Beer Brew 30

Hvilken sluttvolum og OG hadde bryggene?
[/quote]
Det første brygget hadde OG1050. Da tilsatte vi kokt vann slik at sluttvolumet ble 25 liter. Dette på 5 kg pilsnermalt. Etter mine beregninger gir dette 83% utbytte.
Det andre brygget var omtrent det samme, men dette var brygget under kurset og her ble det ikke målt like nøyaktig.
 
FrodeSy skrev:
Per Inge skrev:
FrodeSy skrev:
Antar at dette vil gi litt utfordringer m.t.p. stabil mesketemperatur (krever den røring i mesk samt isolering av meskekaret for å sikre jevn temperatur underveis?) og noe lavere effektivitet i.f.t. lite effektiv skylling hvor en bare kan helle skyllevannet gjennom mesken ved hevet silkar, alternativt bare å meske i alt kokevannet?
Denne holder en meget stabil mesketemperatur. Det ligger vann rundt silkaret som holdes stabilt vha termostatstyrt kolbe og det følger med isolert lokk en kan "skru fast" på toppen. Varmeavgang fra mesken vil være forsvinnende liten.
Skyllevannet går gjennom mesken med silkaret nedsenket. På de bryggene jeg til nå har hatt med dette utstyret har det vært meget godt utbytte (over 80%)

Lovende. Kan du ut fra en mesketid på f.eks. 60 eller 90 minutter, si noe om hva som er forsvinnende liten varmeavgang fra mesken?

Jeg vil tro at det ikke er noen varmeavgang i det hele tatt.
 
Noen fakta ang. denne innretningen:
- Produsenten av denne innretningen heter Parry, holder til i England, og såvidt jeg kan se er disse laget for vann-varming
- Fullt navn på innretningen er REDONE Electric Manual Fill Water Boiler
- Her kan du kjøpe en for ca. 1300 NOK http://www.catertrade.co.uk/Red-One-ROWB24L-24L-Water-Boiler/ - At disse innretningene er "profesjonelle bryggeri" stemmer ikke. Det er termostat-styrte vannkokere.
- Fungerer sikkert til en viss grad til vårt bruk, men stiler meg skeptisk til kranen da disse er bygget for varmt vann
 
Men Per Inge leverer også silkar og kjøler i rustfritt i prisen. Dette er vel også 20-literen.
 
Per Inge skrev:
Grunnen til at dette utstyret er så rimelig er at selve kokekjelen også finnes i andre spesialversjoner. Den finnes i versjoner for kaffebrygging, for te, for ris og altså for ølbrygging. Den har vært i salg i over 13 år og er kjent for å være av god kvalitet. Men når den finnes i så mange spesialversjoner så lages den i stort antall og dermed kan prisen senkes.
Mvh Per Inge fra olbrygging.no

Lager produsenten virkelig egne versjoner for ølbrygging eller har du modifisert kjelene selv?
 
Erlendso skrev:
Noen fakta ang. denne innretningen:
- Produsenten av denne innretningen heter Parry, holder til i England, og såvidt jeg kan se er disse laget for vann-varming
- Fullt navn på innretningen er REDONE Electric Manual Fill Water Boiler
- Her kan du kjøpe en for ca. 1300 NOK http://www.catertrade.co.uk/Red-One-ROWB24L-24L-Water-Boiler/ - At disse innretningene er "profesjonelle bryggeri" stemmer ikke. Det er termostat-styrte vannkokere.
- Fungerer sikkert til en viss grad til vårt bruk, men stiler meg skeptisk til kranen da disse er bygget for varmt vann

Jo det kan godt stemme at det er en variant av denne kokeren som også er benyttet i vårt utstyr. Som jeg har nevnt før så finnes denne i mange varianter. Den som er i vårt system er modifisert for bruk til ølbrygging. Og så er vår koker på 32 liter og ikke 24 (eller 21 som det står)
I tillegg så følger med silkar og kjøler i rustfritt stål.
 
Erlendso skrev:
Noen fakta ang. denne innretningen:
- Produsenten av denne innretningen heter Parry, holder til i England, og såvidt jeg kan se er disse laget for vann-varming
- Fullt navn på innretningen er REDONE Electric Manual Fill Water Boiler
- Her kan du kjøpe en for ca. 1300 NOK http://www.catertrade.co.uk/Red-One-ROWB24L-24L-Water-Boiler/ - At disse innretningene er "profesjonelle bryggeri" stemmer ikke. Det er termostat-styrte vannkokere.
- Fungerer sikkert til en viss grad til vårt bruk, men stiler meg skeptisk til kranen da disse er bygget for varmt vann

Denne har vel ikke temperatur regulator såvidt jeg kan se. Det kan du derimot få som opsjon på disse: http://www.alibaba.com/product-gs/469699958/Original_Series_30L_stainless_steel_electric.html
Men er det klargjort for brygging og det funker så er det jo samme hvor Per Inge får dem fra, eller hva liknende maskiner koster andre plasser. Det blir sikkert dyrere å sette totalen sammen selv...
 
