Beer brew 30 versjon 3.0

ocsatre skrev:
Æsj, det koker ikke.... Hva gjør jeg med vørteren nå?!?  :jaha:

Jo noen termostater slår ut for tidlig. Men om du kommer opp mot 100 grader så blir ølet allikevel bra. Send meg en mail så sender jeg deg ny termostat.
 
Termostaten som slår ut ?? kan det være brent belegg på varme elementet, tøm ut rengjør/ overfør til BB igjen.
 
Om det ikke koker så kan det være svidd mesk i bunn som gjør at sikringen slår ut. Vi opplevde dette for første gang på mandag (etter 27 brygg).

For å redde brygget kan du feks. overføre mesken til et annet kar, vaske bunnen (om den er svidd) og overfør mesken tilbake i BB30 for å fortsette. Og selvfølgelig passe på at det ikke svir seg igjen :)

Øystein
 
Takk for raske svar! Det er første brygg på bb'en, så tror ikke det er svidd, med mindre det kan svi seg i oppkoket?
 
kortulf skrev:
Jeg hadde akkurat samme problem som du beskriver og jeg mottok også ny termostat fra Per Inge allerede dagen etter jeg sendte mail om problemet. Derimot var jeg litt lat og skiftet den ikke før jeg skulle gjennomføre brygg#2 nå i helga. Litt pga resultatet etter første brygg ikke bar preg av at det ikke hadde vært rullende kok, samt at jeg ikke vet hvordan jeg bytter den selv om det etter sigende skal være en enkel jobb. Mulig du allerede har byttet den for lengst, men for evt andre som opplever problemet: Da jeg ved mitt andre brygg satte ned effekten til 70% da jeg nådde kok (samt beholdt termostaten på 110*C ) hadde jeg jevn og fin kok i en time sammenhengende! For min del fungerte dette altså ypperlig og jeg kommer ikke til å gidde å skifte termostat om denne metoden fortsetter å fungere. Er det flere som har opplevd eller hørt om at å skru ned effekten kan være en løsning på problemet? For alt jeg vet er det implisitt at det skal gjøres?

@ocsatre: Er ikke snauere enn at jeg siterer meg selv her^^. Brukte denne teknikken igjen denne helga og jeg hadde så flott og rullende kok 90 min sammenhengende med opprinnelig termostat at jeg ble nesten litt rørt.
 
Takk, kortulf, prøver det nå. Tappet all vørteren over i andre kar, rengjorde bunnen, og satte igang igjen på ca 60% effekt. Da fikk jeg kok, men det slår ut etter få minutter. Har nå også isolert bb med liggeunderlag og lokket halveis på, så krysser fingrer!

Men på ditt første brygg, da du ikke fikk kok, fikk du nok avdamping? Trenger det ikke koke?  :jaha:
 
På første brygget fikk jeg noe kok, det var typisk 3 minutter med termostaten rød og da bobla det litt, og 3 minutter av uten bobler, og slik holdt det på under hele kokeperioden. Den gangen kokte jeg ca en halvtime ekstra for å gjøre opp for manglende kok. Nå i ettertid har jeg fått vite at det ikke hadde vært nødvendig da det ikke er så nøye om det er 98 grader eller 99,5 og kok (mtp bitterhet etc). Uvisst hva slags øl du brygger? Dersom det er pils er det kanskje viktig med avdamping, og da vil jeg anta at du likevel bør prøve å ha det gående litt ekstra lenge for å kompensere for mangel på rullende kok.  Det ble godt øl ut av mitt første forsøk hvertfall, så ikke mist motet  ;)

Forresten det som avgjør er om det er grønt eller rødt lys. Grønt "keep warm" er visstnok varmeelement helt av. Dersom du har på rødt lys over litt tid uten at det da koker ville jeg prøvd å øke effekten litt, f eks til 70 %.

Edit: Over en times delay på svaret mitt her er vel relativt ubrukelig men.
 
