Beergun og holdbarheit

Vurderer å kjøpe mottrykksfyllar og Beergun virkar som eit opplagt val. Men kor lang haldbarheit får øl som blir tappa med beergun før det blir teikn på oksidasjon? Men min jalla-metode med flexi-tap er det berre eit par veker.
 
Du fyller co2 førs så du får ikke luft til ølet.
Jeg kjøpte en selv men er ikke mekti imponert, det dreier seg om å tappe med så lavt trykk at det ikke skummer, er ikke det mulig med tappetårn ?
Oddvar
 
Har du eit inntrykk av holdbarheiten til ølet du tappar? Når eg har tappa med veldig lavt trykk frå flexi-tap på kjølerom slik at det nesten ikkje skummar i heile tatt, er likevel ikkje holdbarheita meir enn 2-3 veker. Åpenbart ein dårleg metode.
 
Når du snakker om flexi-tap, mener du da noe sånt?:

FLEXITAP.jpg


Da kommer det absolutt oksygen med i ølet. Hvis du ikke har beergun men likevel vil prøve noe, så kan du også forsøke å koble en slange til flexi-tap'en slik at flasken fylles fra bunnen av. Som Oddvar nevner så bør du fylle flasken med CO2 først. Og det er vel det Beer Gun klarer å gjøre alt sammen. Kanskje Joakim kan lyse oss opp litt, jeg mener han har en sånn.
 
Da var sikkert det grunnen. Har du også en slange med en liten kran/ventil som du kan koble til CO2-flasken? Da kan den dyppes ned i tomflasken, litt psssshhht, og så fyller man på ølet.
 
Ser at Espen i utgangspunktet vurederer en mottrykksfyller. Beergun er vel egentlig ikke en mottrykksfyller. Jeg stod selv mellom valget og da jeg fikk vite at Beergun skummet litt, valgte jeg mottrykkfylleren. Denne har jeg brukt selv, enkel i bruk og skummer ikke.

bjorf
 
Espen Lothe skrev:
Har du eit inntrykk av holdbarheiten til ølet du tappar? Når eg har tappa med veldig lavt trykk frå flexi-tap på kjølerom slik at det nesten ikkje skummar i heile tatt, er likevel ikkje holdbarheita meir enn 2-3 veker. Åpenbart ein dårleg metode.

Det var vel meg du spurte ?
Jeg har ikke tappet med CO2 tilkoblet, bare tappet i flske for å ta med i stua og drikke det samme dag bruker du den slik den skal kan det ikke bli annet enn bra.
Oddvar
 
Jeg har heller ingen erfaring med holdbarheten av øl som er tappet med Beergun, men jeg har en Beergun( bombe ::))

Her er noen siklebilder.

http://ringnesherre.blogspot.com/2007/01/blichmann-beergun.html
 
Ja, drikk ein ølet i løpet av kort tid er det ikkje så stort poeng å investere dyrt. Sikkert vesentleg forbetring det du Eduard foreslår.
Bjorf, kva for ein har du kjøpt? Eller har du mekka sjølv?
 
Nei, jeg har ikke mekka sjøl. Den jeg har brukt hittil, har en bryggekompis gjort, og den har fungert greit. Når jeg skal ha en til meg selv, kjøper jeg da er differansen ikke så stor i forhold til ferdigmekket. Rustfrie deler koster også, dessuten blir den selvlagede tyngre og mer klumpete. Har benyttet slik fyller til alt øl vi har laget og ikke merket noe i forhold til holdbarhet.

bjorf
 
Beergun fungerer jo som motrykksfyller dersom man kobler CO2 til den, da fyller fyller man flasken med CO2 først.

Richard
 
Er det sant? For bygger man faktisk opp trykk i flasken eller gir man bare en dott gass slik at luft slipper ut av toppen med én gang? Man bygger ikke opp noe mottrykk.
 
Skal forsøke forklare hvordan mottrykksfylleren virker.
Konstruksjon:
Fylleren har tre slange-tilkoblinger. Overst en for brygg og en for co2, og den nedre for "utlufting". Alle er utstyrt med kuleventil. CO2 flasken er koblet til både fyller og Keg, og gir derfor samme trykk til begge.
Nedre del av fyller består av ett dobbeltrør som er ført gjennom en kork. Inner-røret er koblet mot de øver ventilene og rekker mot bunnen av flaska. Ytter-rører er så vidt ført gjennom korken, og skal slippe gass ut av flaska, gjennom nedre kuleventil.
Virkemåte:
Alle ventiler er stengt og fylleren trykkes på flaske. Co2-ventilen åpnes, flasken fylles med co2 og man oppnår likt trykk både i flaske og Keg. Deretter stenges co2-ventil og ventil fra Keg åpnes. Brygget vil ikke renne nedi flaska pga overtrykk i denne. Man åpner i tillegg "utluftings"-ventilen forsiktig og når man slipper gass ut, fylles denne etter med brygg. Når flaska er full, stenges denne ventilen, deretter ventilen fra Keggen og fortsetter med neste flaske.

På bildet ser man ikke nedre ventil. De to øvre er erstattet med en T-ventil, dvs 2-veis for både co2 og Keg. (Slik ventil fungerer mye bedre for meg, og når bare denne koster ca 500,- hos rørlegger, mekker jeg ikke selv)

bjorf
 
Eduard skrev:
Er det sant? For bygger man faktisk opp trykk i flasken eller gir man bare en dott gass slik at luft slipper ut av toppen med én gang? Man bygger ikke opp noe mottrykk.

Jepp man kan koble til ekstra kit til BeerGun, og da fyller man flasken først med CO2. Da bør det holde noen mnd i flasken.

Richard
 
Kjøper du bare beergun trenger du i tillegg ølutkobling til cornelius, eller du bare setter på slangen når du trenger den, ett T-stykke for gassen, eller at du har flere gassuttak,
og en slangenippel for gasslangen med 1/4 " gjenger for å koble gass til beergun.
Beergunn stikkes så ned i flaska, litt gass fylles så i flaska, deretter øl, cluuet er st det ikke kommer luft først fordi ventilen er på enden av ølrøret, evt. plasking med øl vil da skje i co2 og ikke luft.
du legger fra deg alt og setter på en kork, enkel hådtering i forhold til betjeninhen av en mottrykksfyller.

Greier du å lage en mottrykksfyller selv vil jeg påstå du greier å lage en beergun.
Du trenger et 10 mm rør og et 6 mm, et 10 mm bend med klemkobling, ventil for gassen og en fjær , og noe til hendelen og tettningen.
Eneste tettning du trenger er i enden av ølrøret, jeg trodde det var tettning mellom bendet og ølrøret, derfor kjøpte jeg en, men det er det ikke, så noe gass siver ut mellom ølrøret og bendet når du opner for gass men letteste veien er gjennom røret og ned i flaska.

Jeg vet ikke hvor lenge ølet vil holde seg hvis du bruker tappetårn å fylle fra med co2 i flaska, noe kontakt blir det da med luft.

Noen som har prøvd.
 
Bjorf skrev:
Man åpner i tillegg "utluftings"-ventilen forsiktig og når man slipper gass ut, fylles denne etter med brygg. Når flaska er full, stenges denne ventilen, deretter ventilen fra Keggen og fortsetter med neste flaske.

Et lite tips fra en som har bada i øl :eek: etter bruk av mottrykksfyller. Når flaske er full stenger du for både CO2 og øl på toppen av fylleren. Utluftingsventilen kan stå åpen til du har spylt neste flaske med CO2. I begynnelse stengte jeg utluftingsvenilen først og da jeg ved et par tilfeller glemte å stenge CO2 tilførselen kom innholdet opp i en viss fart da flaska ble tatt av korken.
I tillegg vil jeg anbefale at fylleren settes i et stativ slik at man har frie hender til alle operasjonene. Jeg bruker selv et gammelt borstativ. Fungerer ypperlig.

Rune GE
 
Ja, hvis man har mange ventiler gjør man lett feil. Likevel. Når trykk er oppnådd på flaske, stenger man alltid co2 og åpner for brygg. Disse skal aldri være åpne samtidig. Det fine med ferdigmontert/kjøpt, er at den er utstyrt med T-ventil, dvs en ventil der man kan velge enten brygg eller co2.

bjorf
 
Eit lite tips til dei som brukar BeerGun til flaskefylling er å kjøle ned flaskene som ein skal fylle på til samme tempratur som ØL'et har, då vil ein ikkje få skum, og ein kan fylle flaskene mykje raskare.
 
Richard skrev:
Eduard skrev:
Er det sant? For bygger man faktisk opp trykk i flasken eller gir man bare en dott gass slik at luft slipper ut av toppen med én gang? Man bygger ikke opp noe mottrykk.

Jepp man kan koble til ekstra kit til BeerGun, og da fyller man flasken først med CO2. Da bør det holde noen mnd i flasken.

Richard

Ønsker meg også en måte å fylle over ølet fra fat til flaske.. til gaver og fester. Og også til oppbevaring for å frigjøre fat-plass til neste brygg.

Petit mener at Beer gun er mye enklere enn en mottrykksfyller (varenummer 8125). Har sett noen filmer på Youtube og det set ut som Beergun er greiere i bruk, men ideen med mottrykksfyller ser også veldig fiks ut! Begge deler søler litt.

Kan man altså få en ekstra pakning el.l. til beer-gun så den git mottrykk i flaska? Har noen et link til dette?
 
Tilbake
Topp