Beer brew 30 versjon 3.0

LasseO skrev:
Kan  nevnast at BRUKARFEIL ikkje kan klandrast selgar. (Selg ei børse til ein hjortejegar. skal då  selgar klandrast vist geværet blir brukt til og skyte nåke anna?) Eg også kan ikkje seie nåke anna en at eg har fått god service fra Per Inge(olbrygging.no). Gått gjennom"nesten" alle steg fra kjøleboksbrygging til der eg  er no med BB60 generasjon2(mesk og kok) og ein BB30 2 generasjon før det (brukt no til HLT). Har aldri opplevd svikt i hanken på silkaret under utskyllinga( 35 brygg med BB30), men då er eg heller ingen "svekkling" som ikkje klarer og løfte MINST 10kg med ei hånd.
Beklager til alle dåkke som ikkje er fornøgde med utstyret til Per inge. Men som ordtaket som eg nettopp fant på lyder 'Ingen folkerett og brygge øl, men et privilegium'  >:D Og ja hermetegn er eg glad i  ;)
Med sjangse for å gå noe off topic:

A) Men dersom du selger en børse til en hjortejeger, og kammeret blåser opp i ansiktet på personen på første skudd, hvem skal man da klandre?
B) Flott at du har fått god service. Det fremstår som om det er mange som har fått det. Problematikken jeg har tatt opp har ikke gått på service direkte, så det er dessverre irrelevant.
C) Koselig å bli kalt en svekling. Det verdsettes (les: egentlig ikke). Det skrives for øvrig med en k. Tror dog jeg skal klare å manne meg opp til å bli nesten like stor og sterk som deg, og løfte ti kilo med en hånd (i alle fall dersom jeg får summe meg litt). Men mener du virkelig at du ikke bruker begge labbene dine når du løfter ting i 10-kilosklassen og har begge hendene tilgjengelig?

Jørgen G skrev:
LasseO skrev:
Kan  nevnast at BRUKARFEIL ikkje kan klandrast selgar. (Selg ei børse til ein hjortejegar. skal då  selgar klandrast vist geværet blir brukt til og skyte nåke anna?) Eg også kan ikkje seie nåke anna en at eg har fått god service fra Per Inge(olbrygging.no). Gått gjennom"nesten" alle steg fra kjøleboksbrygging til der eg  er no med BB60 generasjon2(mesk og kok) og ein BB30 2 generasjon før det (brukt no til HLT). Har aldri opplevd svikt i hanken på silkaret under utskyllinga( 35 brygg med BB30), men då er eg heller ingen "svekkling" som ikkje klarer og løfte MINST 10kg med ei hånd.
Beklager til alle dåkke som ikkje er fornøgde med utstyret til Per inge. Men som ordtaket som eg nettopp fant på lyder 'Ingen folkerett og brygge øl, men et privilegium'  >:D Og ja hermetegn er eg glad i  ;)
Med sjangse for å gå noe off topic:

A) Men dersom du selger en børse til en hjortejeger, og kammeret blåser opp i ansiktet på personen på første skudd, hvem skal man da klandre?
B) Flott at du har fått god service. Det fremstår som om det er mange som har fått det. Problematikken jeg har tatt opp har ikke gått på service direkte, så det er dessverre irrelevant.
C) Koselig å bli kalt en svekling. Det verdsettes. Det skrives forøvrig med en k. Tror forøvrig jeg skal klare å manne meg opp til å bli nesten like stor og sterk som deg, og løfte ti kilo med en hånd (i alle fall dersom jeg får summe meg litt). Men mener du virkelig at du ikke bruker begge labbene dine når du løfter ting i 10-kilosklassen og har begge hendene tilgjengelig?
 Svar til A vist det smelle i ansiktet ditt kan/er det ikkje sikkert du kan svare her på forumet på veldig lenge.(brukarfeil kanskje)
Svar til  B Svekkling med ein eller to k er irrelevant som du seie ;)
Svar til C ja eg brygga aleine og då er det F... ikkje enkelt og få plassert under "av-silingsringen" når en kun er en person og ikkje har tre  arma.(den ringen er på versjon 1 og 2 veit eg)  Men ja når en har eit godt tak er det null problem og løfte minst 10kg med ei hånd og vel so det...
Ikkje for å vere uforskamma so anbefala eg deg ikkje å kjøpe malt i 25kilo sekka i framtida vist vekt er eit problem >:D >:D

LasseO skrev:
Ikkje for å vere uforskamma so anbefala eg deg ikkje å kjøpe malt i 25kilo sekka i framtida vist vekt er eit problem >:D >:D
Setninger som begynner med "ikke for å være..." har en lei tendens til å være eksempel på at en er akkurat det en prøver å få det til å fremstå at en ikke er... Regner ikke med at det kommer til å komme noe særlig konstruktivt av at du og jeg parerer videre, så tror jeg lar det ligge der Lasse.

