liter, Bratberg og Blichmann oppsett og nå nylig kjøpt inn en Beer Brew Automatic. Jeg er ikke i tvil om hva som er min favoritt til nå. Beer Brew Automatic!

Jeg tok ikke tiden, men den var utrolig rask til å varme opp til mesketemperatur. Fikk en klar og fin vørter. Den var rask opp til koketemperatur. Fin rullende kok. Bra utbytte selv om jeg ikke har målt % enda. Men tipper kanskje 78%. Traff spot on på OG før kok og spot on på ferdig kok. Lett å rengjør.

Minuset var nedkjølingen da pumpen gikk tett under whirpoolingen, men det fikses lett med å enten ha silkaret i under koking og tilsette humle oppi den eller bruke humleposer.

Andre minuset er at malrøret er temmelig kronglete å ta opp når du skal skylle for å så sette den oppå risten som medfølger. Dette kan også lett fikses med en form for vinsj i taket i garasjen.

Når dette er blir gjort så har du en bryggemaskin som er effektiv og morsom å brygge på. Anbefales på det sterkeste etter jomfru brygget som ble gjort på fredag 20.5.2016.

#7
 
Eneste man kan lese av den omtalen er at den har en kraftig varmekilde og finmasket maltrør.

Hvor lang tid tok oppvarmingen av vannet fra springtemperatur til mesketemperatur?
Hvor stabil holder den mesketemperaturen?
Er det samsvar mellom temperaturen termostaten er innstilt på og den reelle temperaturen i mesken?
Hvor lang tid tok oppvarming fra mesketemperatur til 76-77 ¤ C?
Hvor lang tid tok det fra utmesktemperatur til oppkok?
Hvordan fungerer programmeringen av stegmesking - og er temperaturene presise?
Ble temperaturene kontrollmålt med eksternt termometer?

Om konstruksjonen er den samme som på BB30 så har den ingen fortrinn når det gjelder rengjøring i forhold andre bryggemaskiner.
(jeg har en BB30 sjøl :) og syns den er helt grei å vaske.)
 
Har brygget 3 runder på denne nå. Da jeg aldri har brygget øl før dette så har jeg ikke my å samenlingne med.

Har heller ikke tatt tida på alle ledd i brygginga, men jeg kan anslå at det tar ca en halvtime til vannet har nådd en tempratur på 71 grader.
Med sirkulering under mesk så ser tempraturen ut til å holde seg på innstilt temp. på min, 2-4 grader lavere på topp av mesk uten sirkuleing.(har ikke termometer som når ned til bunn men det som kommer ut av pumpa er nær ønsket tempratur).

Fra 66-78 grader 10-15 min.
Fra 78-100 rundt 15 min.
Skal prøve meg på stegmesking neste gang, så kan da dele erfaringer etter det.
Tempreratuerne er kontrollmålt på topp til midt av mesken.

Kunne tenkt meg ett glasslokk for å følge med i "gryta".

Første brygget gikk pumpa tett av humle. Måtte skru ut pumpa for å løsne det. Gikk fint det og.
Neste brygg var det mindre humle i så gikk fint(men lærte og ikke drikke mengder av forgie brygg under prossesen, så litt uklart her:)
Siste brygg gikk det også greit, men tenkte å prøve med humle pose neste gang for å gjøre erfaringer med det.

Litt iriterende at krana stikker å langt inn i kjelen, silk at karet ikke kan stå i mideten uten kløning(snakk om 3 mm). Men dette kan sikkert la seg løse ved en foring.

Synes at programeringen fungerer fint. Er i det hele fonøyd med kjøpet.

Kan komme tilbake med mer presise tider etter neste brygg.
 
Eneste man kan lese av den omtalen er at den har en kraftig varmekilde og finmasket maltrør.

Hvor lang tid tok oppvarmingen av vannet fra springtemperatur til mesketemperatur?
Hvor stabil holder den mesketemperaturen?
Er det samsvar mellom temperaturen termostaten er innstilt på og den reelle temperaturen i mesken?
Hvor lang tid tok oppvarming fra mesketemperatur til 76-77 ¤ C?
Hvor lang tid tok det fra utmesktemperatur til oppkok?
Hvordan fungerer programmeringen av stegmesking - og er temperaturene presise?
Ble temperaturene kontrollmålt med eksternt termometer?

