Beer brew 30 versjon 3.0

Mitt første bygg med BB30 v3 og endte opp med 30L i gjæringsbøtta. Har bare lest om at folk sliter med å få for lite så jeg skjønner ikke helt hva som har gått "galt" for min del da jeg siktet på 27L. Mesket med 22L og skylte etterpå med ukjente mengder vann (anslår ca 16-18 liter) til væskenivået til bb30 var helt opp til plastkanten. Endte som sagt opp med 30L. Pleier dere alltid å fylle bb30 til maxmerket (plastkanten) før koking?

pinpoint skrev:
Mitt første bygg med BB30 v3 og endte opp med 30L i gjæringsbøtta. Har bare lest om at folk sliter med å få for lite så jeg skjønner ikke helt hva som har gått "galt" for min del da jeg siktet på 27L. Mesket med 22L og skylte etterpå med ukjente mengder vann (anslår ca 16-18 liter) til væskenivået til bb30 var helt opp til plastkanten. Endte som sagt opp med 30L. Pleier dere alltid å fylle bb30 til maxmerket (plastkanten) før koking?

Da har du skylt med veldig mye vann. Du måtte vel få en OG som var alt for lav? Og fikk du ikke problem med at det kokte over når du hadde så mye vørter?
I den bruksanvsininga som følger med anbefales det å skylle med 7 liter.
Det er litt lite, har skylt med ca. 9 liter og treffer som regel veldig bra på anslått OG ved 1 time koking.

Jeg skulle få OG på 1,060 men endte på 1,050 så det kunne vært verre. Hadde ingen problemer med overkok men var ekstra påpasselig med så mye vørter i karet. Derimot fikk jeg problemer med 30 liter i gjæringsbøtta da det presset skum ut av gjærlåsen, så jeg måtte dele vørteren i 2 gjæringskar. Hvor mye væsketap kan man forvente etter 1 times mesking og etter 1 times koking med bb30? Tror jeg skal være mer nøyaktig med målene til neste brygg.

pinpoint skrev:
Hvor mye væsketap kan man forvente etter 1 times mesking og etter 1 times koking med bb30? Tror jeg skal være mer nøyaktig med målene til neste brygg.
Er vel litt OT, men jeg regner med at hver kg malt stikker av med 1L væske, og 10% avdamping pr time kok (dette avh av hvor hardt du koker men du kan bruke det som en pekepinn)

ingeborgkarioline skrev:
Skrur dere ned på effekten når dere mesker?
Og hvor mye effekt har dere på for og få vørteren til en fin rullende kok?

IK

Jeg har en BB30 v2.0 og med 1KW elementet på får jeg en jevn og fin kok når lokket dekker mesteparten av åpningen. Ca 7-8% som fordamper når jeg koker på den måten :)

ingeborgkarioline skrev:
Skrur dere ned på effekten når dere mesker?
Og hvor mye effekt har dere på for og få vørteren til en fin rullende kok?

IK

Jeg har brukt å ha effekten på ca 75% ved kok. Hatt en grei rullende kok da. Ved å koke på 100% så får jeg altfor mye fordamping.

Maks effekt hos meg er på rundt 70, over dette konker varmereleet og gir meg "keeping warm" i 5-10 min.

Sent from my HTC One using Tapatalk

Fikk men Beer Brew denne uken, skulle brygge i dag, men i det jeg satt den i kontakten gikk hele strømmen på leiligheten. Viser seg at den krever 16Amp for å brukes, har visst bare 15 og 13 i min lille leilighet, smule fortvilet... :noway:

glennrlie skrev:
Hmm... Er ikke varmeelementet på 2500 W i v.3? Burde jo holde plenty med 15A kurs da..?

jo den er på 2500, men så vidt jeg kan se så går 15A bare til 2300, selv når jeg skrudde av alt lys i leilighet inkludert varmvannsbereder så gikk strømmen på 26C og 40C :(

Mitt forslag:
Start med ca 19l. Spyl til maksmerket, ikke kanten. Kok uten lokk på 1.5kw m isolasjon.
Da får dere ± 25l til gjæring og oppskriftene stemmer. Finn DITT utbytte ut av dette og juster effektivitet/maltmengde til neste brygg. Da er en kjapt på riktig spor.

Edit: sirkulere hele tiden, helst med pumpe. Rør i mesken ofte til å begynne med men ikke siste 10 min.

Edit2: en bb skal ikke slå seg av utenom termostat av/på. Gjør den det er det feil på utstyret. Mål temp ut av krana. Er det riktig temp der og du sirkulerer godt følger maltsenga etter.
--

Flyinghorn skrev:
glennrlie skrev:
Hmm... Er ikke varmeelementet på 2500 W i v.3? Burde jo holde plenty med 15A kurs da..?

jo den er på 2500, men så vidt jeg kan se så går 15A bare til 2300, selv når jeg skrudde av alt lys i leilighet inkludert varmvannsbereder så gikk strømmen på 26C og 40C :(

Men nå skal det sies at jeg har 0 peiling på sikringer og strøm, men det er vel kanskje feil det jeg sa, regnes ikke 15A * 230v = 3450Watt?  Beklager at dette blir litt utenfor temaet, er bare så fortvilet og vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

2500/230=10.8A bb krever altså en 15A kurs, sikker på at du ikke satt den inn i et uttak på en 10A kurs?

Edit : ser du har 13A og ikke gamle 10A. Men det er vel fortsatt en mulighet for at "noe" trekker strøm fra samme kurs, varmekabel, panelovner, vifter/ventilasjon etc..

Du kan jo evt kjøpe en måler på CO som viser hvor mange watt bb suger ut av slangen. Jeg har en liggende, kan måle min bb i morgen kveld til sammenligningsgrunnlag.

Haraldk skrev:
2500/230=10.8A bb krever altså en 15A kurs, sikker på at du ikke satt den inn i et uttak på en 10A kurs?

Edit : ser du har 13A og ikke gamle 10A. Men det er vel fortsatt en mulighet for at "noe"  trekker strøm fra samme kurs, varmekabel, panelovner, vifter/ventilasjon etc..

Du kan jo evt kjøpe en måler på CO som viser hvor mange watt bb suger ut av slangen. Jeg har en liggende, kan måle min bb i morgen kveld til sammenligningsgrunnlag.

Takk for svar!

jeg har prøvd den på alle støpsler i huset, det vil si begge de 2 forskjellige kursene, tok til og med varmvannsbereder så det eneste som stod på i huset var kjøleskapet. Alt av kontakter var tatt ut og varmekabler skrudd av.

Hans Einar skrev:
Kople den til stikket til ww berederen.

--
¨
Ja det var det jeg gjorde, men det var via en padde for det stikke er ganske godt gjemt  bak kjøkken benken så kommer ikke til uten, kanskje det er bedre hvis jeg bruker en skøteledning.

Er det sikringer med Jordfeilbryter på,  kan det være en jordfeil på bb'n som slår ut kursen. 

Tilbake
Topp