Har BB30 v1. Kjempefornøyd egentlig. Enkel å forholde seg til, lett å holde ren og enkel å stable unna. Den har vel en 30-40 brygg på seg, alle fortreffelige.
Kjører med pumpe, og har ikke trengt å modifisere BB. Men kan sende meskeskjema i xml format til en pc som er koblet til BB's strøm. Styrer temperatur, pumpe og avtrekk.
Temperaturavlesningene lagrer jeg sammen med oppskriften og kan bruke de som referanse hvis jeg ønsker å meske likt neste gang.
Har egentlig ikke tenkt noe særlig over det etterhvert berømte håndtaket, fungerer for min del. Noe vørter blir brent, men noen timer med kaustisk soda fikser det, må uansett rengjøre den etter hver gang.

Jørgen G skrev:
LasseO skrev:
Setninger som begynner med "ikke for å være..." har en lei tendens til å være eksempel på at en er akkurat det en prøver å få det til å fremstå at en ikke er... Regner ikke med at det kommer til å komme noe særlig konstruktivt av at du og jeg parerer videre, så tror jeg lar det ligge der Lasse.
   Ingen problem det. Lot meg bare rive med i diskusjonenes "hete". Beklager dette! Håpa du og Per Ingen får løyst  problemet.  :biersmile:

Har egentlig ikke lyst til å blande meg inn i denne etterhvert betente diskusjonen, men -- hva gjør brukerne av BB60?? Her snakker vi vel om dobbelt så mye malt som skal "løftes opp i hoftehøyde", for å sitere en av innleggene. Dvs 20 kilo?? Og hva med den (arm-)styrken som trengs for å "riste gjæringskaret godt i 2-3 minutter", når dette veier 25 kilo++?? Er ellers enig i at moderator bør stoppe denne diskusjonen... Kan vi ikke heller konsentrere oss om å nyte alt det gode ølet vi tross alt klarer å produsere på BB30'en vår?? God helg!!

nonshaugen skrev:
Har egentlig ikke lyst til å blande meg inn i denne etterhvert betente diskusjonen, men -- hva gjør brukerne av BB60?? Her snakker vi vel om dobbelt så mye malt som skal "løftes opp i hoftehøyde", for å sitere en av innleggene. Dvs 20 kilo?? Og hva med den (arm-)styrken som trengs for å "riste gjæringskaret godt i 2-3 minutter", når dette veier 25 kilo++?? Er ellers enig i at moderator bør stoppe denne diskusjonen... Kan vi ikke heller konsentrere oss om å nyte alt det gode ølet vi tross alt klarer å produsere på BB30'en vår?? God helg!!
hehe. falskbunn i BB60 så blir ikkje den store styrkeprøven der gitt ;)

LasseO skrev:
Ingen problem det. Lot meg bare rive med i diskusjonenes "hete". Beklager dette! Håpa du og Per Ingen får løyst  problemet.  :biersmile:
Akseptert uten forbehold. Ut fra hva Per Inge skriver ser det ut som om han er i tenkeboksen for å finne en løsning, og dersom det ender opp med å bære frukter vil jeg være fornøyd. Har som tidligere nevnt ingenting å klage på når det gjelder resten av oppsettet, BB30 er ellers en gjennomtenkt affære.

LasseO skrev:
nonshaugen skrev:
hehe. falskbunn i BB60 så blir ikkje den store styrkeprøven der gitt ;)

OK, da forstår jeg det sånn at alle problemer løser seg ved kjøp av BB60 i stedet for BB30. Godt råd det, egentlig... Dobbelt så mye øl, dobbelt så mye moro, slutt på alle diskusjoner om dårlige håndtak...  Great!!!    :skitbra:

Hmm, skulle egentlig gå ned på lokal sjappe for å plukke med meg en BB30 i helga, men hva skal jeg gjøre nå da?

