Beer brew 30/60 basic -erfaringer

Er du sikker på at Forbrukerkjøpsloven gjelder per greie? Da kan man jo nesten få nye greier forever og alltid, og det virker ikke rimelig. Hadde jeg hatt samme feil tre ganger (på nytt bytteprodukt for hver gang), så hadde jeg blitt rimelig lei...
Forsåvidt enig i at det kan virke urimelig. Og det er mye som ikke er laget for å holde i 5 år.
 
Kjøpsloven gjelder pr greie. Hvis greia går i stykker og du får en ny, starter alt av tellinger fra null. Inkludert 5 års reklamasjonsrett. Hvis du gidder styret med å sende inn og tåler å vente til du får ny, kan du holde deg med ganske ny maskin til evig tid.
Ganske logisk den teorien. Enkel kvalitet tåler sporadisk bruk, men ikke intensiv.

Jeg har en lei følelse av at du har rett der. Men jeg ville foretrekke å konvertere BB60'n til noe jeg kan stole på.
 
Uansett hva som er riktig juridisk sett: Ølpresten er kjent for god kundeservice, og jeg ville blitt overrasket om han ikke godtok heving av kjøp i dette tilfellet. Det skader jo ikke å spørre...
 
Ser at ingen har nevnt den ene store forskjellen mellom 3. gen BB og nye BB Basic; Basic har ikke effektregulator lenger (som de eldre modellene har) men har byttet ut den med en av/på bryter for hvert av de to elementene i bunnen.

Litt usikker på hvor god kontroll man får på rullende kok uten å ha regulatoren? Mulig at elementene utgjør 75%/25%, og da er det kanskje greit både for mesking og koking?
 
Jeg hadde 1. gen BB30, og den var som BB Basic, hadde ingen effektregulator.
Det var helt greit, under mesking slo jeg av enten av elementene, eller jeg lot det minste stå på og lot termostaten koble det inn hvis temperaturen ble for lav. Under koking sto det største på og ga en fin kok.
 
Jeg har en lei følelse av at du har rett der. Men jeg ville foretrekke å konvertere BB60'n til noe jeg kan stole på.

Komplisert dette, men Finn sender vel produktet til reparasjon. Om leverandør finner det lettere å gi et erstatningsprodukt i stedet for reparasjon bør ikke dette hindre fremtidige muligheter for heving av kjøp.
 
Bruker du meskepose i BB60 Finn?

kan du fortelle litt om evt fordeler for dette?

Enkelt å bare løfte ut malten. Og så er ikke silbunnen skikkelig tilpasset kjelen, så du må legge en liten pakning av en tynn, oppklippet silikonslange rundt den for at den skal slutte ordentlig inntil sidene til kjelen. Med meskepose slipper du det. (Gjør du ikke noe, får du en del guff som lekker forbi.)

Jeg synes forøvrig uansett det er mye bedre å meske i en kjele på induksjonsplate, så jeg har ikke brukt den til å meske i på en god stund nå.
 
Ok, nå bruker vi maltrøret, og ikke silbunnen. Benyttet silbunnen under kok, for å slippe humle i pumpa. Den var ganske tight, var så vidt den kom nedi.

Men kan se for meg at om man fester meskeposen rundt kanten, så vil man ungå å få malt nedi vannet. Det har vi slitet litt med noen ganger når vi bruker maltrøret.
 
Enkelt å bare løfte ut malten. Og så er ikke silbunnen skikkelig tilpasset kjelen, så du må legge en liten pakning av en tynn, oppklippet silikonslange rundt den for at den skal slutte ordentlig inntil sidene til kjelen. Med meskepose slipper du det. (Gjør du ikke noe, får du en del guff som lekker forbi.)

Jeg synes forøvrig uansett det er mye bedre å meske i en kjele på induksjonsplate, så jeg har ikke brukt den til å meske i på en god stund nå.
Min silbunn (BB60 gen. 2) var ikke ordentlig tilpasset og slapp igjennom en del maltkorn. Fikk ny på flekken da jeg nevnte dette for olbrygging.no, og den nye silbunnen sitter som et skudd. Så gir du dem beskjed, får du sikkert ny silbunn :)
 
Jeg har en lei følelse av at du har rett der. Men jeg ville foretrekke å konvertere BB60'n til noe jeg kan stole på.
GF skulle kommet i 60l. Jeg har fått gleden av å brygge et par ganger på den, og den virker veldig godt skrudd sammen i forhold til BB. Og de "uppet" kvaliteten enda litt til med lanseringen av den nye kontrollmodulen.
 
Min silbunn (BB60 gen. 2) var ikke ordentlig tilpasset og slapp igjennom en del maltkorn. Fikk ny på flekken da jeg nevnte dette for olbrygging.no, og den nye silbunnen sitter som et skudd. Så gir du dem beskjed, får du sikkert ny silbunn :)

Så da har de endelig fått ordnet det, da. Det var ikke verst. Takk for tipset; da skal jeg si fra om det - om de ikke går med på å gi meg cash for kjele. Men jeg mesker så å si aldri på BB60'n, så jeg trenger den strengt tatt ikke:).

GF skulle kommet i 60l. Jeg har fått gleden av å brygge et par ganger på den, og den virker veldig godt skrudd sammen i forhold til BB. Og de "uppet" kvaliteten enda litt til med lanseringen av den nye kontrollmodulen.

Bryggemaskin vil jeg rett og slett ikke ha. Hadde vanlig BB60 hatt solid kvalitet, hadde jeg vært helt lykkelig med den til vannvarming og koking. Men GF virker som noe som ligger på det nivået jeg ønsker meg, ja.
 
Enkelt å bare løfte ut malten. Og så er ikke silbunnen skikkelig tilpasset kjelen, så du må legge en liten pakning av en tynn, oppklippet silikonslange rundt den for at den skal slutte ordentlig inntil sidene til kjelen. Med meskepose slipper du det. (Gjør du ikke noe, får du en del guff som lekker forbi.)

Jeg synes forøvrig uansett det er mye bedre å meske i en kjele på induksjonsplate, så jeg har ikke brukt den til å meske i på en god stund nå.
Har akkurat kjøpt meg ny kokekjel beregnet på induksjonsplate. Bruker en gammel kokeplate til oppvarming, den fungerer fint slik,.
Men er det fordel å bruke induksjonsplate ved mesking og hvorfor ?
 
Har akkurat kjøpt meg ny kokekjel beregnet på induksjonsplate. Bruker en gammel kokeplate til oppvarming, den fungerer fint slik,.
Men er det fordel å bruke induksjonsplate ved mesking og hvorfor ?

Du har bedre kontroll med varmen, siden det bare er kjelebunnen, og ikke selve plata, som varmes. Når du slår av ei vanlig plate, fortsetter den oppmagasinerte varmen i plata å sive inn i kjelen, og det skjer ikke med induksjonsplate. Og når du så har ei induksjonsplate med 3500 watt, får du varmen fort opp, også.

Muligens vil du også ha mindre risiko for fastbrenning, fordi varmen spres bedre - tror jeg. Jeg kan herje så mye jeg vil med stegmesking på full effekt uten at det skjer noe. (Ok, da rører jeg, det er sant.)

Men om oppsettet ditt funker fint, så er det jo ingen grunn til å bytte:).

Induksjon har én ulempe: Du kan ikke koke i erlenmeyerkolbe på induksjonsutstyr.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp