Beer brew 30 versjon 3.0

Brygget en krydret juleale idag og gikk sånn passe. Litt vanskelig å holde temp. Dårlig utbytte. Mesket med 7,25 kg og 22 l vann 1 time traff 65 grader men sank til 63-64 under sirkulering. (Mulig det var litt mye malt og litt for fin malt ) kalkulerte med en OG på 1066 fikk 1052
Oppgrader med Liggunderlag og pumpe skal definitivt gjøres.

Jeg tror faktisk du ville fått bedre OG med mindre malt. Det går en grense på ca 6,5-7 kg, og overskrider en denne blir det betydelig dårligere utbytte.

Har en BB30 v1 - og funderer på å gå over til v3. Men er det verdt det? Andre som har gjort det og har noen erfaringer de vil dele?

Jeg har BB30 Versjon II. De første to bryggene gikk vel så der, men etter at jeg ble kjent med den, så er jeg strålende fornøyd! Nå har jeg akkurat brygget batch 8 med den. Har isolert utvendig med liggeunderlag, montert en "sight gauge" for å ha en oversikt over hvor mange liter jeg har oppi.

Jeg kjøpte min på Moore Beer: http://morebeer.com/products/sight-gauge-11.html Meget fornøyd. Jeg har ikke byttet ut krana, da jeg er fornøyd med denne inntil videre. Har planer om å bytte den ut til noe mer solid etterhvert, men så lenge den gjør det den skal, får den lov til å være montert på  ;D

Blir spennende og høre erfaringer fra dere som har bestilt versjon III, om den er bedre! Gleder meg til og lese.

Har da akkurat pakket ut BB30 V3. Utover at Posten hadde herjet litt med metallet på sidene av karet, var alt vel og vakkert (og jeg bryr meg ikke så mye om et par små bulker, regner med at jeg kommer til å lage flere selv ila kort tid). Førsteinntrykk er bra, det eneste jeg har å utsette på er pakningen mellom kran og kar lakk noen dråper i starten. Men, skulle ikke mer til enn litt stramming av mutteren før det ordnet seg. Kranen har forøvrig en 1/4 stuss (tror jeg), men stussen kan skrus av, og en sitter da igjen med gjenger som passer til 1/2 NTP. Jeg har satt på en http://shop.humle.se/utrustning/kopplingar/quickconnector-12-npt-x-12-slangnippel istedenfor.

Har til nå ikke brygget, men tok en funksjonstest av oppkok. Det innebygde termometeret begynner en 7-8 grader for høyt (springvannet mitt ble målt til 16), men koking ligger på 99-100 grader. Dette var dog forventet, og en bør investere i et ok termometer dersom en er giret på supernøyaktige temperaturer. Tok selvfølgelig ikke tiden på oppkok, men for en person som er vant med komfyrplate-bryggeri gikk det "jævla fort". Regner med at jeg kommer til å klare å kutte ned en time eller to med denne kontra Brattberg sitt kjøkkenbryggeri. Har etter det lagt til biltemas beste yogamatte som isolasjon, så forventer at greiene kommer til å gå enda raskere.

Venter i spenning på en http://www.ussolarpumps.com/index.php?main_page=product_info&cPath=71_116_136&products_id=105, og skal kjøre overrisling når den kommer. I tillegg til dette blir det snaplock hurtigkoblinger, fødemiddelslange Codan 8024 (ekstremt solid slange med 12 mm innerdia som tåler kokende væske, til 51 kr meteren på Tess) og himespøta overrislingsrør av 10 mm kobber.

Umpffff...misfornøyd. Min nye Bb30 en vil ikke koke, termostat står 110, effektregulatoren på 100%. Med en gang det kommer antydning til kok så slår termostaten seg ut og det lyser på "keeping warm.  Temperaturmåleren i bunnen viser 99 grader, og eksternt termometer viser 100,2 grader på det høyeste. Men ingen koking... Har prøvd med lokk uten at dette hjalp. Noen som har ett godt forslag på hva jeg skal gjøre?

moby skrev:
Umpffff...misfornøyd. Min nye Bb30 en vil ikke koke, termostat står 110, effektregulatoren på 100%. Med en gang det kommer antydning til kok så slår termostaten seg ut og det lyser på "keeping warm.  Temperaturmåleren i bunnen viser 99 grader, og eksternt termometer viser 100,2 grader på det høyeste. Men ingen koking... Har prøvd med lokk uten at dette hjalp. Noen som har ett godt forslag på hva jeg skal gjøre?
      Kontakt per inge, so ordna det seg nok!
:)

LasseO skrev:
moby skrev:
      Kontakt per inge, so ordna det seg nok!
:)

Ja må vel skrive en mail etterhvert. Men noen forslag på hva jeg kan gjøre med vørteren? La den stå leeenge? Det koker jo nesten opp en gang iblant, så det blir jo litt avdamping?

