nonshaugen skrev:Første batchen jeg brygget var en APA, American Pale Ale, endte opp med bare 17 liter etter gjæring. Kan ikke se noe umiddelbart problem med å gå ned til 10-12 liter. Men hvorfor ikke bruke samme grunnoppskrift (maltmengde og -typer) til en 25-liters batch, og meske den ferdig, for så å dele den i flere kokinger og gjæringskar? På den måten er det store muligheter for å eksperimentere med både humlemengder, -typer og koketider, samt forskjellige gjær-typer. Bare en tanke sånn seint på kvelden... :sovne:
Roger_L skrev:nonshaugen skrev:Første batchen jeg brygget var en APA, American Pale Ale, endte opp med bare 17 liter etter gjæring. Kan ikke se noe umiddelbart problem med å gå ned til 10-12 liter. Men hvorfor ikke bruke samme grunnoppskrift (maltmengde og -typer) til en 25-liters batch, og meske den ferdig, for så å dele den i flere kokinger og gjæringskar? På den måten er det store muligheter for å eksperimentere med både humlemengder, -typer og koketider, samt forskjellige gjær-typer. Bare en tanke sånn seint på kvelden... :sovne:
Joda jeg kommer nok til å gjøre endel slike forsøk også. Alltid gøy å prøve litt forskjellig, men greit å ha mulighet til å brygge mindre batcher også (rundt 5liter).
stigje skrev:Det jeg har funnet ut etter hvert er at jeg får større utbytte ved manuell sirkulering (uten pumpe).
Jeg rører ganske mye i mesken, og har effektregulatoren stående på ca. 10% etter at mesketemp. på 65 grader er oppnådd. Da holder mesketemp. seg konstant (sirkulerer og rører ganske ofte) uten at jeg har isolert karet.