Beer brew 30 versjon 3.0

Vi har nå mottatt nok en liten forsinkelse på BB30 og BB60. Her er meldingen fra frakteselskapet:
"Det kommer ingen til Kristiansand på onsdag. Containeren var ikke losset før på lørdag i Rotterdam, samme dag som båten til Kristiansand gikk." Dvs at vi ikke får den inn før til mandag neste uke, altså den 16.

Nå er BB30 og BB60 ankommet og vi sender ut fortløpende. Kom gjerne med tilbakemeldinger her dere som har fått.

roger.beckstrom skrev:
Lurte på en sak, noen som har den ytre diameteren og høyden på Beer Brew 30 som de kan oppgi meg?

Roger

Ytre diameter er 305mm, med håndtakene er det 370mm. Ytre høyde er 623 uten lokk og 240 med lokk

Satte mitt aller første allgrain brygg i går på denne.

Mitt inntrykk er at at den fungerte bra. Hadde litt problemer med at vørteren ikke rant så bra igjennom meskekaret så jeg måtte røre litt innimellom. Vet ikke om det er vanlig? Var ikke noe stort problem.

Ang termostat og så tror jeg ikke mitt valg av bryggemiljø er var det beste for test. Fant ut at jeg skulle brygge ute og så begynte det jammen med å blåse en del så sleit litt med å holde meske tempen oppe. Men tror det gikk bra. fikk en OG på 1048 på en pale ale. og rundt 73% utbytte. Klager ikke da det er første gang jeg gjør detta =) Generelt så viste BB30 ca 2 grader over det jeg målte med termometer.

Ellers ingen fastebrente rester. Det lille som var igjen i bunnen av kjelen gikk let bort med en vanlig svamp og lunka vann.
Kjørte oppkok av vørter etter mesking med rundt 80-90% på effekt.
Og lett å holde fin kok på vørteren uten at det fosser over eller slutter å koke.

Hadde ingen problemer med at krana tetta seg, så at noen hadde hatt de problemene tidligere.

Så da var det bare å vente og se om det smaker like bra til slutt som det lukta i går.. :)

Og foresten til mit neste brygg; jeg fikk en del "grums" med når jeg tappa av kjelen. Var ikke sikker på om jeg skulle lagd en whirlpool og la det stå. Ser nå at jeg sikkert burde gjort det, men ser noen sier tapp rett i karet pga infeksjons fare osv, mens andre mener det kan stå en time med lokk før en tapper av.
Skal teste en Weissbier neste (kanskje idag da jeg har huset for meg selv) så bør jeg da lage wn whirlpool og la det roe seg en time før jeg tapper over i gjæringskaret?

Bohcias skrev:
Satte mitt aller første allgrain brygg i går på denne.

Mitt inntrykk er at at den fungerte bra. Hadde litt problemer med at vørteren ikke rant så bra igjennom meskekaret så jeg måtte røre litt innimellom. Vet ikke om det er vanlig? Var ikke noe stort problem.

Ang termostat og så tror jeg ikke mitt valg av bryggemiljø er var det beste for test. Fant ut at jeg skulle brygge ute og så begynte det jammen med å blåse en del så sleit litt med å holde meske tempen oppe. Men tror det gikk bra. fikk en OG på 1048 på en pale ale. og rundt 73% utbytte. Klager ikke da det er første gang jeg gjør detta =) Generelt så viste BB30 ca 2 grader over det jeg målte med termometer.

Ellers ingen fastebrente rester. Det lille som var igjen i bunnen av kjelen gikk let bort med en vanlig svamp og lunka vann.
Kjørte oppkok av vørter etter mesking med rundt 80-90% på effekt.
Og lett å holde fin kok på vørteren uten at det fosser over eller slutter å koke.

Hadde ingen problemer med at krana tetta seg, så at noen hadde hatt de problemene tidligere.

Så da var det bare å vente og se om det smaker like bra til slutt som det lukta i går.. :)

Og forresten til mit neste brygg; jeg fikk en del "grums" med når jeg tappa av kjelen. Var ikke sikker på om jeg skulle lagd en whirlpool og la det stå. Ser nå at jeg sikkert burde gjort det, men ser noen sier tapp rett i karet pga infeksjons fare osv, mens andre mener det kan stå en time med lokk før en tapper av.
Skal teste en Weissbier neste (kanskje idag da jeg har huset for meg selv) så bør jeg da lage wn whirlpool og la det roe seg en time før jeg tapper over i gjæringskaret?

Takker for god gjennomgang:) du bruker ikke pumpe?

moby skrev:
Takker for god gjennomgang:) du bruker ikke pumpe?

Nei. Har kjøpte ikke det, men ser det jeg burde ha gjort det og kommer nok til å skaffe meg ei.
Litt slit å sirkulere med ei gryte hele veien ser jeg. =)

Vi opplevde det samme som deg når vi satte et brygg med BB30 i går, vi rørte litt nå og da, vårt spørsmål var også er dette feil?

Ellers lurer vi også litt på sirkuleringen/skyllingen, hvor mye må en skylle? Noen som vet hvor mange l/min pumpa olbrygging.no selger pumper for da har man en pekepinn.

holder  på med Weissbieren min nå.
Er ikke så ille med at det ikke renner igjennom idag, men jeg var nok flikere til å røre godt ut mens jeg helte i malten. (som jeg tok i litt forsiktig)

Tilbake
Topp