Birger Eriksen-dagen

Jeg har ikke tenkt å fyre opp tidlig. Satser på fyr på kjelen etter jobb i morgen, så får vi se om vørteren er brygget ferdig før midnatt. Erfaringsmessig er brygging av Birger Eriksen en seig økt som gjerne tar mer tid enn planlagt.

Fyller ut regnearket når fasit er klar.
 
Siden jeg aldri har vært i nærheten av å brygge noe så her tungt før må jeg høre med dere Birger-eksperter: Jeg tenkte å bitre med Enigma-humle, men ser at den har høyt Cohumulone-innhold. Siden jeg skal opp i over 100IBU, burde jeg kanskje ha det i bakhodet? Det sies at høy cohumulone gir en mer utpreget bitterhet. Men vet jo at dette kommer til å bli en øl med høy FG, så kanskje det bare er en fordel? Skjærer gjennom sødmen lissåm
Flaut, ser jo at dette NETTOPP ble diskutert. Navlen min er vel beskuet i opptakten til min Eirik-sen
 
Melder meg på i år også. Henter maltet på vei hjem fra jobb, så det blir en lang kveld. Gleder meg.
Lykke til. Var veldig morsomt i fjor med alle som var med. Herlig prosjekt!
 
Er godt igang, plukket einer på vei hjem fra jobb, har veid opp og knust. Starter med einer i vann i bryggeren i kveld, havregryn før frokost og resten etter frokost i morgen tidlig, så får det stå og kose seg til kvelden og noen timer kok.
Planen var å være helnorsk, men så glemte jeg å kjøpe puffet hvete, så da ble det en halvkilo tysk hvete oppi.
Orker ikke den kjempejobben jeg hadde i fjor (trippelmesk), så jeg lager en liten nok batch til at alt får plass på en gang. Beregner 16 liter i gjærkaret.
 
Meskevann under oppvarming i Bergen.

Er litt bekymret for kokingen i dag. Pleier å koke ute på terrassen, men dersom det blir tilsvarende snøstorm som i går så kan det bli en utfordring.
 
Jaja, det var den dagen. Først hadde den ene stillskruen på mølla falt ut, så jeg måtte knuse malten på nytt. Så datt bunnen av maltrøret ut, så all malten ligger i bunnen. Da blir det en deilig kombinasjon av stuck mash og øsejobb, og en lang kveld etter jobb.
 
Tilbake
Topp