Erlendso skrev:
Per Inge skrev:
Grunnen til at dette utstyret er så rimelig er at selve kokekjelen også finnes i andre spesialversjoner. Den finnes i versjoner for kaffebrygging, for te, for ris og altså for ølbrygging. Den har vært i salg i over 13 år og er kjent for å være av god kvalitet. Men når den finnes i så mange spesialversjoner så lages den i stort antall og dermed kan prisen senkes.
Mvh Per Inge fra olbrygging.no

Lager produsenten virkelig egne versjoner for ølbrygging eller har du modifisert kjelene selv?

Det er produsenten som lager versjonen for ølbrygging. Det er ikke vi som modifiserer noe. Det finnes som jeg har nevnt før mange versjoner av denne. Nå er jeg i tillegg også kommet over en versjon som benyttes til hjemmebrenning av sprit.
 
Erlendso skrev:
Noen fakta ang. denne innretningen:
- Produsenten av denne innretningen heter Parry, holder til i England, og såvidt jeg kan se er disse laget for vann-varming
- Fullt navn på innretningen er REDONE Electric Manual Fill Water Boiler
- Her kan du kjøpe en for ca. 1300 NOK http://www.catertrade.co.uk/Red-One-ROWB24L-24L-Water-Boiler/ - At disse innretningene er "profesjonelle bryggeri" stemmer ikke. Det er termostat-styrte vannkokere.
- Fungerer sikkert til en viss grad til vårt bruk, men stiler meg skeptisk til kranen da disse er bygget for varmt vann

Det sto vel ikke "Made in UK" der?, trolig er vel dette laget i kina, og de har laget variasjoner alt etter hva kunder ønsker.
Men hva er forskjellen på en termstatstyrt vannkoker og det du gjør i et rims/herms oppsett?
Kranen bør vel kanskje ikke være av plast nei, som det ser ut på bildet der..
 
Virker som en kjekk maskin, men hadde vært kjekt å vite hvor høy OG man kan ha på et brygg på 20l (uten tilsatt dme o.l.) Samt hvor fort vørter kjøles samt hvordan humlepellets fungerer i bryggeren.
 
Per Inge skrev:
Erlendso skrev:
Per Inge skrev:
Grunnen til at dette utstyret er så rimelig er at selve kokekjelen også finnes i andre spesialversjoner. Den finnes i versjoner for kaffebrygging, for te, for ris og altså for ølbrygging. Den har vært i salg i over 13 år og er kjent for å være av god kvalitet. Men når den finnes i så mange spesialversjoner så lages den i stort antall og dermed kan prisen senkes.
Mvh Per Inge fra olbrygging.no

Lager produsenten virkelig egne versjoner for ølbrygging eller har du modifisert kjelene selv?

Det er produsenten som lager versjonen for ølbrygging. Det er ikke vi som modifiserer noe. Det finnes som jeg har nevnt før mange versjoner av denne. Nå er jeg i tillegg også kommet over en versjon som benyttes til hjemmebrenning av sprit.

Kan du skaffe produktdatablad på ølbryggerversjonen?
 
neslekkim skrev:
Erlendso skrev:
Noen fakta ang. denne innretningen:
- Produsenten av denne innretningen heter Parry, holder til i England, og såvidt jeg kan se er disse laget for vann-varming
- Fullt navn på innretningen er REDONE Electric Manual Fill Water Boiler
- Her kan du kjøpe en for ca. 1300 NOK http://www.catertrade.co.uk/Red-One-ROWB24L-24L-Water-Boiler/ - At disse innretningene er "profesjonelle bryggeri" stemmer ikke. Det er termostat-styrte vannkokere.
- Fungerer sikkert til en viss grad til vårt bruk, men stiler meg skeptisk til kranen da disse er bygget for varmt vann

Det sto vel ikke "Made in UK" der?, trolig er vel dette laget i kina, og de har laget variasjoner alt etter hva kunder ønsker.
Men hva er forskjellen på en termstatstyrt vannkoker og det du gjør i et rims/herms oppsett?
Kranen bør vel kanskje ikke være av plast nei, som det ser ut på bildet der..

Alle disse er nok laget i Kina, men for forskjellige kunder. Som nevnt tidligere - disse lages i mange versjoner.
 
Erlendso skrev:
Per Inge skrev:
Erlendso skrev:
Per Inge skrev:
Grunnen til at dette utstyret er så rimelig er at selve kokekjelen også finnes i andre spesialversjoner. Den finnes i versjoner for kaffebrygging, for te, for ris og altså for ølbrygging. Den har vært i salg i over 13 år og er kjent for å være av god kvalitet. Men når den finnes i så mange spesialversjoner så lages den i stort antall og dermed kan prisen senkes.
Mvh Per Inge fra olbrygging.no

Lager produsenten virkelig egne versjoner for ølbrygging eller har du modifisert kjelene selv?

