Birger Eriksen-dagen

Jaja, det var den dagen. Først hadde den ene stillskruen på mølla falt ut, så jeg måtte knuse malten på nytt. Så datt bunnen av maltrøret ut, så all malten ligger i bunnen. Da blir det en deilig kombinasjon av stuck mash og øsejobb, og en lang kveld etter jobb.
Du får trøste deg med at det ikke var alt av krigsmateriell som var i så god stand i 1940 heller.
 
Litt lektyre for dere som sitter og vokter over meskekjelen i dag. Kanskje Leif kan bli navnet på brygget hvis det ikke når opp til Birgers nivå?

 
Hmm, ser at Lallemand Diamond har alkoholtoleranse på 13%. Da har jeg kanskje løst problemet uten å måtte kveike Birger'n. Så har jeg ikke laga undergjæret versjon av stout før, er vel Baltisk Porter det heter?
 
Litt lektyre for dere som sitter og vokter over meskekjelen i dag. Kanskje Leif kan bli navnet på brygget hvis det ikke når opp til Birgers nivå?

Vi har jo allerede et navn for slike brygg (se første post i tråden). Men det er en flott historie. Folk kan jo i praksis kalle ølet sitt hva de vil. :)
 
Første utfordring. Sveist overgang mellom drill og mølle knakk og jeg har kvernet tre kilo malt med en rørtang. Når er jeg endelig klar for andre mesk.

Fordelen er at jeg kan kjøpe meg ny mølle :D
Om rørtangen svikter kan du knuse ett og ett korn med hammer.

Men seriøst: Det hørtes både slitsomt og lite ergonomisk ut. Ny mølle er nok tingen. Jeg har en billig mølle som egentlig kom med sveiv, men monterer man ikke den sveiva, så er det bare å koble på batteridrillen i chucken, som om kverna var et bor, og sette i gang.
 
Drøyt 8 timer siden start. Men nå er Eriksen på plass i gjæringsdunken. Endte med 15 liter til gjæring. OG 1.120 borger for stiv promille utover høsten en gang.

Da var det bare den morsomme delen igjen. Det vasker seg vel ikke sjøl denne gangen heller. Svidd seg greit i bunnen av bryggeren.
 
Drøyt 8 timer siden start. Men nå er Eriksen på plass i gjæringsdunken. Endte med 15 liter til gjæring. OG 1.120 borger for stiv promille utover høsten en gang.

Da var det bare den morsomme delen igjen. Det vasker seg vel ikke sjøl denne gangen heller. Svidd seg greit i bunnen av bryggeren.
Samme OG som jeg fikk etter mye jobbing i fjor (tror jeg kokte i over 3 timer for OG på 1.120, noe som altså er unødvendig for å kalle det en Birger Eriksen). I år sikter jeg mot OG på 1.110. Maltet treffer maskinen en gang mellom kl 16 og 17 for min del.
 
Tilbake
Topp