Beer brew 30 versjon 3.0

Så bra  :) Da går jeg for den pumpa.
Har ett ganske tykt liggeunderlag som jeg brukte på mange av mine teltturer i fjor vinter, som jeg tenkte jeg skulle bruke som isolasjon.

Noen som kan si noe om det andre jeg lurer på i posten over?
 
Første batchen jeg brygget var en APA, American Pale Ale, endte opp med bare 17 liter etter gjæring. Kan ikke se noe umiddelbart problem med å gå ned til 10-12 liter. Men hvorfor ikke bruke samme grunnoppskrift (maltmengde og -typer) til en 25-liters batch, og meske den ferdig, for så å dele den i flere kokinger og gjæringskar? På den måten er det store muligheter for å eksperimentere med både humlemengder, -typer og koketider, samt forskjellige gjær-typer. Bare en tanke sånn seint på kvelden...  :sovne:
 
nonshaugen skrev:
Første batchen jeg brygget var en APA, American Pale Ale, endte opp med bare 17 liter etter gjæring. Kan ikke se noe umiddelbart problem med å gå ned til 10-12 liter. Men hvorfor ikke bruke samme grunnoppskrift (maltmengde og -typer) til en 25-liters batch, og meske den ferdig, for så å dele den i flere kokinger og gjæringskar? På den måten er det store muligheter for å eksperimentere med både humlemengder, -typer og koketider, samt forskjellige gjær-typer. Bare en tanke sånn seint på kvelden...  :sovne:

Joda jeg kommer nok til å gjøre endel slike forsøk også. Alltid gøy å prøve litt forskjellig, men greit å ha mulighet til å brygge mindre batcher også (rundt 5liter).
 
Roger_L skrev:
nonshaugen skrev:
Første batchen jeg brygget var en APA, American Pale Ale, endte opp med bare 17 liter etter gjæring. Kan ikke se noe umiddelbart problem med å gå ned til 10-12 liter. Men hvorfor ikke bruke samme grunnoppskrift (maltmengde og -typer) til en 25-liters batch, og meske den ferdig, for så å dele den i flere kokinger og gjæringskar? På den måten er det store muligheter for å eksperimentere med både humlemengder, -typer og koketider, samt forskjellige gjær-typer. Bare en tanke sånn seint på kvelden...  :sovne:

Joda jeg kommer nok til å gjøre endel slike forsøk også. Alltid gøy å prøve litt forskjellig, men greit å ha mulighet til å brygge mindre batcher også (rundt 5liter).

Du må nesten prøve hvor lite en klarer, men det er jo mulig å kjøpe en biab pose for sikkerhets skyld :D
Da går det i hvertfall :)
 
Hei!

Jeg har aldri brygget øl før men har tenkt å starte opp. Jeg har bestilt Beer Brew 30 v3 fra olbrygging.no og gleder meg til slutten av januar da de får denne inn på lager igjen (forhåpentlig vis).

Jeg har sett at det er mye "modding" av BB30. Jeg har tenkt å brygge ett brygg eller to før jeg eventuelt modifiserer selv. (liggunderlag har jeg hørt er lurt). Da kan jeg lettere se hvilket behov jeg har for modifisering selv.

Det jeg lurer på er hvor nødvendig er det med pumpe? Hvilken pumpe er "best"? Holder det med den de selger fra olbrygging.no eller bør jeg kjøpe en annen med en gang?

Hans
 
Spurte samme spørsmål litt tidligere i denne tråden og fikk som svar at den pumpa som de selger på ølbrygging fungerer bra.
også fått vite at det ikke er så mange behov for å modifisere V3 bortset fra isolasjon.

jeg har ihvertfall kjøpt med den pumpa de selger der så får vi se hvordan den virker etterhvert. gleder meg til februar  :)
 
Jeg har pumpen olbrygging selger, men har egentlig sluttet å bruke den pga at filteret går tett. Kanskje kan en bruke pumpen uten filteret? Sikkert gode måter å unngå at filteret tetter seg på på, men er jo ikke SÅ mye jobb resirkulere manuelt.
 
kobler man pumpa til kranen på kjelen, setter denne åpen, og pumper konstant fra kranen og opp i kjelen igjen?
 
Hei, vi har kjøpt en BB30 ver. 3 for noen måneder siden og har brygget 12 oppsett. Vi har også kjøpt pumpe og benyttet denne på ca. halvparten av bryggene.
Da sirkulerer vi mesken fra krana og opp i silkaret igjen.
Det jeg har funnet ut etter hvert er at jeg får større utbytte ved manuell sirkulering (uten pumpe).
Jeg rører ganske mye i mesken, og har effektregulatoren stående på ca. 10% etter at  mesketemp. på 65 grader er oppnådd. Da holder mesketemp. seg konstant (sirkulerer og rører ganske ofte) uten at jeg har isolert karet.
Mitt siste oppsett var en Porter. Denne sirkulerte jeg manuelt, ca. 7 kg. malt. 22,5l meskevann, 11l skyllevann. Oppnådde OG på 1070, utbytte på 83%.
Ca. 25l ferdig brygg i gjærkar.
 
stigje skrev:
Det jeg har funnet ut etter hvert er at jeg får større utbytte ved manuell sirkulering (uten pumpe).
Jeg rører ganske mye i mesken, og har effektregulatoren stående på ca. 10% etter at  mesketemp. på 65 grader er oppnådd. Da holder mesketemp. seg konstant (sirkulerer og rører ganske ofte) uten at jeg har isolert karet.

Høres jo veldig bra ut at du kan la den stå på ca 10% også holder tempen seg bra selv uten isolasjon.
Den ser jo veldig bra ut så kjipt å måtte dekke til den speilblanke finishen med ett kjipt liggeunderlag  :)
Har du noen anelse på hvorfor du får høyere utbytte ved å sirkulere uten pumpe?
 
Kvalifisert gjetting, men jeg tror jeg får mindre "kanaldanning" og jevnere temperatur i mesken. Jeg rører i mesken hele mesketiden, spesielt på oppsett med mye malt. Med mye malt mener jeg når det ligger fra 6,5 kg. og oppover.
 
det hørtes jo bra ut. Mener noen her mener at vørteren klarner bedre/fortere hvis man ikke rører, men det er vel ikke verre enn at man lar vørteren stå litt etter at den er nedkjølt før man tapper den over i gjæringskaret.
 
Tilbake
Topp