Begynne salg av øl uten å registrere seg som et bryggeri?

Er det virkelig så mye som skal til? I såfall tror jeg ikke jeg gidder å begynne med noe som helst. Med den lille skalaen jeg hadde tenkt meg hadde jeg nok måttet holde på i 20 år for å tjene igjen det som er betalt  :(
Da får jeg heller gå i minus og bruke av lønna mi når jeg får meg jobb.
Hvor mye tror dere jeg må ut med for å få et lignende oppsett som dette?
http://www.youtube.com/watch?v=knWHamYxN5s


Ser for meg at jeg bruker kobber-rør istedet for CPVC ( eller hva det nå enn heter ) som han har brukt der.
 
Ikke noe seriøst bidrag til diskusjonen, men basert på alt som skrives om byråkratiet for å gjøre dette ser jeg for meg en ny type konsulent. Nemlig en som kan hva som skal til for å starte et kommersielt bryggeri.
Minner meg om det året vi bodde i Spania hvor de har en slags advokat-light som kan hva som skal til ovenfor det spanske byråkratiet.
 
Foreslår at du heller begynner med hjemmebrygging i mindre skala og gir bort øl når du får besøk. Det blir nok mye billigere og artigere enn å skulle produsere og selge og du får masse fornøyde venner og bekjente, som sikkert stiller med mat og andre ting når du har øl:)
 
300 000,- til hva .. ? penger man må ut med, uten tanke på lokale,bryggutstyr osvosv.. hva går de 300 000 til ?

Du trenger næringsmiddelgodkjente lokaler, depositum til toll og avgifter, innkjøp av råvarer, godkjente etiketter, kvalitetsrutiner osv osv.
 
Jeg mistenker vel at Neeach kanskje vil få litt trøbbel om man legger opp til kjøp/salg av alkohol der.
 
Stemmer (dessverre) i forslaget om å gi bort ølet, om en ikke går "all in". Og "all in" i dette markedet er høy risiko, da det er mange om beinet om dagen. Som en aksjespekulant sa: når taxisjåførene begynner å kjøpe aksjer, da er det på tide å trekke seg tilbake ;) Men for all del - i alle markeder er det alltid plass til dem som er "litt flinkere", og jobber "litt hardere"!

Å gi bort er moro det, og så kan en kanskje få mange fine gaver tilbake - grønsaker fra bonden, brød fra bakeren, fisk fra fiskeren osv. Kan jo fort bevege seg mot en gråsone dette også, men alt kan kanskje ikke være blendahvitt heller! :)
 
Ser tråden starta for mange år sia men at den ruller og går med ujamne mellomrom. Jeg har brukt 7-800 000 kr på å oppjustere lokaler, bore etter vann, oppgradere det ekektriske, kjøpe brygghus og annet utstyr som trengs i forbindelse med det å brygge øl, prøving og feiling. Man må også ha mer enn et par sekker malt og et par kasser med tomflasker også når man starter opp, jeg kjøpte inn 4000 flasker og 2 tonn malt. Frakt er ikke akkurat veldig billig det heller :) Er nå i full gang med salg, særlig i sør men har gårdsbutikk slik at de i nærmiljøet her nord også har en mulighet til å handle øl. Kan nok ikke leve av dette verken i år eller til neste år men det er gøy og kombineres glatt med det jeg tjener penger på. Ha en fin dag - nå skal en deilig Session IPA over i kokekaret! *løpe*
 
Gledelig at det går bra.
Sikkert mange her med meg som ønsker mye mer info og bilder
 
Ser tråden starta for mange år sia men at den ruller og går med ujamne mellomrom. Jeg har brukt 7-800 000 kr på å oppjustere lokaler, bore etter vann, oppgradere det ekektriske, kjøpe brygghus og annet utstyr som trengs i forbindelse med det å brygge øl, prøving og feiling. Man må også ha mer enn et par sekker malt og et par kasser med tomflasker også når man starter opp, jeg kjøpte inn 4000 flasker og 2 tonn malt. Frakt er ikke akkurat veldig billig det heller :) Er nå i full gang med salg, særlig i sør men har gårdsbutikk slik at de i nærmiljøet her nord også har en mulighet til å handle øl. Kan nok ikke leve av dette verken i år eller til neste år men det er gøy og kombineres glatt med det jeg tjener penger på. Ha en fin dag - nå skal en deilig Session IPA over i kokekaret! *løpe*

Meget bra at noen tar steget ut på hobbyen sin. Men fort en million da for å starte opp et microbryggeri..

Hvilket merke er brygghuset ditt og hvor store batcher kan du brygge på det ?

Mvh
Easybrew
 
Meget bra at noen tar steget ut på hobbyen sin. Men fort en million da for å starte opp et microbryggeri..

Hvilket merke er brygghuset ditt og hvor store batcher kan du brygge på det ?

Mvh
Easybrew
Jeg kjøpte hos Elite Steel Fabrications (tror jeg), var en mellommann her i Norge som fiksa alt for meg :) Brygger max 180 liter pr gang, 4 ganger i måneder.
 
Tilbake
Topp