Om konstruksjonen er den samme som på BB30 så har den ingen fortrinn når det gjelder rengjøring i forhold andre bryggemaskiner.
(jeg har en BB30 sjøl :) og syns den er helt grei å vaske.)

Skal svare på dette når jeg tar neste bryggedag. Brukte eksternt termometer og var +/- 1.5 grader. Men skal ta stoppeklokken i bruk på neste batch :)
 
Har bare 3 brygg på BB men ser noen små feil tiden som vises er ikke riktig og at det kommer vann inn i skjøten mellom fot og kokekar og kontrollboksen ikke er beskyttet mot fukt så det blir fukt i display. Jeg tettet med silicon da ble problemet løst
 
Brew automatic
Fyllet på med vann som holdt 12 grader. Vannet brukte 43 minutter. Hadde 25 liter fra start

Temperatur på brew automatic viser 68. Termometer på toppen viser 66.

Bunnen viser 65 når det gjenstår 20 min av mesking. Toppen viser 63

Tok 15 minutter fra 65-78 grader.

Glemte å ta tiden fra utmesk opp til kok. Men tok ikke lange tiden.

Kjøling tok 22 min. Kjølte ned til 21 grader.

Brukte humleposer denne gangen og da gikk ikke pumpen tett.
 
Brew automatic
Fyllet på med vann som holdt 12 grader. Vannet brukte 43 minutter. Hadde 25 liter fra start

Temperatur på brew automatic viser 68. Termometer på toppen viser 66.

Bunnen viser 65 når det gjenstår 20 min av mesking. Toppen viser 63

Tok 15 minutter fra 65-78 grader.

Glemte å ta tiden fra utmesk opp til kok. Men tok ikke lange tiden.

Kjøling tok 22 min. Kjølte ned til 21 grader.

Brukte humleposer denne gangen og da gikk ikke pumpen tett.


Sirkulerte du under meskingen?
 
Hei,
Leste litt i manualen for BB30/60(vurderer å kjøpe en slik) Programmeringen, slik jeg tolker det, sier først 60 min. mesking så 60 min. sirkulering, deretter opp med silkaret og så skylling. Spørsmålet er: Holder det ikke å sirkulere under meskingen og kjøre 15 min på 78 gr. som mashout? Ikke en hel time til?

edit: Kan jo legge til at jeg er blodfersk uten et eneste brygg på samvittigheten:)
 
Vi stusset og klødde oss i skolten selv når vi leste det mens vi holdt på.. Vi mesket i 60min, sirkulerte med pumpa flere ganger under mesking. Så kjørte vi utmesk på 78g i 10min før vi hevet maltkaret og startet skylling. Den ekstra sirkuleringen droppet vi, kan ikke forstå hvorfor man skal det.

Men pumpa gikk tett under mesking, så det var litt dumt..
 
Jeg har også undret meg over utmesk programmet da en får inntrykk av at det skal gå i 60 min.
Har til og med testet dette uten at resultatet har blitt dårlig.
Men spurte ølbrygging.no om dette og svaret var som følger:

Emne: [Support #8913]: BB30Atuomatic

Heisann!

Skylleprogrammet er satt opp til 60min fordi man skal oppnå 78 grader i hele mesken.
Når du oppnår 78 grader i mesken holder det egentlig med 5-15min på selve steget.

Etter dette skyller du av meskekornet :)
 
Forresten noen som har brygget på BB60autom. enda?
Fungerer det bra?
Jepp, og den fungerer bra - selv om det er en kjent feil på den (og sikkert BB30A også?) - Klokka sakker med 5 sec/min (5 min/time), så dette må man da kompensere for i forhold til humleskjemaet.

Ellers så brukte jeg 1 time på lautering-fasen, og utbyttet ble rimelig høyt; 75-80%. Etter oppskriften skulle jeg ha en OG på 1.055, men den endte på 1.062.
 
Vi stusset og klødde oss i skolten selv når vi leste det mens vi holdt på.. Vi mesket i 60min, sirkulerte med pumpa flere ganger under mesking. Så kjørte vi utmesk på 78g i 10min før vi hevet maltkaret og startet skylling. Den ekstra sirkuleringen droppet vi, kan ikke forstå hvorfor man skal det.

Men pumpa gikk tett under mesking, så det var litt dumt..

Prøv å blåse tilbake via silkonslangen til pumpa. det hender du får løsnet opp da.
 
Tilbake
Topp