blichman beergun!

Heisann! Sliter litt med å beholde litt av "fizzen" i flaskene etter å ha flasket med beergunen. Ofte mye skumtrøbbel.. synes det meste blir litt flatt, sliter med å finne riktig trykk mistenkes det..

Er enten å kutte ut flasking fra fat og dermed fat og for min del, eller å finne ut hvordan dette gjøres :)

hvilket trykk og temp bruker beergun-jesusene på f.eks blonde, pale ale/ipa stout og porter både til karbonering og ifh trykk og temp til tappingen?
 
har slitt litt selv så jeg har ikke brukt den så mye. Men når jeg i jula skulle flaske noen julegaver så lagde jeg en krok over dörkarmen. Slangen gikk da fra corneliusfat og så opp i taket og deretter ned på benken til flaskene. hadde lavere trykk enn normalt, og veldig kaldt kjöleskap + flasker + beergun. de fleste flaskene ble bra.
 
har slitt litt selv så jeg har ikke brukt den så mye. Men når jeg i jula skulle flaske noen julegaver så lagde jeg en krok over dörkarmen. Slangen gikk da fra corneliusfat og så opp i taket og deretter ned på benken til flaskene. hadde lavere trykk enn normalt, og veldig kaldt kjöleskap + flasker + beergun. de fleste flaskene ble bra.

Kalde flasker og kjøleskap? :) lurte litt på litt forskjellig mens jeg prøvde.

Problemet er litt at jeg vil ha fres, altså normal karbonering ifh øl type, men få digget som skal ha litt futt i seg, neddi flaske og xD

I dag flasket jeg blonde, ca 4grader på fatene, rommet var 12 - økte til 16 grader, flaskene sto ute i rundt 6-7 (8?) grader og henta inn ei kasse av gangen, prøvde alt mellom 0.1 - 0.5 bar, no go, skumfest. prøvde 0.5 - 1.0 + bar raskere skumfest.

Humf. overkarbonerte noe i håp om å oppnå noe mer fres i flaska, 1.8-1.9bar trykk til karbonering - ingen hurtig karboneringstriks. ;) skumfest!
 
Ting som i teorien skal funke:
-lengre slange øker motstand
-Sette fatet høyere enn flaskene
-Slipp ut alt trykk og bare gi en "dæsh" CO2 og la hevert prinsippet gjøre jobben.
-
 
Såg en tråd på youtube der en fyr brukte pakning på beergunneren som han trykte ned på flasketuten under fylling. Blir en slags mottrykksfyller etterhvert som du fyller. Mener han brukte en stabel med pakninger fra en eller anna flip top flaske.
 
Jeg kjøler ølet ned til 1grad og slipper stortsett skumproblemer. Synes likevel det kan bli litt mindre co2 i flaskene enn i fatene.
 
Er jo ironisk kort slange til gassen som er med beergun settet originalt til å klare flytte seg noe særlig rundt den i utgangspunktet. :p men får prøve, skal holde karboneringen mellom 1.1-1.5 som jeg ser det anbefales å bruke til karboneringen av øllet som skal "beergunnes"

Kalde flasker og kalde fat blir det nok igjen og. skal se på flere av forslagene, både strekke slange opp og ned, kanskje mottrykksfyller ideen og i verste fall begynne å fikle med slangelengdene.

Takker for tips og råd, tar gledelig imot flere. :)
 
Er jo ironisk kort slange til gassen som er med beergun settet originalt til å klare flytte seg noe særlig rundt den i utgangspunktet. :p men får prøve, skal holde karboneringen mellom 1.1-1.5 som jeg ser det anbefales å bruke til karboneringen av øllet som skal "beergunnes"

Kalde flasker og kalde fat blir det nok igjen og. skal se på flere av forslagene, både strekke slange opp og ned, kanskje mottrykksfyller ideen og i verste fall begynne å fikle med slangelengdene.

