Blande europeisk og amerikansk humle

TorfinnS

Norbrygg-medlem
jeg sitter med inntrykk av at amerikanske humler er mer aromatiske enn europeiske humletyper. Hvordan er det da å blande slike typer? Vil europeiske humler kommer helt i skyggen av de amerikanske humlene? Tenker her på c typene blant annet. Vil citra og saaz eller ekg være en ok kombinasjon, for eksempel? Har noen restehumler som jeg tenkte å bruke i en reste ipa. Blant annet amarillo, ekg, fuggles,perle og crystal.
 
Jeg synes Cascade og EKG er en knall kombo. Europeiske humler er mer delikate, så det gjelder å finne rett mengde i forhold til hverandre, da amerikanske humler er stikk motsatt...ofte overveldende i smak og aroma og blir veldig fort dominerende...
 
Klipp og lim fra en annen tråd;

Hei jeg skal lage 7fjell småtøs, det jeg lurer på etter og sett på siden dems er humle skjema
Hops:
Summit @ 60 min. to hit target IBU
0,89 g/l Saaz @ 15 min.
0,22 g/l Amarillo @ 15 min.
0,89 g/l Saaz @ 2 min.
0,22 g/l Amarillo @ 2 min.
 
Klipp og lim fra en annen tråd;

Hei jeg skal lage 7fjell småtøs, det jeg lurer på etter og sett på siden dems er humle skjema
Hops:
Summit @ 60 min. to hit target IBU
0,89 g/l Saaz @ 15 min.
0,22 g/l Amarillo @ 15 min.
0,89 g/l Saaz @ 2 min.
0,22 g/l Amarillo @ 2 min.
Her er nettopp det jeg er ute etter. 4 deler saaz og en del amarillo. Kanskje man kan bruke dette som en tommelfingerregel? 4:1 europeisk/amerikansk. Bekrefter det inntrykket jeg har hatt av humle.
 
Interessant den kombinasjonen av saaz og amarillo med fire ganger så mye av saaz som amarillo. Har ikke smakt småtøs, men det ser godt ut:).

Har også brukt cascade og ekg, og det fungerer fint. Samme med cascade og bramling cross.

Det er vel bare å prøve seg fram. Men du skal nok bruke en god del mer av de europeiske, og særlig av de tyske edelhumlene. Amarillo og Cascade er gode kandidater blant de amerikanske. Jeg er litt mer usikker på Citra - men jeg veit jo ikke.
 
Sist redigert:
Har faktisk brygget småtøs tidligere. Det er et meget godt og lettdrikkelig (sommer) øl.
 
10971A05-31B9-4CFF-B72C-B239265D73F8.png Her er humleskjema til nøgne ø global pale ale. Her har da de amerikanske overtaket? 5g ekg vs 80g cascade. Vil ikke ekg drukne helt?
 
Gammel tråd, men prøver likevel. Har Cascade og EKG i fryseren. Noen med erfaring med denne kombinasjonen i en lager?
 
Gammel tråd, men prøver likevel. Har Cascade og EKG i fryseren. Noen med erfaring med denne kombinasjonen i en lager?
Ikke akkurat cascade, men centennial som sies kan byttes med cascade. Ikke i lager heller for så vidt :D, men en Britisk Golden ale jeg brygger som er lys og «lagerish». Der bruker jeg EKG/Golding sent i kok, og Centennial (og Columbus) i WP @ 75 grader. Fungerer svært bra det synes jeg …
 
Gammel tråd, men prøver likevel. Har Cascade og EKG i fryseren. Noen med erfaring med denne kombinasjonen i en lager?
Ikke i en lager, men som @MonoBryggeriet har jeg brukt den i enkelte britiske øltyper. Det er en veldig fin kombinasjon, og jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle funke i en lager, f.eks. i en pils. Sørg for å få kokt EKG godt, minst 20 minutter. Cascade kan du vente med til ei sein tilsetting. Og så skal du sjølsagt ha noe EKG i sein tilsetting, også.

Jeg ville ikke bruke for mye Cascade; jeg synes vitsen falle bort om den får dominere. Men det er nå bare min mening:).
 
Ikke i en lager, men som @MonoBryggeriet har jeg brukt den i enkelte britiske øltyper. Det er en veldig fin kombinasjon, og jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle funke i en lager, f.eks. i en pils. Sørg for å få kokt EKG godt, minst 20 minutter. Cascade kan du vente med til ei sein tilsetting. Og så skal du sjølsagt ha noe EKG i sein tilsetting, også.

Jeg ville ikke bruke for mye Cascade; jeg synes vitsen falle bort om den får dominere. Men det er nå bare min mening:).
Da prøver jeg kombinasjonen i en pils. Ville du kun brukt disse to eller f.eks Magnus som bitterhumle i tillegg? Har også lest tidligere i tråden at man har lagt seg på forholdet 4:1 europeisk/amerikansk humle. Det høres vel ganske greit ut.
 
Da prøver jeg kombinasjonen i en pils. Ville du kun brukt disse to eller f.eks Magnus som bitterhumle i tillegg? Har også lest tidligere i tråden at man har lagt seg på forholdet 4:1 europeisk/amerikansk humle. Det høres vel ganske greit ut.
Det kommer an på hvor bitter du vil ha den. Det kan kanskje bli mye humle om du bare skal bruke EKG som bitterhumle. Magnum er jo et relativt nøytralt alternativ, så det er nok en god ide om du vil forstyrre EKG minst mulig.

Vektforholdet mellom humlene kommer jo litt an på når du bruker dem - hvis du ikke skal bruke like mye i hver tilsetning, da. Men 4:1 kan være greit nok.

Poenget med å ikke bruke Cascade i tidlige tilsetninger er at det den humla bidrar med, først og fremst er aromastoffer som kokes bort lett. EKG, derimot, inneholder stoffer (caryophyllene og humulene) som oksideres under koking, og som da gir trivelige kryddertoner til ølet. Det blir faktisk mer jo lenger du koker, opp til et visst punkt. 20 minutter er et minimum, og et slags konpromiss, så du kan godt tilsette den tidligere. Men EKG inneholder også stoffer som lett kokes bort, og defor bør den humla brukes i både tidlige og seine tilsettinger om du vil ha ut alt hva den kan gi. (Dette gjelder også for de klassiske edelhumlene vi gjerrne bruker i pils og annet lagerøl, og derfor kan du få et fint smaksbidrag sjøl om du bare bruker dem som bitterhumle.)
 
Da prøver jeg kombinasjonen i en pils. Ville du kun brukt disse to eller f.eks Magnus som bitterhumle i tillegg? Har også lest tidligere i tråden at man har lagt seg på forholdet 4:1 europeisk/amerikansk humle. Det høres vel ganske greit ut.
Mulig dette svaret kommer lovlig sent nå, men jeg har brygget flere mikser av tettnang og cascade i lys lager. Da bruker jeg 2:1 tysk/amerikansk. Magnum til bitterhumle. Kjempegodt og perfekt sommerøl.
 
Tilbake
Topp