Nei så lenge temperaturen vise rundt 99-100c e d bærre og føle vanlig prosedyre, sjøl om mange ikkje mena det er tilstrekkelig 'rullande kok',Brewester fra breweloution slite vel med det samme når det gjelde temp? Så som sagt so er det bære og følge oppskrift tider på humle tilsettnigar under kok, øl blir blir det nok uansett :)

Her er det termostaten som kutter for tidlig. Send meg en mail så sender jeg deg en ny termostat omgående. Den er lett å skifte.
Men som det også sies her, så har ikke dette så stor betydning for resultatet på ølet....

Per Inge skrev:
Her er det termostaten som kutter for tidlig. Send meg en mail så sender jeg deg en ny termostat omgående. Den er lett å skifte.
Men som det også sies her, så har ikke dette så stor betydning for resultatet på ølet....

Det var servicen sin det! Har sent mail:)

Det syns jeg du skal gjør Per Marius. Den fungerer veldig bra!

Kan informere om at vi under første brygg med BB30 versjon 3 kom i den situasjonen at håndtaket til silkaret sviktet med umiddelbar virkning når silkaret skulle løftes til skylleposisjon. Silkaret veltet, med resultat at en person fikk varm vørter og malt over seg ( du må stå ganske nær for å få på plass festeringen silkaret skal settes på), samt at kjøkkenet fikk en vakker redekorering. Heldigvis ingen permanente skader på hverken person eller kjøkken, men ganske scary (og med et definitivt skadepotensiale).

Grunnen til svikten oppfattes av meg å være at håndtaket er designet for svakt, da det ikke er noe annet enn håndtakets elastisitet og to små horisontale deler metallstang som holder det på plass i silkaret. Har kunnet gjenskape svikten i etterkant ved lett manipulering av håndtaket. Har mailet med Per Inge ved olbrygging.no, som viser til at tohåndsgrep kan medføre at håndtaket kommer ut av hullene i silkaret, og at en derfor bare må bruke en hånd når en løfter opp silkaret (noe som jo er festlig, gitt at en vil ha over 10 kg mask/vørter i silkaret når en skal skylle) Har oppfordret til at en tilvirker et erstatningshåndtak som kan låses med mutter/splint eller lignende for de som har BB30V3 (aner ikke om det gjelder de foregående versjonene), dette ble avvist av Per Inge med referanse til at nyere versjoner kanskje kunne designes slik.

Oppfordrer derfor alle til å være særskilt forsiktige under bruken av sin BB30V3, og at en holder småfolk utenfor rommet når en brygger (for de som ikke gjorde det allerede). Lei gjerne inn din lokale bodybuilder for enhåndsløft når du skal skylle...

Jørgen G skrev:
Kan informere om at vi under første brygg med BB30 versjon 3 kom i den situasjonen at håndtaket til silkaret sviktet med umiddelbar virkning når silkaret skulle løftes til skylleposisjon. Silkaret veltet, med resultat at en person fikk varm vørter og malt over seg ( du må stå ganske nær for å få på plass festeringen silkaret skal settes på), samt at kjøkkenet fikk en vakker redekorering. Heldigvis ingen permanente skader på hverken person eller kjøkken, men ganske scary (og med et definitivt skadepotensiale).

:eek:  O, skrekk og gru! En tankevekker jeg synes det er all grunn til å ha i tankene når maltrøret løftes opp. Ikke lett å se noen permanent løsning på dette, annet enn å sørge for å presse UTOVER samtidig som man løfter opp (tohåndsløft). Det jeg har gjort nå, er å vide ut bøylen bare litt; sånn at det ble litt mer spenn i metallet når den skulle tilbake i hullene (ikke overdriv, da blir den deformert). Opplevelsen din viser vel også at det bør være to til stede under malting og skylling. Det gir en ekstra sikkerhet (jada jeg er HMS-menneske) i tilfelle uhell som ditt, i tillegg til at det er mye hyggeligere å brygge sammen med andre. Lykke til med neste batch!

nonshaugen skrev:
Opplevelsen din viser vel også at det bør være to til stede under malting og skylling. Det gir en ekstra sikkerhet (jada jeg er HMS-menneske) i tilfelle uhell som ditt, i tillegg til at det er mye hyggeligere å brygge sammen med andre. Lykke til med neste batch!

Mhm. Vi var to pers, og personen som fikk gjennomgå var en kompis av meg. Men helt enig, brygging bør være en sosial affære.

Jeg har en liten talje i taket. Da er det ikke noe problem å være alene.  Geit når man skal titte under for å de fyllingsmengde under spyling også.

--

Jo, jeg ser at dette kan være et problem. En løsning kan være å borre et lite hull i endene og så sette inn en splint i denne.

Tilbake
Topp