ocsatre skrev:Æsj, det koker ikke.... Hva gjør jeg med vørteren nå?!? :jaha:
Jo noen termostater slår ut for tidlig. Men om du kommer opp mot 100 grader så blir ølet allikevel bra. Send meg en mail så sender jeg deg ny termostat.
kortulf skrev:Jeg hadde akkurat samme problem som du beskriver og jeg mottok også ny termostat fra Per Inge allerede dagen etter jeg sendte mail om problemet. Derimot var jeg litt lat og skiftet den ikke før jeg skulle gjennomføre brygg#2 nå i helga. Litt pga resultatet etter første brygg ikke bar preg av at det ikke hadde vært rullende kok, samt at jeg ikke vet hvordan jeg bytter den selv om det etter sigende skal være en enkel jobb. Mulig du allerede har byttet den for lengst, men for evt andre som opplever problemet: Da jeg ved mitt andre brygg satte ned effekten til 70% da jeg nådde kok (samt beholdt termostaten på 110*C ) hadde jeg jevn og fin kok i en time sammenhengende! For min del fungerte dette altså ypperlig og jeg kommer ikke til å gidde å skifte termostat om denne metoden fortsetter å fungere. Er det flere som har opplevd eller hørt om at å skru ned effekten kan være en løsning på problemet? For alt jeg vet er det implisitt at det skal gjøres?
kortulf skrev:På første brygget fikk jeg noe kok, det var typisk 3 minutter med termostaten rød og da bobla det litt, og 3 minutter av uten bobler, og slik holdt det på under hele kokeperioden. Den gangen kokte jeg ca en halvtime ekstra for å gjøre opp for manglende kok. Nå i ettertid har jeg fått vite at det ikke hadde vært nødvendig da det ikke er så nøye om det er 98 grader eller 99,5 og kok (mtp bitterhet etc). Uvisst hva slags øl du brygger? Dersom det er pils er det kanskje viktig med avdamping, og da vil jeg anta at du likevel bør prøve å ha det gående litt ekstra lenge for å kompensere for mangel på rullende kok. Det ble godt øl ut av mitt første forsøk hvertfall, så ikke mist motet
Forresten det som avgjør er om det er grønt eller rødt lys. Grønt "keep warm" er visstnok varmeelement helt av. Dersom du har på rødt lys over litt tid uten at det da koker ville jeg prøvd å øke effekten litt, f eks til 70 %.
Edit: Over en times delay på svaret mitt her er vel relativt ubrukelig men.
Putre skrev:Om det ikke vil koke opp med BB30, er løsningen å skru ned effektregulatoren litt. Til 80% eller noe sånt. Da koker det nok. Er termostaten på noen av disse som har litt problemer og slår ut for tidlig. Har nødvendigvis ikke noe med fastbrent mesk i bunn å gjøre. Skjer på rene kjeller også.
BrianN skrev:Jeg kjøpte min BB30 v3 på Safiren i Sandnes. Er det noen mulighet for meg å skaffe meg ny hank?
Send oss heller en mail. Jeg har ikke fått sendt hanker til Safiren ennå. Skal se om ikke jeg kan få gjort det snart...Trødne skrev:Per Inge, har Safiren fått nye hanker til usolgte enheter, eller er det bare å sende mail til deg etter at jeg har kjøpt?
Hans Einar skrev:Nye pumpa virker bra hos meg.
--