Beer Brew 30

Siste spikeren i kista for dette produktet vil vel være hvis det viser seg at et kaffefilter passer mistenkelig godt i silkaret. ;D.men til den prisen er det absolut verdt å sjekke ut..
 
Tror ikke dette er så dumt! Har lenge tenkt på å få tak i en storkjøkken kaffemaskin og bygge den om. Hvis et kaffefilter skulle passe, trenger ikke det å være dårlig. Et meskeapparat er i prinsippet en kaffetrakter, men med større volum og bedre temperaturstyring.
 
Er lov å håpe att det er litt mer enn en BIAB kjele med temperaturstyring
Men er ikke stort av info å finne her

Med pumpe og litt andre småting har den vertfall potensiale for di som vil mekke litt
 
Det er vel denne mannen som selger dette utstyret. Han er visst prest og da ligger det vel i genene å brygge øl ;)
http://www.nrk.no/nyheter/1.7571928
 
Gleder meg til å få litt mer teknisk data av saken. Litt flere bilder av denne kunne vel også ha gjort seg, da ett profilbilde ikke forteller så mye.
 
Meskekar og kokekar i ett, med temperaturstyring og kran, til 3000,-  Synes dette virker som en veldig god deal. Kommer fort opp i samme summen for en kjele på 32 liter, en kjøleboks samt resten av småtingene man trenger for å bygge sammen dette selv. Når i tillegg fruen er misfornøyd allerede etter andre brygget som ble laget på kjøkkenet, er en sak som denne perfekt for å flytte bryggingen ut i boden.

Etter rapporter fra bryggekurset Per Inge holdt sist helg, der en 22 liters versjon av denne saken ble demonstrert, er jeg nesten helt solgt på denne Beer Brew 30.
 
Hei,
jeg forstår dere er litt skeptiske siden dette er nytt og såpass rimelig. Men jeg kan berolige dere med at det er bra.
Jeg brygget med dette nå på kurset sist lørdag samtidig som vi også brygget på et terrassebryggeri fra Bratberg Kleber (fra brygging.no) Vi var alle enige om at det var enklere å brygge på Beer Brew siden dette er termostatstyrt. Kolben på 2,5kw oppleves også som mer enn kraftig nok. Det gjør at oppvarmingstiden går fort.
Grunnen til at dette utstyret er så rimelig er at selve kokekjelen også finnes i andre spesialversjoner. Den finnes i versjoner for kaffebrygging, for te, for ris og altså for ølbrygging. Den har vært i salg i over 13 år og er kjent for å være av god kvalitet. Men når den finnes i så mange spesialversjoner så lages den i stort antall og dermed kan prisen senkes.
Jeg kommer tilbake med mer info på nettsidene mine så snart jeg får dem inn. Jeg skal også få lagt ut mer bilder.

Mvh Per Inge fra olbrygging.no
 
Nå har jeg bare hatt 22 liters versjonen inne til testing. 32 liters versjonen får jeg inn om et par dager. Da skal jeg ta bilder og legge ut.
 
Ser ut som jeg får klare meg med mitt meget elementære utstyr frem til medio oktober da. Hvor sikker er du på å få disse inn i oktober Per Inge?
 
Disse kommer med båtfrakt. Det er denne jeg er usikker på hvor lang tid tar. Jeg har fått utstyr med båtfrakt før og da har tiden variert med opptil en måned. Så selv om utstyret er bestilt og betalt fra vår side så tør jeg ikke være helt sikker på ankomsttidspunkt, desverre. Men jeg regner med at det blir en gang i løpet av oktober.
 
FrodeSy skrev:
Antar at dette vil gi litt utfordringer m.t.p. stabil mesketemperatur (krever den røring i mesk samt isolering av meskekaret for å sikre jevn temperatur underveis?) og noe lavere effektivitet i.f.t. lite effektiv skylling hvor en bare kan helle skyllevannet gjennom mesken ved hevet silkar, alternativt bare å meske i alt kokevannet?
Denne holder en meget stabil mesketemperatur. Det ligger vann rundt silkaret som holdes stabilt vha termostatstyrt kolbe og det følger med isolert lokk en kan "skru fast" på toppen. Varmeavgang fra mesken vil være forsvinnende liten.
Skyllevannet går gjennom mesken med silkaret nedsenket. På de bryggene jeg til nå har hatt med dette utstyret har det vært meget godt utbytte (over 80%)
 
Per Inge skrev:
FrodeSy skrev:
Antar at dette vil gi litt utfordringer m.t.p. stabil mesketemperatur (krever den røring i mesk samt isolering av meskekaret for å sikre jevn temperatur underveis?) og noe lavere effektivitet i.f.t. lite effektiv skylling hvor en bare kan helle skyllevannet gjennom mesken ved hevet silkar, alternativt bare å meske i alt kokevannet?
Denne holder en meget stabil mesketemperatur. Det ligger vann rundt silkaret som holdes stabilt vha termostatstyrt kolbe og det følger med isolert lokk en kan "skru fast" på toppen. Varmeavgang fra mesken vil være forsvinnende liten.
Skyllevannet går gjennom mesken med silkaret nedsenket. På de bryggene jeg til nå har hatt med dette utstyret har det vært meget godt utbytte (over 80%)

Lovende. Kan du ut fra en mesketid på f.eks. 60 eller 90 minutter, si noe om hva som er forsvinnende liten varmeavgang fra mesken?
 
Tilbake
Topp