Begynne med Corneliusfat

Heihei kjære ølvenner!

Jeg er som mange andre endelig blitt lei av flaskevasking. så nå vurderer jeg og kjøpe kegs.
Har ikke allverden med penger for øyeblikket så jeg lurte på om man absolutt må ha co2 med en gang.
Funker det å karbonere med sukker og så bruke "ut på tur" co2 dispenser med en picnic tappekran?
brannslukningsapparat får heller komme siden.


Sindre
 
Hei!

Det går an å karbonere med sukker på corneliusfat, men:

Den enkleste måten å få lokket pottetett på, er å trykksette tanken. Da presses lokket på plass. Har opplevd at lokket ikke er tett når det ikke er trykk på tanken. I tillegg er det ikke mye gass på en ut-på-tur-patron. Hvis man regner ca. 2-3 gram co2 pr. liter som skal tappes, går det fort maaange patroner.

Så, jeg ville brukt flasker til det lar seg forsvare å kjøpe co2-flaske/regulator. Selv bruker jeg 425-grams flasker fra Claes Ohlson, og en regulator fra humle.se - dette fungerer brillefint. Candirect selger også relativt rimelige regulatorer/flasker.

Jo
 
Jeg bruker regulator fra humle.se (http://shop.humle.se/se/art/regulator-med-trapetz-adapter-typ-2-till-425-g-kolsyrepatron.php). Jeg bruker en blanding av wassermax-flasker (fra Claes Ohlson) og sodastream-flasker (fra Expert). Disse er like nok til at de passer på samme adapter.

Hvis du regner pris pr kilo co2, er det ikke sikkert dette er den rimeligste løsningen - men for meg er praktisk å bruke flasker som er lett tilgjengelig.
 
Blir ikke så ille med brannslokningsapparat heller..

Jeg betalte 750 for e ombygd 2kilos flaske med gass.

regulatoren der koster 1095, frakta blir dyr, og en regulator i norge koster ca 850

så ca, 750+850 = 1600
1095 + frakt + kullsyreflasker = nesten samme prisen

Man kan finne rimeligere regulatorer hos Candirect.de, samt kegkits.com (de leverer med europeisk kobling om du sier ifra)

Men Utpåtur, jeg kjøpte en slik, og bygde den om så jeg kunne bruke rimeligere patroner, men siden man bruker litt gass nå og da for å trykksette fatet, ogsåvidere, så blåser man fort ut noen patroner ja.
 
Ja kanskje jeg heller skal kjøpe en liten haug med fat på denne lønninga å så gå for brannslukker på neste ølnning. :) takk for gode svar
 
Jeg likte godt det nye ordet du har funnet opp: "Ølninng" ! :)  Kan vel fra tid til annen føles som at lønnen går med til bryggehobbyen! ...

MVH

Morten M
 
Oddvar Demmo skrev:
Jo skrev:
sodastream-flasker (fra Expert). Disse er like nok til at de passer på samme adapter.

Er det slike du mener (bildet) ?

Tror den du har avbildet der er litt mindre enn de jeg bruker? Skal være 425 gram. Har dessverre ikke bilde - men det er den flasken du får hvis du spør etter CO₂ til sodastream/brusmaskin.

Edit: fant til og med en link: http://www.elkjop.no/product/hus-hjem/sodastream/1032120770/sodastream-gasspatron
249,- er inkl. pant for flasken.

OG, OBS! Skrev Expert, mente Elkjøp :(
 
kjøp med realase valve. da kan du slippe ut overtrykk av fatene. Det viktigste er at disconektene er av ballock typen, plast eller metall er en smaksak
 
Du kan plukke opp en billig regulator på Ebay, fikk akkurat tilslag på en etter tips fra Henning1.

Det ligger ikke flere regulatorer fra denne selgeren akkurat nå, men de dukker tydeligvis opp med jevne mellomrom. 150 for regulatoren og 150 i frakt (maks), så du slipper moms. Så får vi se hvordan den fungerer i praksis. Henning1 var i alle fall svært fornøyd.

Edit: Fikk akkurat halve frakten tilbake på konto, da det kostet mindre å sende. Hyggelig!
 
Jeg tror ikke det er noe toll på dette, men du må betale innførsels-mva. Så da kan du jo legge på 25% på fat+frakt. I tillegg kommer det vel et fortollingsgebyr eller hva det kalles som det er nevnt andre steder på forumet. Tror ikke det er mye.

Du kan bruke kalkulatoren på toll.no for å beregne sånn ca hva det blir.

http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564
 
:jaha:
Brukte den kalkulatoren og kom fram til at 4 19 l fat, med frakt og moms ble 1791 kr.
Det blir 447.75 pr fat!  :biersmile:
Absolutt grei pris, eller hva?
 
sjekke med de som nettopp har tatt inn noen paller med slike fat, hvordan det ble?, FredT her sørpå iallefall.
 
Ja, jeg tok hjem fra Candirect.de en pall = 60 stk. brukte Cornelius - fat i toppstand vil jeg hevde. De ivrigste som ikke kunne/ville vente til jeg fikk endelig fortollingsregning fra min speditør betalte kr 350,- per fat. De fikk da plukke ut de fatene de ønsket (men alle var bra,  så det var igrunnen ikke noe å tjene på det) De mere sindige ventet til jeg visste eksakt pris, og de betalte kr 300,- per at - alt inkl.
Det kan bestilles både 20/40/60 fat fra Candirect - da det går akkurat 20 fat i et lag på en pall. Fraktprisen stiger sikkert litt per fat ved mindre enn 60, men uansett tror jeg de kommer hjem til en gunstig pris. Fyren snakker greit engelsk, og virker svært imøtekommende og hjelpsom. Man må selvsagt forskuddsbetale for fat og frakt hjem til Norge.

mvh

FredT
 
Hadde jeg bodd på østlandet eller i nærheten av Trondheim hadde jeg kastet meg med på en fellesbestilling av fat.
Men her oppe i nord med store avstander og færre bryggere er det værre å organisere noe slikt.
Derfor synes jeg at 450 kr fatet var en grei pris.
 
Tilbake
Topp