Takker for tips og råd, tar gledelig imot flere. :)
Det skal ikke være nødvendig å endre kullsyrenivået for å få tappet med beergun. Jeg har i alle fall tappet øl med ca. 2,5 vol. CO2 uten problemer. Pleier da å tappe til alt skummet har blitt dyttet ut av flasken, dra opp beergunen og gi en liten CO2-fis på toppen slik at tuten flylles med skum. Da blir det omtrent riktig mengde øl i hver flaske, og korken kan settes på skummet, slik at en unngår oksygen i flasken. Det forsvinner jo litt øl når man lar det renne over, men det er ikke mer enn 0,5-1 liter per fat, så det er akseptabelt i min bok. Du mister også litt karbonering, så det kan være greit å karbonere litt høyere (f. eks. 0,2 vol.) enn vanlig.

Så lenge du har lavt nok tappetrykk (0,3-0,4 bar) og har kjølt ned flasker, øl, slanger og beergun skal det går bra.
 
Det skal ikke være nødvendig å endre kullsyrenivået for å få tappet med beergun. Jeg har i alle fall tappet øl med ca. 2,5 vol. CO2 uten problemer. Pleier da å tappe til alt skummet har blitt dyttet ut av flasken, dra opp beergunen og gi en liten CO2-fis på toppen slik at tuten flylles med skum. Da blir det omtrent riktig mengde øl i hver flaske, og korken kan settes på skummet, slik at en unngår oksygen i flasken. Det forsvinner jo litt øl når man lar det renne over, men det er ikke mer enn 0,5-1 liter per fat, så det er akseptabelt i min bok. Du mister også litt karbonering, så det kan være greit å karbonere litt høyere (f. eks. 0,2 vol.) enn vanlig.

Så lenge du har lavt nok tappetrykk (0,3-0,4 bar) og har kjølt ned flasker, øl, slanger og beergun skal det går bra.

Må nesten sjekke: hvilken temp og karboneringstrykk brukte du på det ølet du flasket med høyest karbonering? Og ca temp og trykk ved flasking? :)

Veldig kjekt med pointers altså. Karbonerer en ipa på 1,3 bar og 4 grader nå :) er det innenfor for å oppnå noe bobler i glasset?
 
Jeg har akkurat flasket ipa med beergun. Ca 3 grader på ølet, beergun og flasker ble skyllet i kaldt vann før tapping, deretter 10 min i kjøleskap. Jeg fikk minimalt med skum. Startet på 5 psi, jeg økte trykket etterhvert uten at det ble mer skum av den grunn. Ølet var karbonert med sukker, 7 gram pr liter.
 
Må nesten sjekke: hvilken temp og karboneringstrykk brukte du på det ølet du flasket med høyest karbonering? Og ca temp og trykk ved flasking? :)

Veldig kjekt med pointers altså. Karbonerer en ipa på 1,3 bar og 4 grader nå :) er det innenfor for å oppnå noe bobler i glasset?
Karbonerte til 2.5 volumer. Husker ikke ved hvilket trykk eller temperatur, men det er jo enkelt å beregne. Jeg har fat og utstyr stående i kjelleren, så alt hadde samme temperatur. Tipper det var omtrent 12 grader da det foregikk. For å flaske brukte jeg slangen som fulgte med beergunen og satte ned tappetrykket til 0,4 bar.

Med 1,3 bar trykk ved 4 grader ender du vel med ca 3,2 volumer co2. Jeg har ikke forsøkt med så mye kullsyre, men tipper det lar seg gjøre. Sørg for lavt tappetrykk og lav temperatur, så går det nok bra. Viktig å være rask og kontant når du åpner og lukker ventilen, ellers kan det skumme unødvendig mye.
 
Blø ut overtrykk med sikkerhetsventil før tapping (i hvert fall om du kjører 1,3 bar på fatet), kjør lavt trykk, kaldt utstyr og vær rask på avtrekkeren. Pleier å gå smertefritt det.
 
Da skal jeg kjøre ned trykket litt mer, orker ikke mer tøys med skum. :) skal undersøke karbonering tabellen litt.
 
Tilbake
Topp