Om det ikke vil koke opp med BB30, er løsningen å skru ned effektregulatoren litt. Til 80% eller noe sånt. Da koker det nok. Er termostaten på noen av disse som har litt problemer og slår ut for tidlig. Har nødvendigvis ikke noe med fastbrent mesk i bunn å gjøre. Skjer på rene kjeller også.
 
kortulf skrev:
På første brygget fikk jeg noe kok, det var typisk 3 minutter med termostaten rød og da bobla det litt, og 3 minutter av uten bobler, og slik holdt det på under hele kokeperioden. Den gangen kokte jeg ca en halvtime ekstra for å gjøre opp for manglende kok. Nå i ettertid har jeg fått vite at det ikke hadde vært nødvendig da det ikke er så nøye om det er 98 grader eller 99,5 og kok (mtp bitterhet etc). Uvisst hva slags øl du brygger? Dersom det er pils er det kanskje viktig med avdamping, og da vil jeg anta at du likevel bør prøve å ha det gående litt ekstra lenge for å kompensere for mangel på rullende kok.  Det ble godt øl ut av mitt første forsøk hvertfall, så ikke mist motet  ;)

Forresten det som avgjør er om det er grønt eller rødt lys. Grønt "keep warm" er visstnok varmeelement helt av. Dersom du har på rødt lys over litt tid uten at det da koker ville jeg prøvd å øke effekten litt, f eks til 70 %.

Edit: Over en times delay på svaret mitt her er vel relativt ubrukelig men.

No worries, du var til god hjelp! Jeg gjorde som du antok og la på 20 min. nå gjærer 26 liter APA  :biersmile:

Fikk lav OG, bare 1.048 av beregnet 1.060, så må justere på et eller annet...

Putre skrev:
Om det ikke vil koke opp med BB30, er løsningen å skru ned effektregulatoren litt. Til 80% eller noe sånt. Da koker det nok. Er termostaten på noen av disse som har litt problemer og slår ut for tidlig. Har nødvendigvis ikke noe med fastbrent mesk i bunn å gjøre. Skjer på rene kjeller også.

Forsøkte regulatoren på div styrker, fra 50%-100%, var ikke hjelp i noe. Men olbrygging sender ny termostat, kanskje det hjelper. Uansett, takk for tipset  :)
 
Vi sender nå ut nye hanker til alle vi har adresse på. Jeg regner med at de fleste av dere som har kjøpt BB30 nå har fått ny hank.
 
Sier det enda en gang jeg: Per Inge er helt utrolig serviceinnstilt  :yes:  Tar produktkritikk på alvor, utvikler nye løsninger til beste for alle og oppgraderer produktene sine uten ekstra kostnader for oss brukere av BB30, og uten å tjene 5 øre på det.  :amen:  Tar bølgen!! Stor takk fra en av mange kunder!!
 
Trødne skrev:
Per Inge, har Safiren fått nye hanker til usolgte enheter, eller er det bare å sende mail til deg etter at jeg har kjøpt?
Send oss heller en mail. Jeg har ikke fått sendt hanker til Safiren ennå. Skal se om ikke jeg kan få gjort det snart...

Ellers, hjertelig takk for hyggelige tilbakemeldinger!!
 
Tenkte jeg skulle bestille meg en BB30, ser at de ikke er forventet inn før i slutten av januar så jeg har fortsatt litt tid til å bestemme meg.

Jeg lurer litt på om det er noen begrensninger på hvor lite øl jeg kan brygge med BB30. Normalt brygger jeg 20-25 liter, men som en vane/uvane jeg har med meg fra kokkeyrket så liker jeg å prøve mye forskjellig og forandre på oppskrifter.
Så da føler jeg ikke for å brygge 20-25 liter av forsøksøl som nødvendig hvis ikke blir så veldig bra.

Ser også på endel poster at mange modifiserer BBene sine. Jeg kommer til å kjøpe den siste versjonen og ser på siden at det er gjort veldig mye allerede. Er det nødvendig å modifisere V3  i det hele tatt? Bortsett fra å legge på noe isolasjon?

Kommer også til å kjøpe med den pumpa som de selger, er denne pumpa bra eller bør jeg gå for en annen?
 
Hans Einar skrev:
Nye pumpa virker bra hos meg.

--

+1 

Har hatt min v3 i et halvt års tid ca, og har ennå ikke hatt noe behov for modifiseringer. Noen har hatt feil på komponenter som bryter og termostat, det har heldigvis ikke jeg. (Indikasjon på ujevn produktkvalitet?) Men noe isolasjon rundt BB30'n bør du nok ha, spesielt fordi termostaten kan ha litt stort register før den slår inn/ut, opptil 10-12 grader hos enkelte. Men studer litt av "innovasjons-lysten" og -evnen på denne tråden, helt utrolig hva hendige folk har fått til av perfeksjoneringer av et produkt som er bra allerede i utgangspunktet. Og som Hans Einar sier, pumpa funker bra.

Og lykke til, uansett hva du velger av utstyr.
 
Tilbake
Topp