Beer Brew 30

Trond.A skrev:
Skjønner godt at "Speidel adelen" føler seg truet, hehe,,,  >:D

Hvorfor det?
Alle løsninger som hjelper til å få et kompakt bryggeri er jo fint, om det heter speidel eller ikke. En slik løsning, til denne prisen må jo være midt i blinken for mange som starter, (eller er lei av kjølebokser etc).
Hvorfor skulle bedre løsninger være en trussel?
 
Trond.A skrev:
Tror den kan fungere utmerket. Nimbusen som jeg har er egentlig en saftkoker som Lund teknikk i Danmark
har utstyrt med en meskekurv og ei ekstern pumpe og et slangeoppsett som gjør at du gjennom tappekranen henter
vørter fra under meskekurven og pumper det over kurven. Enkelt og pålitelig. Eneste feilen med min sak er at termostaten er såpass unøyaktig
at jeg fungerer som termostat selv.  ;D Så hvis termostaten på denne saken i tillegg er nøyaktig er den jo bedre en Nimbusen.
I tillegg vet jeg at Lund Teknikk selger pumpa og rims slangene alene, så da burde jo gå å lage rims-system av denne og.  :jaha:
Skjønner godt at "Speidel adelen" føler seg truet, hehe,,,  >:D

Jo vi jobber også med å tilby en RIMS versjon om ikke så lenge.
 
Per Inge skrev:
JørnP skrev:
Hvilken vann/korn-ratio har du da?

Det går jo en del vann bort i kokingen og i mesken. Men grunnlaget for regnestykket er jo hvor mye en sitter igjen med. Og her har jeg regnet på 25 liter.

Antar han tenkte på dette med tynn eller tykk mesk her, om du må ha mye vann i karet for å dekke maltet, som i Speidel, så er det en minimumsmengde vann som må til, for at du skal dekke varme-elementene, og klare å pumpe igjennom maltrøret.
 
Trond.A skrev:
Tror den kan fungere utmerket. Nimbusen som jeg har er egentlig en saftkoker som Lund teknikk i Danmark
har utstyrt med en meskekurv og ei ekstern pumpe og et slangeoppsett som gjør at du gjennom tappekranen henter
vørter fra under meskekurven og pumper det over kurven. Enkelt og pålitelig. Eneste feilen med min sak er at termostaten er såpass unøyaktig
at jeg fungerer som termostat selv.  ;D Så hvis termostaten på denne saken i tillegg er nøyaktig er den jo bedre en Nimbusen.
I tillegg vet jeg at Lund Teknikk selger pumpa og rims slangene alene, så da burde jo gå å lage rims-system av denne og.  :jaha:
Skjønner godt at "Speidel adelen" føler seg truet, hehe,,,  >:D

Jeg leker med planlegging av en slik løsning ja, med et enkelt rims-system basert på en pumpe og noen slanger som henter vørter fra krana og pumper det opp over kurven.

Det er vel mulig man må skifte ut krana på denne saken for å få festet slangene og fjerne fjærmekanismen som holder den lukket. I alle fall hvis krana på 30 literen er samme som den som er avbildet.
 
neslekkim skrev:
Trond.A skrev:
Skjønner godt at "Speidel adelen" føler seg truet, hehe,,,  >:D

Hvorfor det?
Alle løsninger som hjelper til å få et kompakt bryggeri er jo fint, om det heter speidel eller ikke. En slik løsning, til denne prisen må jo være midt i blinken for mange som starter, (eller er lei av kjølebokser etc).
Hvorfor skulle bedre løsninger være en trussel?

Hehe, fikk bare lyst å mobbe litt.  :klovn:
Hadde jeg hatt mer penger i vår når jeg fikk tilbud om å kjøpe en brukt Nimbus hadde jeg nok kjøpt Speidel jeg og.
 
neslekkim skrev:
Per Inge skrev:
JørnP skrev:
Hvilken vann/korn-ratio har du da?

Det går jo en del vann bort i kokingen og i mesken. Men grunnlaget for regnestykket er jo hvor mye en sitter igjen med. Og her har jeg regnet på 25 liter.

Antar han tenkte på dette med tynn eller tykk mesk her, om du må ha mye vann i karet for å dekke maltet, som i Speidel, så er det en minimumsmengde vann som må til, for at du skal dekke varme-elementene, og klare å pumpe igjennom maltrøret.

Ok, dette er jo da en problemstilling som tilhører utstyrene fra Speidel.
På disse fyller en kokeren ca 3/4 full før en har i maltet.
 
Per Inge skrev:
neslekkim skrev:
Per Inge skrev:
Da har jeg lagt ut en del flere bilder av utstyret. Dere kan se dem her: http://www.olbrygging.no/ol-butikken/index.php?route=product/product&product_id=56

Nei hele kranen er av plast. Dette har jeg påpekt og fått til svar at dette er plast laget for å tåle kokende væske. Kranen oppleves som god.