Det er produsenten som lager versjonen for ølbrygging. Det er ikke vi som modifiserer noe. Det finnes som jeg har nevnt før mange versjoner av denne. Nå er jeg i tillegg også kommet over en versjon som benyttes til hjemmebrenning av sprit.

Kan du skaffe produktdatablad på ølbryggerversjonen?
Det skal jeg nok få til etterhvert. Men det som gjør den spesiell er at denne er beregnet for å kunne stå å koke lenge og at termostaten går helt opp til 110 grader slik at denne ikke slår inn når den koker.
 
Odland skrev:
Virker som en kjekk maskin, men hadde vært kjekt å vite hvor høy OG man kan ha på et brygg på 20l (uten tilsatt dme o.l.) Samt hvor fort vørter kjøles samt hvordan humlepellets fungerer i bryggeren.

Silkaret er på 26 liter. Det betyr at du vil få plass til ca 9 kg malt. På 25 liter øl betyr dette at du vil kunne lage øl med opp til OG1080 (med et utbytte på 75%)
 
Per Inge skrev:
Odland skrev:
Virker som en kjekk maskin, men hadde vært kjekt å vite hvor høy OG man kan ha på et brygg på 20l (uten tilsatt dme o.l.) Samt hvor fort vørter kjøles samt hvordan humlepellets fungerer i bryggeren.

Silkaret er på 26 liter. Det betyr at du vil få plass til ca 9 kg malt. På 25 liter øl betyr dette at du vil kunne lage øl med opp til OG1080 (med et utbytte på 75%)
Hvilken vann/korn-ratio har du da?
 
Per Inge skrev:
Det skal jeg nok få til etterhvert. Men det som gjør den spesiell er at denne er beregnet for å kunne stå å koke lenge og at termostaten går helt opp til 110 grader slik at denne ikke slår inn når den koker.

Forsto det slik at det ikke var elektronikk på disse? så det er en fast termostat?
Hvordan håndterer man da temperaturen for mesking?, du må varme opp vann til rett temperatur, måle dette, slå av element og la maltet stå i silkaret i mesetiden?, ikke noe som sirkulerer og varmer vørter som på Speidel?

Denne enheten ser ut som den er ganske smal og høy?, derved får du også et silkar som er smalt og høyt?, antar du her også bør/må stable dette oppå kokeren for å renne den av, eller er et annet på gang?
 
Tror den kan fungere utmerket. Nimbusen som jeg har er egentlig en saftkoker som Lund teknikk i Danmark
har utstyrt med en meskekurv og ei ekstern pumpe og et slangeoppsett som gjør at du gjennom tappekranen henter
vørter fra under meskekurven og pumper det over kurven. Enkelt og pålitelig. Eneste feilen med min sak er at termostaten er såpass unøyaktig
at jeg fungerer som termostat selv.  ;D Så hvis termostaten på denne saken i tillegg er nøyaktig er den jo bedre en Nimbusen.
I tillegg vet jeg at Lund Teknikk selger pumpa og rims slangene alene, så da burde jo gå å lage rims-system av denne og.  :jaha:
Skjønner godt at "Speidel adelen" føler seg truet, hehe,,,  >:D
 
JørnP skrev:
Per Inge skrev:
Odland skrev:
Virker som en kjekk maskin, men hadde vært kjekt å vite hvor høy OG man kan ha på et brygg på 20l (uten tilsatt dme o.l.) Samt hvor fort vørter kjøles samt hvordan humlepellets fungerer i bryggeren.

Silkaret er på 26 liter. Det betyr at du vil få plass til ca 9 kg malt. På 25 liter øl betyr dette at du vil kunne lage øl med opp til OG1080 (med et utbytte på 75%)
Hvilken vann/korn-ratio har du da?

Det går jo en del vann bort i kokingen og i mesken. Men grunnlaget for regnestykket er jo hvor mye en sitter igjen med. Og her har jeg regnet på 25 liter.
 
neslekkim skrev:
Per Inge skrev:
Det skal jeg nok få til etterhvert. Men det som gjør den spesiell er at denne er beregnet for å kunne stå å koke lenge og at termostaten går helt opp til 110 grader slik at denne ikke slår inn når den koker.

Forsto det slik at det ikke var elektronikk på disse? så det er en fast termostat?
Hvordan håndterer man da temperaturen for mesking?, du må varme opp vann til rett temperatur, måle dette, slå av element og la maltet stå i silkaret i mesetiden?, ikke noe som sirkulerer og varmer vørter som på Speidel?

Denne enheten ser ut som den er ganske smal og høy?, derved får du også et silkar som er smalt og høyt?, antar du her også bør/må stable dette oppå kokeren for å renne den av, eller er et annet på gang?

Jo da du kan heise silkaret opp slik at det får renne av seg. Og det er termostat. Denne setter du f.eks på 65 grader under meskingen.
Sirkuleringen må du enn så lenge gjøre selv manuelt.
 
Tilbake
Topp