Holde planen som var BB30 eller satse på Brewster?

Trødne skrev:
Hmm, skulle egentlig gå ned på lokal sjappe for å plukke med meg en BB30 i helga, men hva skal jeg gjøre nå da?

gå for Speidel.
Kjenner ikke til Brewster, men gikk selv fra BB30 til Speidel og har ikke angret en eneste dag. Den ekstra kostnaden må du bare tenke på som en investering. Den får du igjen hvis du selger den.

Trødne skrev:

Denne diskusjonen bør vel virkelig ikke ha innvirkning på hva du bestemmer deg for. Nå vet du at du bør være obs på denne hanken. Og Per Inge skal sånn som jeg har forstått det se på hva han kan gjøre med det.

At BB30 er mye for pengene er vel hevet over enhver tvil.

Hans Einar skrev:
Hvor er maltrøret?
--

- På enhver Speidel!  >:D

Fra spøk til Halvor; Maltrør på BB30 virker tungvint. BIAB eller kjølebag hadde uten tvil vært lettere her, og sistnevnte tror jeg lettere hadde gitt bedre utbytte.
Hvordan skyller BB30-bryggere maltrøret?

Erlendso skrev:
Fra spøk til Halvor; Maltrør på BB30 virker tungvint. BIAB eller kjølebag hadde uten tvil vært lettere her, og sistnevnte tror jeg lettere hadde gitt bedre utbytte.
Hvordan skyller BB30-bryggere maltrøret?

Bare for at en ikke skal sammenlikne epler og pærer her så vil jeg påpeke følgende:
Med frakt, mva og EE avgift så kommer denne på nesten 2000 kr.
Da bør dere bytte kran og støpsel, samt sette inn en effektregulator. For 3kw (som denne er på) vil garantert svi vørteren.
I tillegg kommer da kjøler og evt kjølebag.

Det er mulig dere da kommer ut noe rimeligere enn de 3990 som BB30 koster, men ikke så mye som dere tror....

Jeg blir litt overrasket når jeg leser om hvor mange som modifiserer sin BB30. Er jeg den eneste som brygger på den som den er? Jeg har nå brygget 13 batcher på et halvt år med BB30 v.2 med null modifikasjoner. Jeg brygger stort sett alene og ser på brygging som en arbeidsdag, der jeg regner med å holde på i ett uten noe særlig pauser fra jeg begynner å varme vann til siste del av utstyret er ferdig vasket.

Å holde jevn temperatur i mesken krever at en følger med på et termometer som måler midt i mesken og så slå av og på elementet underveis i tillegg til at det må røres for å fordele varmen. Sunn fornuft sier at en enkel termostat aldri kan klare denne jobben. Her må det følges med omtrent konstant.

Å skylle er manuelt arbeid når en ikke har pumpe, men fungerer like bra.

Har aldri hatt noe problem med å løfte maltrøret med en hånd og legge under støtteringen med den andre, og jeg er absolutt ikke over middels sterk i armene. Det er bare å prøve, dette klarer alle så lenge kjelen står på gulvet. Og løftebøylen holder maltrøret fast uten problemer, den vil stramme seg ved løfting.

Er det ikke det brygging går ut på da, å jobbe litt for å få et godt resultat? Tenk hvor enkelt vi har det, og hvor flott utstyr vi har, i forhold til den tiden de brygget øl på alle gårdene rundt omkring. Jeg har ikke noe ønske om et helautomatisk utstyr, jeg vil føle at jeg har brygget ølet mitt selv.

Jeg mistet nesten motet før jeg bestilte min BB30 når jeg leste alle trådene her om alt som måtte gjøres med den før den kunne brukes. Men heldigvis tok jeg sjansen på å bestille, og har ikke forandret på noe som helst. Så fatt mot, dere som vurderer å kjøpe, den kan brukes som den er, og versjon 3 er enda et hakk forbedret.

Ikke noe stygt sagt om Speidel, sikkert flott utstyr, men er det ikke litt kjedelig når så mye går automatisk?

Jeg driver og brygger en red ale nå, og sliter litt med stuck mash. Tenkte da at mørtelblanderen sikkert fikset d der, og det gjor det:) var det dumt? Den var selvfølgelig vasket og starsanet til gagns....

Tilbake
Topp