Beer Geek Breakfast

olel skrev:
Hvordan funket det med så mye flaked oats i mesken? Har forstått det som at dette egentlig er vanlig havregryn. Blei det seigt å vanskelig i forhold til sirkulering?

Hei!
Er nok en fordel å bruke litt ris skall, så du får en mer luftig mesk, det var det som ble brukt på Nøgne Ø da vi var der og brygget den. Hugser ikke forholdet, men det skal sikkert litt til.
Noen som har prøvd dette ?

KRaaen
 
Yo
Jeg brygget denne BIAB-style, så kan dessverre ikke svare på det. Har lest om å bruke risskall (rice husk?), men aner ikke hvor jeg skal få tak i det.
Det ligner veldig på vanlig havregryn, ja.
 
Jørn Hammerud skrev:
Yo
Jeg brygget denne BIAB-style, så kan dessverre ikke svare på det. Har lest om å bruke risskall (rice husk?), men aner ikke hvor jeg skal få tak i det.
Det ligner veldig på vanlig havregryn, ja.

Bryggselv har det.
 
Vet ikke hvor du får 2kg fra, men det er sykt mye i den ja. På nøgne ø fikk de suck mash pga av mye havregryn.
 
MagnusU.V skrev:
54269693-46d5-62f3.jpg

Her fikk han de 2 kg ifra
Jeg stukker også over den mengden
Vil ikke det bare føre til stuck mash
 
Planen er å la meg inspirere av denne ølen, så jeg justerer nok ned mengden havregryn vesentlig. Oppsettet mitt takler det neppe. Har slitt med stuck mash tidligere, og ser ingen grunn til å gjenta den fiaskoen... Takker for svar.
 
Ser den, men hvis du bruker Bjørns store havregryn, og hiver dem på toppen av mesken, er det faktisk ikke så ille. Det er grynene som gir "tykkelsen" på bgb.
 
Utbyttet går ned om man bruker umølla store havregryn. Har brygga med havregryn kommersiellt 2 ganger og begge ganger (forskjellige bryggerier) er det brukt lettkokte som har gått i mølla sammen med resten av malten. Ville hellet kontra med å bruke Rice Hulls som en fail safe og hatt treig avrenning for å ikke tette maltsenga for mye.
 
Det er også en idé å kjøre et beta-glukan-meskesteg på 40 °C i ca. 20 min.
 
Jon vold skrev:
Gahr skrev:
Det er også en idé å kjøre et beta-glukan-meskesteg på 40 °C i ca. 20 min.

Hvordan vil et beta-glukan steg påvirke mesken ved tilsetting av store mengder havregryn?

Det vil være med på å bryte ned beta-glukaner i havregrynene, som er det som gjør at mesken blir "sticky".
 
Brygger i morgen. Har justert oppskriften etter eget forgodtbefinnende (det er jo noe av det som er artig med denne hobbyen, å ikke klone 100%) og har nedskalert havregrynene til ett kilo. Fortsatt mye havregryn, synes jeg, har hatt stuck mash på 700 gram tidligere. Prøver å meske på 40 grader i 20 minutter, jeg. Takker for tipset!
 
Gahr skrev:
Det er også en idé å kjøre et beta-glukan-meskesteg på 40 °C i ca. 20 min.

Et lite spørsmål til dette - vil det da funke best å starte med bare vann og havregryn på 40C  i 20 min, og først etter det fylle på med malten og øke temperaturen, eller er det bedre å ha alt oppi fra starten?
 
TorsteinO skrev:
Gahr skrev:
Det er også en idé å kjøre et beta-glukan-meskesteg på 40 °C i ca. 20 min.

Et lite spørsmål til dette - vil det da funke best å starte med bare vann og havregryn på 40C  i 20 min, og først etter det fylle på med malten og øke temperaturen, eller er det bedre å ha alt oppi fra starten?

Jeg ville ha kjørt malt og havregryn sammen fra starten av slik at enzymene i malten får jobbet litt med havregrynene.
 
Bjarte H skrev:
TorsteinO skrev:
Gahr skrev:
Det er også en idé å kjøre et beta-glukan-meskesteg på 40 °C i ca. 20 min.

Et lite spørsmål til dette - vil det da funke best å starte med bare vann og havregryn på 40C  i 20 min, og først etter det fylle på med malten og øke temperaturen, eller er det bedre å ha alt oppi fra starten?

Jeg ville ha kjørt malt og havregryn sammen fra starten av slik at enzymene i malten får jobbet litt med havregrynene.

+1 Uten maltet lager du bare havregrøt...
 
Bjarte H skrev:
TorsteinO skrev:
Gahr skrev:
Det er også en idé å kjøre et beta-glukan-meskesteg på 40 °C i ca. 20 min.

Et lite spørsmål til dette - vil det da funke best å starte med bare vann og havregryn på 40C  i 20 min, og først etter det fylle på med malten og øke temperaturen, eller er det bedre å ha alt oppi fra starten?

Jeg ville ha kjørt malt og havregryn sammen fra starten av slik at enzymene i malten får jobbet litt med havregrynene.

Ah, selvsagt, takker :)
 
Men for å gjøre det noe mer lettvindt for oss som ikke har oppvarmingssystem for mesken så lurer jeg på om det vil fungere å blande halvparten av maltet og vannet med havregrynene på 40 grader i 20 minutter og så etterfylle med resten av maltet og varmt vann for å heve temperaturen til normal mesketemperatur.
 
Tilbake
Topp