Billig pumpe som tåler varm vørter

Har noen et tips om hvor jeg kan få tak i en enkel og billig pumpe som også tåler litt høye temperaturer (60-80C) tenker da på noe man kan få tak i på biltema, Clas Ohlson eller lignende, den trenger ikke være så kraftig heller.
Tenker å prøve å sirkulere vørten under mesking i et BIAB oppsett for å prøve å få litt høyere utbytte.
 
Takk! Så ut som en god pumpe til mitt formål :) men jeg så egentlig for meg noe enda billigere i første omgang, pga studentøkonomi og at jeg ikke har testet om dette faktisk fungerer som jeg har tenkt.
 
Eirik Furenes skrev:

Støtt din lokal bryggebutikk, bra det.
Men jeg klarer ikke å la være å reagere på denne her.

Denne pumpen koster 115.66 NOK fra ebay, inkl frakt:
http://www.ebay.com/itm/Solar-12V-D...99?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ac7f0c3fb
strømforsyningen finnes på CO til 149 NOK:
http://www.clasohlson.com/no/Batterieliminator/36-4447

Greit, bryggeland sin "tilbud" inkluderer koblingene, men hvordan forsvarer man en salgspris på 849 kroner ?


Som allerede nevnt i tråden, det finnes flere varianter av slike småpumper på ebay.
Plukk en som er foodgrade, og tenk om du trenger self-priming eller ikke til dit eget bryggeoppsett (den på Bryggeland er ikke det, tror jeg)
 
På pumpen står det "Maximum Rated Current: 500MA", vil ikke det si at eliminatoren fra DealExtreme på 1A vil være for sterk?
 
Geir Ove skrev:
Nei. Enheten trekker det den trenger. Dwt er spenningen Volt som er viktig.

Dette vet jeg ikke mye om, men kan det ikke være et problem om antall ampere pumpen trekker er større enn antall ampere som adapteret gir?
 
Lager skrev:
Geir Ove skrev:
Nei. Enheten trekker det den trenger. Dwt er spenningen Volt som er viktig.

Dette vet jeg ikke mye om, men kan det ikke være et problem om antall ampere pumpen trekker er større enn antall ampere som adapteret gir?

Jo, men i dette tilfellet trekker pumpen 0,5A mens strømforsyningen kan levere et dobbelte!
 
Er ihvertfall tydelig at Ebay er stedet å handle slike ting billig. ;D Overraskende prisforskjeller fra norske butikker. Selv med eventuell frakt og toll/moms. Men hva betyr det at den har self priming?
 
Viljar skrev:
Er ihvertfall tydelig at Ebay er stedet å handle slike ting billig. ;D Overraskende prisforskjeller fra norske butikker. Selv med eventuell frakt og toll/moms. Men hva betyr det at den har self priming?

Self priming betyr at den klarer å suge væsken inn til pumpen selv. Det motsatte, og mest vanlige, er at man må sørge for at væsken får renne ned og inn i pumpehuset før pumpen slås på.
 
Lager skrev:
Geir Ove skrev:
Nei. Enheten trekker det den trenger. Dwt er spenningen Volt som er viktig.

Dette vet jeg ikke mye om, men kan det ikke være et problem om antall ampere pumpen trekker er større enn antall ampere som adapteret gir?

Absolutt, dersom strømforsyningen ikke leverer nok effekt vil spenningen mot pumpen falle, og du vil få redusert hastighet på pumpen.
Dette vil også belaste strømforsyningen slik at sjangsen for at den ryker er stor. Noen pumper kan også få varmgang ved for lav spenning og gå i stykker.
Det er derimot ingen ulemper forbundet med en overdimensjonert strømforsyning så lenge spenningen er riktig. Det vil bare senke belastningen på strømforsyningen, og forlenge levetiden på den.

Slangetilkoblinger finnes også på ebay f.ex http://stores.ebay.co.uk/dailyappli...5144013&_sid=993759843&_trksid=p4634.c0.m322 Eller en kan kjøpe en pumpe med slangetilkobling i steden for gjenger. Men, da mister en litt fleksibilitet i tilkoblingsmåten.

Jeg fikk forresten med et ekstra pumpehus når jeg kjøpte en av samme type som den bryggeland pumpa. Så jeg har begge varianter. Tror det bare var en feil fra selgeren, eller er det andre som har opplev det?
 
Man får adaptere spm har variabel spenning på 7.5 9 og 12 V for 5 $ på ebay gratis levert.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Viljar skrev:
Har noen et tips om hvor jeg kan få tak i en enkel og billig pumpe som også tåler litt høye temperaturer (60-80C) tenker da på noe man kan få tak i på Biltema, Clas Ohlson eller lignende, den trenger ikke være så kraftig heller.
Tenker å prøve å sirkulere vørten under mesking i et BIAB oppsett for å prøve å få litt høyere utbytte.
Jeg kjøpte en Iwaki klone på ebay, funker som bare det, 220V så slipper du rælete omformere. Kosta vel ca 200 kroner.  søk på Iwaki så finner du en masse alternativer, velg en som sender gratis til Norge. Vi bruker den til å pumpe vann fra HLT.
 
Ser at de pumpene som er nevnt har litt forskjellig "spec", noen pumper ca 2ltr i minuttet mens andre tar opp til 6ltr, hva er anbefalt?
 
Tilbake
Topp