Nå ble det interresant! :)
Går ut ifra at det er bare håndtaket på kranen som er av plast?

Metall hadde vel vært bedre for å kunne montere en slange, for å ha en enkel mulighet til å sirkulere. Antar det er ikke barebare å ta høl på veggen på disse, det er vel isolasjon fra karet og til ytterveggene.
Men kranen kan kanskje byttes ut?
Ser de kinesiske kaffebryggerne kan skaffes med metallkran, vet ikke om de er noe bedre dog..
 
neslekkim skrev:
Per Inge skrev:
neslekkim skrev:
Per Inge skrev:
Da har jeg lagt ut en del flere bilder av utstyret. Dere kan se dem her: http://www.olbrygging.no/ol-butikken/index.php?route=product/product&product_id=56

Nei hele kranen er av plast. Dette har jeg påpekt og fått til svar at dette er plast laget for å tåle kokende væske. Kranen oppleves som god.

Nå ble det interresant! :)
Går ut ifra at det er bare håndtaket på kranen som er av plast?

Metall hadde vel vært bedre for å kunne montere en slange, for å ha en enkel mulighet til å sirkulere. Antar det er ikke barebare å ta høl på veggen på disse, det er vel isolasjon fra karet og til ytterveggene.
Men kranen kan kanskje byttes ut?
Ser de kinesiske kaffebryggerne kan skaffes med metallkran, vet ikke om de er noe bedre dog..

Jo jeg synes også det hadde sett bedre ut om krana hadde vært i metall. Men jeg tror det vil kunne gå å tre en slange på tuppen av krana med en slangeklemme på og at det vil fungere fint.
 
Interessant ting dette her :)
Men man må sirkulere selv, det vil da si at man må sitte med litermål, tappe ut vørter og helle det oppi silkaret igjen?

Dersom du brygger en enkel øl en gang, lag en enkel video om hvordan systemet er i bruk :)
 
Per Inge skrev:
Jo jeg synes også det hadde sett bedre ut om krana hadde vært i metall. Men jeg tror det vil kunne gå å tre en slange på tuppen av krana med en slangeklemme på og at det vil fungere fint.

Kan krana settes i åpen posisjon, eller har den fjærmekanisme slik at den spretter tilbake i lukket posisjon?
 
igniztion skrev:
Per Inge skrev:
Jo jeg synes også det hadde sett bedre ut om krana hadde vært i metall. Men jeg tror det vil kunne gå å tre en slange på tuppen av krana med en slangeklemme på og at det vil fungere fint.

Kan krana settes i åpen posisjon, eller har den fjærmekanisme slik at den spretter tilbake i lukket posisjon?

Krana kan settes i åpen posisjon.
 
Aleksander_B skrev:
Interessant ting dette her :)
Men man må sirkulere selv, det vil da si at man må sitte med litermål, tappe ut vørter og helle det oppi silkaret igjen?

Dersom du brygger en enkel øl en gang, lag en enkel video om hvordan systemet er i bruk :)

Joda, det er i planene. Vi kommer sannsynligvis også med pumpe som ekstrautstyr som kan kobles til dette utstyret, etterhvert.
 
Per Inge skrev:
Aleksander_B skrev:
Interessant ting dette her :)
Men man må sirkulere selv, det vil da si at man må sitte med litermål, tappe ut vørter og helle det oppi silkaret igjen?

Dersom du brygger en enkel øl en gang, lag en enkel video om hvordan systemet er i bruk :)

Joda, det er i planene. Vi kommer sannsynligvis også med pumpe som ekstrautstyr som kan kobles til dette utstyret, etterhvert.
Kjempeflott :D

Mulig jeg må skaffe meg en slik for å kunne brygge inne i vinter.
Å stå ute mens det river i vinden samt, slaps, regn, søle er ikke særlig fristende.
Og tanken på speidel får lommeboken til å skjelve.
Mulig dette er løsningen for vinterbrygg :)
 
Hvis man vil sirkulere så er det vel sikkert mulig å sette et vertikalt rør ned i silkaret som går ut på bunnen av silkaret og kan fungere som et "sugerør". Det bør vel kanskje være lettere enn å bytte kranen...
 
EinarM skrev:
Hvis man vil sirkulere så er det vel sikkert mulig å sette et vertikalt rør ned i silkaret som går ut på bunnen av silkaret og kan fungere som et "sugerør". Det bør vel kanskje være lettere enn å bytte kranen...

Og så montere dette til en enkel pumpe, og vips. Enkelt sirkulasjon system :)
Litt knotete, men selvlaget er vellaget :p
 
Kan jo ikke være umulig å feste en slange på krana og gjøre som på Nimbus.
 

Vedlegg

  • Nimbus.wps
    894,5 KB · Sett: 150
Tilbake
Topp